بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای مسیح مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 1 از 4]
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در تاریخ 27اسفند1399 آقای مسیح مهاجری بار دیگر مسائل اساسی کشور همچون: بیانضباطی مالی مسئولین دولتی، اشرافیگری سیاستمداران دولت متبوع وی، تورم سرسامآور، کمبود اقلام ضروری مثل مرغ و روغن و... را رها کرد و به دلایل نامعلومی به تبع #فشارهای_آشنای_سابق بودجه ناچیز حوزه علمیه را علم کرد و بدان تاخت.
همانطور که اشاره شد این هجمهها مسبوق به سابقه بود و از این حیث چندان اهمیتی نداشت اما نکته تأسفانگیز تحریف سیره امام بود که در سخنان مهاجری رخ داد. در ادامه به نقد سخنان وی خواهیم پرداخت.
الف) دولت و تأمین نیازهای مالی حوزههای علمیه
آقای مهاجری در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم و اندیشه، که ارتباطشان با جریان سکولاری در مجالی دیگر قابل طرح است، گفت:
«در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت و ایشان میگفتند خودتان باید حوزه را اداره کنید. بعدا با تعریف بودجه برای حوزه، ردیفهای مفصل و میز و ساختمانها و حقوقهای آنچنانی ایجاد شد وهمین روش، به استقلال حوزه لطمه وارد کرده است.»
طبق این ادعا هیچ نهاد حوزوی در زمان حضرت امام خمینی قدس سره الشریف از بودجه دولتی استفاده نکرده است اما باید دید این ادعا صحت دارد؟ ما برای ردّ این مدعا به طرح سه مورد اکتفا میکنیم:
1. تأمین بودجه جامعةالزهراء سلامالله علیها توسط بنیاد مستضعفان
در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ حضرات آیات فاضل لنکرانی، سیدمحمد ابطحی کاشانی و شرعی، احداث بنای مفصلی در زمینی به مساحت تقریبی چهار هکتار در حدفاصل سه راه سالاریه و رودخانه قم را آغاز کردند تا فضایی برای تحصیلات حوزوی خواهران فراهم کنند. در اواسط کار این مساله را خدمت حضرت امام خمینی (رحمتاللهعلیه) مطرح میکنند تا نظر ایشان را نسبت به این امر بدانند. حضرت امام با اطلاع از این قضیه، بسیار قوی وارد صحنه میشوند و با صدور فرمانی، تاسیس موسسهای برای تعلیم و تربیت اسلامی بانوان را مطرح و هیات مؤسسی مرکب از هفت نفر از علما برای آن منصوب میکنند. اعضای هیات مؤسس عبارت بودند از حضرات آیات محمد فاضل لنکرانی، علی مشکینی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، محمدعلی شرعی، احمد جنتی، شیخ حسن صانعی و محمدرضا توسلی.
نکته مهم آنکه امام خمینی قدس سره الشریف در تاریخ 30اردیبهشت1360 در پی درخواست جناب آقای موسوی اردبیلی امام دستور میدهند کلیه مخارج جامعةالزهراء توسط بنیاد مستضعفان تأمین شود. متن این درخواست و پاسخ امام قدس سره الشریف به شرح زیر است:
[آقای سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، عضو هیأت امنای «جامعة الزهرا»، مدرسۀ علمیۀ خواهران در قم، طی نامه ای به محضر امام خمینی، به تاریخ 28 / 2 / 1362، اعلام داشت:
«... احتراماً، دربارۀ مکتب جامعة الزهرای قم به استحضار می رساند، پس از دستور حضرتعالی هیأت مؤسس و مدیره تشکیل گردیدند و تشریفات قانونی ثبتی به انجام رسید هیأت مدیره مشغول تهیۀ مقدمات افتتاح جامعة الزهرا می باشند. فعلاً از نظر بودجه نیاز به تأمین اعتبار دارد ...» ایشان در ادامۀ نامه، درخواست نموده اند اجازه داده شود از محل امکانات در اختیار بنیاد مستضعفان جهت تأمین نیازهای جامعة الزهرا استفاده شود. امام خمینی در پاسخ مرقوم فرموده اند:]
بسمه تعالی
جناب آقای نخست وزیر، بنیاد مستضعفان کلیۀ مخارج جامعة الزهرای قم را تأمین نماید.
30 اردیبهشت 64
روح الله الموسوی الخمینی
2. جایگاه ویژه دفتر تبلیغات اسلامی در قانون بودجه
آقای مسیح مهاجری ادعا کرده در زمان امام حوزه هیچ ردیف بودجهای نداشت. در ردّ این ادعا کافی است نگاهی به قوانین بودجه دهه شصت نگاهی بیندازیم و در آنجا مشاهده میکنیم در سالیانی که کل کشور درگیر جنگ بود نهادی حوزوی همچون دفتر تبلیغات اسلامی جایگاه مشخصی در قانون بودجه داشته است.
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای #مسیح_مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 2 از 4]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 2 از 4]
در آئيننامه اجرائی نحوه مصرف اعتبار رديف 114007 (سازمان تبليغات اسلامي ـ دفتر تبليغات قم ـ كمك) در سال 1365 میخوانیم:
«اعتبار رديف 114007 (سازمان تبليغات اسلامي - دفتر تبليغات قم ـ كمک) قانون بودجه سال 1365 توسط دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم كهدر اين آئين نامه دفتر ناميده میشود جهت انجام هزينههای پرسنلی و اداری و هزينههای تبليغاتی به منظور پاسداری از عقايد و فرهنگ اسلامي و نشر معارف قرآن كريم و بيان مواضع و اهداف متعالی انقلاب اسلامی مبارزه با خطوط انحرافی و نظارت و هدايت تبليغات اسلامی در كليه نهادها و ارگانهای دولتی وجذب و سازماندهی نيروهای مفيد و آموزش افراد متعهد و اعزام واجدين شرايط جهت تبليغات با رعايت قانون بودجه سال جاری و قانون نحوه هزينه كردن اعتبارات... مصوب 1364/11/6 و مفاد اين آئيننامه براساس موافقتنامه متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف بوده و صرفاً از شمول قانون محاسبات عموميمستثني است.»
مشابه همین متن در سال 1366 تکرار میشود همچنین د ر بخشی از قانون بودجه سال 1367 میخوانیم:
تبصره 15 -
الف - اجازه داده میشود حداکثر تا مبالغ مندرج در بندهای زیر حسب مورد بنا به پیشنهاد وزیر یا وزرای مربوط و تصویب هیأت وزیران بدون الزامبه رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانونمحاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه گردد...
30 - مبلغ پانصد میلیون (500000000) ریال اعتبار جاری ردیف 114007 (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) قسمت چهارم این قانون.
3. تأمین اعتبارات جاری و عمرانی مدرسه عالی قضائی و تربیتی طلاب
یکی از مