دغدغه نخبگانی مقام معظم رهبری
🔻🔻🔻
« یکی [دیگر] از خطرها: شناسایی کردن نخبهها برای عوامل بیرونی؛ این هم هست؛ از این هم بنده گزارشهایی دارم، خبرهایی دارم؛ بررسی میکنند، جستجو میکنند، نخبهها را پیدا میکنند؛ نه برای اینکه در داخل تشویق بشوند، تربیت بشوند؛ [بلکه] برای عوامل بیرونی، که به آنها معرّفی کنند، حلقهی واسطی بشوند برای مهاجرت نخبگان و به تعبیر رایج «فرار مغزها».
این هم #خیانت است؛ این خیانت است؛ این ولو ممکن است در #پوشش #دلسوزی برای این دانشجو انجام بگیرد امّا این دلسوزی نیست.
اینکه ما دانشجو را تشویق کنیم و بگوییم «آقا! اینجا چیست؟ چه کسی به تو میرسد؟ چه کسی به تو اعتنا میکند؟ بگذار برو آنجا، زندگی کن، پیش برو، پیشرفت کن» این خیانت است، این پشتکردن به کشور و منافع کشور و آیندهی کشور است و وادارکردن یک جوان نخبه به این کار است. »
بیانات در دیدار شرکتکنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا»
۱۳۹۴/۰۷/۲۲
@rozaneebefarda
🔆توضیحات جناب آقای استاد فاضل لنکرانی پیرامون اظهارات اخیرشان در باب فقه نظامات
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔆عده ای گفتند: "این سخنان شما سکولار پنهان است" که باید گفت: شما یک دوره لمعه و اصول بخوانید و بیایید با هم حرف بنزیم.
🔆اولاً از هر كسی كه انتقاد كرده تشكر میكنم، چه در حوزه قم و چه در بیرون حوزه قم، از مسؤولان محترم، ریاست محترم قوه قضائیه ایشان هم یك انتقادی كردند كه من از همهشان تشكر میكنم.
🔆حالا یك عدهای یك مقداری تعابیری كردند مثلاً دیدم در بعضی از تعابیر گفتند كه این فكر سكولارِ پنهان است، من هیچ حرفی با این آقایان ندارم فقط میگویم بروید لااقل #فرهنگ_لغت را بخوانید و معنای سكولار را بفهمید، و لطفاً بفرمائید از اول #لمعه را یك مقدار بخوانید، یك دوره #اصول هم كه خواندید بیایید با هم بنشینیم تا با هم حرف بزنیم، زیرا شما در حدّی نیستید كه این حرفها را بفهمید! این تعابیر را میكنید.
🔆ما معتقدیم این فقه موجود در درونش مبانیِ فقه سیاسی، فقه اقتصادی، فقه قضائی، همه اینها موجود است.
🔸بعضیها گفتند شما كه فقه نظامات را انكار میكنید مگر امام نفرمود فقه تئوری از گهواره تا گور است، بله امام بالاتر ازاین را فرموده، فرمود اسلام یعنی حكومت، اما كجا امام فرموده حكومت یعنی فقه نظامات؟ امام همین فقه را از دلش حكومت بیرون آورد و ولایت فقیه بیرون آورد.
🔆تقاضایم این است آقایان بحثها را #آلوده به عناوین سیاسی نكنند، یك كسی از تهران به قم آمد یك حرف باطلی را در فیضیه زد مراجع ما هم با او برخورد كردند، ولی طلبه حوزه نباید این حرف را بزند؛ بحث باید كاملاً مستوای علمی داشته باشد، رنگ ولعاب سیاسی دادن، رنگ و لعاب خطابی دادن، رنگ ولعاب شعاری و عوامی دادن چیزهایی است كه بحث را از حقیقتش دور میكند.
متن کامل سخنان جناب آقای فاضل لنکرانی در لینک ذیل
👇
yon.ir/nKRoG
🔶حاشیه روزنه
در بیانات جدید جناب آقای فاضل٬ مطالبی وجود دارد که در آن منتقدان تلویحا و تصریحا به #بی_سوادی و لمعه نخواندگی و لغت ندانی و اصول ندانی متهم شده اند!!
سخنان جناب آقای رحیم پور نیز مصداق #حرف_باطل تلقی شده است!!
آیا این حجم از #برچسب بحث را از مستوای علمی خارج نمی کند؟!
گفتنی است بیانات پیشین جناب ایشان پیشتر مورد نقد حوزویان در سطوح مختلف از جمله آقایان رشاد و آملی لاریجانی قرار گرفته بود.
@rozaneebefarda
تجمع درمانی؛ حربه قدیمی جریان های مسأله دار
🔻🔻🔻
بنا به برخی شنیده ها٬ مریدان یکی از افراد مدعی اخلاق و عرفان٬ امروز قصد تجمع در یکی از دفاتر مهم در قم دارند.
پیشتر شاگردان دو تن از افراد مشهور به اخلاق که با حکم قضایی مواجه شده بودند٬ این راه را پیمودند و نتیجه ای نداشت.
🔶حاشیه
اگر طبق مدعا٬ افرادی به انقلاب ارادت دارند٬ در جهت تضعیف گام بر نمی دارند.
@rozaneebefarda
💥مهم
استاندار جدید قم چه کسی است؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به دنبال اجرایی شدن قانون بازنشستگان٬ استاندار قم هم رفتنی شد و اکنون دولت در آستانه نصب استاندار جدید است.
به احتمال زیاد فرد جایگزین
چهره ای روحانی است که در سه سال باقیمانده بر کرسی استانداری تکیه خواهد زد و طبعا کاری دشواری در پیش خواهد داشت.
@rozaneebefarda
1_38170330.docx
17.9K
جوابیه تفصیلی استاد #خسروپناه پیرامون دیدگاه آقای استاد #جواد_فاضل در نفی #فقه_نظامات
اختصاصی کانال حوزوی روزنه:
@rozaneebefarda
آیا اسلام نظام اجتماعی ندارد؟
بازکاوی چند مغالطه و خلط علمی در باب #فقه_نظامات
فرهیختگان حوزوی را به روزنه دعوت کنید؛
👇
@rozaneebefarda
تخریب توأمان وجه #مرجعیت_معظم و #بدنه_انقلابی؛ #نیش زهردار #مارهای_خوش_خط_و_خال
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اوضاع جنگ روانی علیه انقلاب اسلامی در قم به مرحله حساسی رسیده است.
پروژه قدیمی حذف عقبه مشروعیت دینی نظام اسلامی٬ اکنون در قالب جداسازی #مرجعیت_معظم از بدنه انقلابی قم در حال پیگیری است.
برخی #سکولارهای_غیرانقلابی که چند دهه (دوران مبارزه و چه در زمانه تاسیس نظام) بنا به غلبه فضای گفتمانی٬ جرأت اقدام و ابراز علنی علیه جمهوری اسلامی را نداشته اند٬ کورسوی آفتابی از دور دیده و از لانه بیرون خزیده اند.
قرار بر آن است که مراجع عزیز و اصیل در نخستین قدم٬ در جبهه منتقدین و بلکه مخالفین نظام یا حامی مخالفان قلمداد شوند تا همزمان حساسیت نیروهای انقلابی در موضع گیری برانگیخته شود و سکولارهای حوزوی٬ در پشت چهره های وجیه و از آب گل آلود اختلاف٬ مشغول #مرجع_سازی خویش شوند!
در این باب گفتنی ها فراوان است و به مرور بدان پرداخته خواهد شد. انشالله
@rozaneebefarda
پاورپوینت #افول_آمریکا.pptx
45.85M
پاورپوینت🌟
💦متنی جامع درباره #افول_آمریکا👎
🔰بیش از سه ماه صرف پژوهش در این موضوع و تکمیل پاورپوینت شده است.
منبع: مدرسه انقلاب؛
https://eitaa.com/darseenghelab
@rozaneebefarda
#بازنشر
کنایه غیرقابل قبول رییس جمهوری به بزرگان حوزه مقدسه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺آیت الله مکارم شیرازی (۹۷/۴/۵): #FATF در تضاد با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست.
🔺دکتر روحانی(۹۷/۹/۱۹): میگویند اگر فلان #کنوانسیون امضا بشود اسلام از دست میرود! تو از #اسلام چه میفهمی؟!
🔶حاشیه
جسارتاً کسانیکه بعد از #نامه_مشفقانه آیتالله یزدی به محضر آیتالله شبیری زنجانی، داعیهدار و نگران حرمت #مراجع شده بودند آیا نظری در این مورد ندارند؟!
@rozaneebefarda
نشست فقه معاصر
آیت الله سیفی مازندرانی
پنج شنبه: ۲۲آذر۹۷_ساعت۹
مدرسه مبارکه فیضیه
@rozaneebefarda
#نشست_اساتید در موضع گیری هایش سیاسی عمل می کند؟!
@rozabeebefarda
🔻🔻🔻
#نشست_اساتید که در نامه آیت الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری مواضع محکمی اتخاذ کردند
اگر در مواضع خود در حمایت از مراجع اغراض خاص #سیاسی و #فرهنگی ندارند
حالا که رییس جمهور چنین توهینی به عده ای از مراجع معظم تقلید کرده اتخاذ موضع کنند
وقتی آقایان برای نامه ی معمولی آنچنان حساسیتی نشان می دهند که توهین شد حتما برای این کلام چندین برابر حساسیت و موضع نشان خواهند داد
اگر موضعی نگیرند قطعا اغراض دیگری دارند و همین رویکردها نیّات آنان را آشکار کرده و ریزش حوزوی را در بدنه محدود آنها ایجاد خواهد کرد.
سلمان رئوفی-۱۳۹۷/۸/۲۰
@rozaneebefarda
چهل سالگی انقلاب اسلامی
چهارشنبه. ۲۱ آذر
مدرسه مبارکه معصومیه(س)
ساعت ۱۸
@rozaneebefarda
حضرت آیتالله سبحانی: نباید بگذاریم #غرب #نخبگان ما را جذب کند.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ایشان در دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور فرمود:
🔻ما در کشور نخبگان را پرورش میدهیم، ولی غرب با روشهای مختلف آنها را جذب میکند که باید برای آن فکری شود.
🔹بازیگری زنها با کلاهگیس در صحنه تئاتر شایسته نیست.
حوزه نیوز
@rozaneebefarda
اظهار نظر اهانت آمیز خبرنگار #اصلاح_طلب مقیم #قم پیرامون طرفداران آقای #غفاری.
💥حاشیه
اصلاح طلب ها چرا از ارتباطات #شیخ_استخاره با رییس جمهور محبوب شان و سایر مرادهای سیاسی شان هیچ نمی گویند؟!
نقد و ایراد به یک فرد مدعی عرفان نباید موجب اهانت به همه اطرافیان او شود.
@rozaneebefarda
سنگ را با سنگ می شکنند؛ آری٬ ای برادر اینچنین است.
درنگی پیرامون حواشی یک درس اخلاق خاص.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
و فی الارض قطع متجاورات و جنات من اعناب و زرع و نخیل صنوان و غیر صنوان یسقی بماء واحد و نفضل بعضها علی بعض فی الاکل ان فی ذالک لآیات لقوم یعقلون* رعد/۴.
چندی است که شبکه های اجتماعی به محل مجادله و گاهی نزاع پیرامون یک درس اخلاق در قم تبدیل شده است.
طرفداران و منتقدان هرکدام در اثبات و نفی٬ حرفهایی برای گفتن دارند. اکنون با زمزمه برخورد با برخی سرحلقه های آن محفل٬ این درگیری ها ابعاد پیچیده تری به خود گرفته که بسیار فراتر از اصل ماجراست و حاشیه هایی مهم تر از متن را رقم زده است!
فارغ از آنکه چه دیدگاهی پیرامون آن درس و مدرس ش و شاگردانش داشته باشیم٬ و فارغ از هر قضاوتی که در مورد عملکرد متولیان امر در برخورد با آنان داشته باشیم٬ توجه به چند نکته خالی از لطف نیست؛
۱) طریق معرفت و معنویت٬ خالی از #مخاطره٬ اشتباه و خطا نیست. بلکه ابتلائاتش بسیار شدیدتر از سایر طرق است. پس هیچ فرد یا طریقه ای را نمی توان عاری از اشتباه پنداشت اما تشخیص مصادیق را باید به مراجع ذیصلاح و افراد متخصص فن واگذارد. هر چند که آنان نیز در مواجهه خود با پدیده های عرفانی٬ #معصوم نیستند.
۲) هر کسی که مدتی طریقه ای را تجربه می کند٬ به تمام وقایع پیرامونی احاطه ندارد٬ و ای بسا افرادی که هرگز تحولات پیچیده پیرامونی را در تصور هم نیاورند.
طبیعی است که نمی توان و نباید همه وابستگان یک محفل را با یک دید نگریست خاصه آنکه اگر اتهام ثابت نشده ای در میان باشد. برخی #برچسب ها٬ روح و روان افراد را برهم می ریزد و آنان را در راه خود مصمم تر می کند و راه درنگ در گذشته را می بندد. وانگهی! اگر موضوعی در محکمه عادله ای نیز اثبات شد٬ تازه هنگامه دستگیری از برادران ایمانی رسیده است و #ملامت یا فریاد زدن فروافتادن افرادی در امری ناروا٬ خود ناروایی به مراتب بالاتر است.
۳) در این ماجرا نیز همانند قبل٬ همان محفل های #آشنا و #نشست_های_خاص دوباره فعال شده اند.
اکنون نوبت ماهیگیری از آب گل آلود است. #خرمگس_ها وارد معرکه شده اند.
از یک سو با وسائط خاص٬ به تحریک سرحلقه ها مشغول اند تا آنان را به مرز #انتحار برسانند و از دیگر سو بر شیپور #افترا می دمند تا بدنه را به مرز #ضدیت_با_نظام بکشانند.
آری! وقت #انتقام فرا رسیده است. حالا بهترین فرصت برای قربانی کردن جوانانی است که دغدغه انقلاب اسلامی دارند (فارغ از هر نقد مشفقانه ای که به عملکردها وجود دارد)
۴) سکولارها همیشه #سنگ_را_با_سنگ_می_شکنند. آنان در خزینه های انزوای شان خزیده اند و همواره منتظر فرصت اند. وقتی گسل اختلاف بین جماعت انقلابی فعال شود٬ آنان در میدان حاضر می شوند و چون افعی های آفتاب خورده٬ زهر خویش را میریزند و هیچ چیز هم برایشان مهم نیست. آنان فقط به دنبال #ضدانقلاب_سازی از جریان های مختلفی هستند که زمینه در آنان می بینند.
انتقام توأمان از #حزب_الله_عزیز و #نهادهای_اصیل٬ همواره در پوشش درگیر کردن این دو با یکدیگر پیگیری شده است.
چه اینکه نتیجه این نزاع فشل کننده٬ بی اعتبار ساختن نهادهایی است که چهار دهه در مقابل انواع انحرافات اخلاقی و سیاسی و امنیتی ایستاده اند. برای مخالفین چه چیز بهتر از این که سیلی انتقام را دست انقلابی ها بنوازد. چنانکه لابشرط یا «بشرط لا» کردن یک جمعیت انقلابی قابل توجه نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی٬ #شکار بزرگ و لقمه چرب و نرمی برای استراتژیست های مخوف مخالف انقلاب خواهد بود.
پیرامون ابعاد مختلف این ماجرا در آینده بیشتر و مصداقی تر خواهیم نوشت.
@rozaneebefarda
💥مهم
فعالیت شاگردان حلقه اخلاقی مورد بحث در روزهای اخیر، به طور کلی در فضای مجازی پایان یافت.
این اقدام بهنگام و قابل تقدیر نشانه هوشمندی و حسن نیت دست اندرکاران امور است که زمینه سوء استفاده ها را از بین می برد.
@rozaneebefarda
وصایای عرفانی امام خمینی خطاب به فرزندش حاج سیداحمد خمینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
الحمد للَّه و الصّلاة و السّلام علی رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله
وصیتی است از پدری پیر که عمری را با بطالت و جهالت گذرانده، و اکنون به سوی سرای جاوید می رود با دست خالی از حسنات و نامه ای سیاه از سیّئات، با امید به مغفرت اللَّه- و رجاء به عفو اللَّه است- به فرزندی جوان که در کشاکش با مشکلات دهر، و مختار در انتخاب صراط مستقیم الهی- که خداوند به لطف بی کران خود هدایتش فرماید- یا خدای ناخواسته انتخاب راه دیگر- که خداوند به رحمت خود از لغزشها محفوظش فرماید. فرزندم! کتابی را که به تو هدیه می کنم شمّه ایست از صلاة عارفین و سلوک معنوی اهل سلوک؛ هر چند قلم مثل منی عاجز است از بیان این سفرنامه. و اعتراف می کنم که آنچه نوشته ام از حدّ الفاظ و عباراتی چند بیرون نیست، و خود تا کنون به بارقه ای از این شمّه دست نیافتم.
پسرم! آنچه در این معراج است غایة القصوای آمال اهل معرفت است که دست ما از آن کوتاه است (عنقا شکار کس نشود دام بازگیر) لکن از عنایات خداوند رحمان نباید مأیوس شویم که او- جلّ و علا- دستگیر ضعفا و معین فقراء است.
عزیزم! کلام در سفر از خلق به حق، و از کثرت به وحدت، و از ناسوت به ما فوق جبروت است، تا حدّ فنای مطلق که در سجده اول حاصل شود، و فنای از فنای که پس از صحو، در سجده دوم حاصل گردد. و این تمام قوس وجود است مِن اللَّه و الی اللَّه. و در این حال، ساجد و مسجودی و عابد و معبودی در کار نیست: هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ.
پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت می کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنی، که این شیوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیا بپرهیزی، که اینان قُطّاع طریق حق هستند.
فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است، که به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولیّ و صفیّ او- جلّ و علا- سرباززد. و بدان که تمام گرفتاریهای بنی آدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیه شریفه وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّه «3» در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسان ها شاخه و ریشه دارد، باشد. و هر کس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید. و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید همه چیز و همه کس اصلاح می شود.
پسرم! سعی کن که به این پیروزی دست یابی، یا دست به بعض مراحل آن. همّت کن و از هواهای نفسانیه که حدّ و حصر ندارد، بکاه، و از خدای متعال- جلّ و علا- استمداد کن که بی مدد او کس به جایی نرسد.
و نماز، این معراج عارفان و سفر عاشقان، راه وصول به این مقصد است. و اگر توفیق یابی و یابیم به تحقّق یک رکعت آن و مشاهده انوار مکنون در آن و اسرار مرموز آن، و لو به قدر طاقت خویش، شمّه ای از مقصد و مقصود اولیای خدا را استشمام نمودیم، و دورنمایی از صلاة معراج سیّد انبیا و عرفا- علیه و علیهم و علی آله الصلاة و السلام- را مشاهده کردیم؛ که خداوند منّان ما و شما را به این نعمت بزرگ منّت نهد. راه بس دور است و بسیار خطرناک و محتاج به زاد و راحله فراوان، و زاد مثل من یا هیچ یا بسیار اندک است، مگر لطف دوست- جلّ و علا- شامل شود و دستگیری کند.
[صفحه1 از 2]
لینک بخش دوم نامه امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/309
@rozaneebefarda
وصایای عرفانی امام خطاب به فرزندش حاج سید احمد خمینی
[صفحه2 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
لینک بخش نخست نامه امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/307
عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می دهد. و تا لحظه آخر با وعده های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد.
پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جلّ وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم تر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او- جلّ و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق کند. هیچ گاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و خود را لاشی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم! هر چه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او- جلّ و علا- بیشتر شود.
در نماز- این مِرقاة وصول الی اللَّه- پس از هر ستایش، تکبیری وارد است، چنانچه در دخول آن «تکبیر» است که اشاره به بزرگ تر بودن از ستایش است، و لو اعظم آن که نماز است. و پس از خروج، تکبیرات است که بزرگ تر بودن او را از توصیف ذات و صفات و افعال می رساند. چه می گویم، کی توصیف کند! و چه توصیف کند! و کی را توصیف، و با چه زبان و چه بیان توصیف کند! که تمام عالم، از اعلی مراتب وجود تا اسفل سافلین، هیچ است و هر چه هست او است؛ و هیچ از هستی مطلق چه تواند گفت. و اگر نبود امر خدای تعالی و اجازه او- جلّ و علا- شاید هیچ یک از اولیا سخنی از او نمی گفتند، در عین حال که هر چه هست سخن از او است لا غیر، و کس نتواند از ذکر او سرپیچی کند که هر ذکر، ذکر او است. وَ قَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدُوا الّا ایّاهُ؛ و ایَّاکَ نَعْبُدُ وَ ایَّاکَ نَسْتَعینُ
که شاید از لسان حق خطاب به همه موجودات است: وَ انْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلّا یُسبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ این نیز به لسان کثرت است، و گر نه او حمد است و حامد است و محمود انَّ رَبَّک یُصَلّی؛ اللَّهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْارْض.
پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان خدمت به حق است؛ چه که همه از اویند.
هیچ گاه در خدمت به خلق اللَّه خود را طلبکار مدان که آنان به حقّ منّت بر ما دارند، که وسیله خدمت به او- جلّ و علا- هستند. و در خدمت به آنان دنبال کسب شهرت و محبوبیت مباش که این خود حیله شیطان است که ما را در کام خود فرو برد. و در خدمت به بندگان خدا آنچه برای آنان پرنفع تر است انتخاب کن، نه آنچه برای خود یا دوستان خود؛ که این علامت صدق به پیشگاه مقدس او- جلّ و علا- است.
پسر عزیزم! خداوند حاضر است و عالم محضر او است، و صفحه نفس ماها یکی از نامه های اعمالمان. سعی کن هر شغل و عمل که تو را به او نزدیک تر کند انتخاب کن که آن رضای او- جلّ و علا- است. در دل به من اشکال مکن که اگر صادقی، چرا خود چنین نیستی؟! که من خود می دانم که به هیچ یک از صفات اهل دل موصوف نیستم، و خوف آن دارم که این قلم شکسته در خدمت ابلیس و نفس خبیث باشد، و فردا از من مؤاخذه شود؛ لکن اصل مطالبْ حق است اگر چه به قلم مثل منی [است ] که از خصلت های شیطانی دور نیستم. و به خدای تعالی در این نَفَس های آخر پناه می برم و از اولیای او- جلّ و علا- امید دستگیری و شفاعت دارم.
بارالها! تو خود از این پیر ناتوان و احمد جوان دستگیری کن، و عاقبت ما را ختم به خیر فرما، و با رحمت واسعه خود ما را به بارگاه جلال و جمال خود راهی ده.
و السلام علی من اتبع الهدی .
شب 15 ربیع المولود 1407_27/8/65
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 20، ص: 154-158
@rozaneebefarda
✅ ترجمه بخشهایی از نامه 31 نهج البلاغه
☑️ این وصیتنامه که بعد از نامه مالک اشتر طولانىترین نامههاى امام علیهالسلام در نهجالبلاغه است، یک دوره کامل درس اخلاق، تهذیب نفس، خودسازى، تربیت نفوس و سیر و سلوک الى الله است و در حقیقت از سى بخش تشکیل مىشود.
▫️گزیدهای از وصيت امیر بیان، حضرت علی علیهالسلام به امام حسن مجتبی عليهالسلام که هنگام بازگشت از صفين در حَاضِرِين (نام شهرى است در اطراف صفين) نوشتهاند:
🔹 از پدرى فانى، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگى را پشت سر نهاده ـ كه در سپرى شدن دنيا چاره اى ندارد ـ مسكن گزيده در جايگاه گذشتگان، و كوچكننده فردا، به فرزندى آزمند چيزى كه به دست نمىآيد، رونده راهى كه به نيستى ختم مىشود، در دنيا هدف بيمارىها، در گرو روزگار، و در تيررس مصائب، گرفتار دنيا، سودا كننده دنياى فريبكار، وامدار نابودىها، اسير مرگ، همسوگند رنجها، همنشين اندوهها، آماج بلاها، بهخاك در افتاده خواهشها، و جانشين گذشتگان است.
🔹 پس از ستايش پروردگار، همانا گذشت عمر، و چيرگى روزگار، و روى آوردن آخرت، مرا از ياد غير خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خويشتن فكر مىكنم و از غير خودم روىگردان شدم، كه نظرم را از ديگران گرفت، و از پيروى خواهشها بازگرداند، و حقيقت كار مرا نماياند، و مرا به راهى كشاند كه شوخى بر نمىدارد، و به حقيقتى رساند كه دروغى در آن راه ندارد.
🔹 و تو را ديدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منى، آنگونه كه اگر آسيبى به تو رسد به من رسيده است، و اگر مرگ به سراغ تو آيد، زندگى مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم، و نامهاى براى تو نوشتم، تا تو را در سختىهاى زندگى رهنمون باشد. حال من زنده باشم يا نباشم.
🔹 پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش مىكنم كه پيوسته در فرمان او باشى، و دلت را با ياد خدا زنده كنى، و به ريسمان او چنگزنى، چه وسيلهاى مطمئنتر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيرى. دلت را با اندرز نيكو زنده كن، هواى نفس را با بى اعتنايى به حرام بميران، جان را با يقين نيرومند كن، و با نور حكمت روشنائى بخش، و با ياد مرگ آرام كن، به نابودى از او اعتراف گير، و با بررسى تحولات ناگوار دنيا به او آگاهى بخش، و از دگرگونى روزگار، و زشتىهاى گردش شب و روز او را بترسان، تاريخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور.
🔹در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن، و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده، و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زمانى نمىگذرد كه تو هم يكى از آنانى پس جايگاه آينده را آباد كن، آخرت را به دنيا مفروش. …
#ترجمه_دشتی
#پی_نوشت:
☑️ شباهتهای فراوانی بین وصیتنامه حضرت علی علیهالسلام و وصیتنامه امام خمینی قدسسره به فرزندش سید احمد میتوان مشاهده نمود. گویا جان کلام مولا، از زبان حضرت روحالله متجلی گشته است.
✅@tabalvor_andisheh
نشست های #سیاسی در پوشش و #ادبیات_علمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔽نشست «حوزه مستقل وعقلانی نه سکولار، نه افراطی» با سخنرانی جناب آقای #کاظم_قاضی_زاده در موسسه #فهیم برگزار شد.
🔸قاضی زاده در این نشست گفته: به غیر از حکومت انبیا نمی توان گفت مجموعه حکومتی که در یک حاکمیت اتفاق می افتد حق است.
متن کامل:
👇
hawzahnews.com/detail/News/472012
🔶حاشیه
آقای قاضی زاده از چهره های نزدیک به دولت #اعتدال است که در موسسه فهیم به تئوری سازی برای این جریان تلاش زیادی در کارنامه دارد.(مراجعه به سایت رسمی مجموعه)
ایشان اکنون در جلسات تشکل موسوم به #نشست_اساتید حضور پررنگ دارد و در اجلاسیه سال پیش این تشکیلات به عنوان سخنران حاضر بود.
متن کامل این نشست مذکور٬ در #خبرگزاری_حوزه منتشر شده و در آن گزارش٬ وی به عنوان استاد درس خارج حوزه قم معرفی شده است.
معلوم نیست کسانی که سوابق سیاسی روشن دارند با کدام منابع مالی به جریان سازی علمی در حوزه قم مشغول اند و جالب آنکه با گرایشات سیاسی روشن این مجموعه٬ شعار #استقلال_حوزه چه تناسبی دارد؟!
@rozaneebefarda
💥مهم
توضیحات مکتوب و روشنگری مبسوط جناب استاد سید احمد خاتمی پیرامون مسئولیت جدید دامادش در یک منصب دولتی
🔹از حساسیت جامعه اسلامی بر این امور سپاسگذارم و امیدوارم این روش ادامه یابد.
🔶حاشیه
این رویه قابل تقدیر٬ امری ضروری در شفافیت فعالیت های همه حوزویان ارجمند است.
@rozaneebefarda
#بازنشر
🔴میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است!
🔻اخیرا برخی از روحانیون لیبرال مسلک اقدام به حضور در جمع سلبریتی های بی حجاب و بد حجاب نموده اند و تصاویری که در شان روحانیت نیست را در سطح فضای مجازی منتشر نموده اند به استناد اینکه [آقا سید موسی] صدر هم با زنان بی حجاب عکس داشته است پس ما اشتباه نکرده ایم!
🔻ابتدا این تشبیه مع الفارق العظیم با [آقا سید موسی] صدر را باید تبیین کرد که شرایط جمعیتی لبنان و مواجهه ایشان با ادیان و مذاهب مختلف و اعتقاد شخصی وی بر اصلاح پوشش در جامعه چیزی است که در نوع رفتار ایشان حتما باید ملاحظه گردد. در کنار نیت حفظ احترام لباس روحانیت و شان اسلام و ترغیب مخاطب به دستورات اسلامی.
🔻اما اتفاقی که در علمکرد این روحانیون تازه به دوران رسیده ی لیبرال مسلک مشاهده می شود، آن هم در یک جامعه ی اسلامی_شیعی و در بین کسانی که عنوان مسلمان و شیعه را یدک می کشند، نه ترغیب به اسلامیت است، نه مخاطبین خارج از دین اسلام یا مذهب رسمی کشور هستند و نه رفتار و موضع این شخص روحانی گویای جذب مخاطبین به اسلام ناب است و نه تاثیری در رفتار مخاطبین وجود دارد که گویای یک جهت مثبتی در راستای منویات دین اسلام باشد.
🔸چرا در این معاشرت ها حضرت امام خمینی (ره) را مبنا و الگو قرار نمی دهیم که حتی در دیدار با اوریانا فالاچی روزنامه نگار مشهور ایتالیایی نه تنها حسرت یک نگاه را به دل او می گذارد بلکه به محض رفتار خارج از عرف این خبرنگار ، حضرت امام اتاق را ترک میکند!
🔻نکته قابل توجه این است که ذوق زدگی در ارتباط با فرهنگ غرب و یا سیاست مداران غرب در رفتار لیبرال ها به خوبی قابل مشاهده است. که این ذوق زدگی نه تنها در رفتار و منش [آقا سید موسی] صدر نیست بلکه سیره علمی ایشان بیانگر ایستادگی در مقابل فرهنگ لیبرالی و غربی است.
🔻به نظر می رسد جامعه روحانیت برای جلوگیری از استثمار لباس روحانیت خود باید در مقابل این حرکت ها و جریانات بایستد تا خوی و منش سلبریتی گری و لیبرال مسلکی در رفتار برخی، اشاعه پیدا نکند.
#حوزه_انقلابی
#نه_به_روحانیت_لیبرال
علی نیشابوری/حوزه علمیه قم
منبع: رحا(رسالت حوزه انقلابی)
@rozaneebefarda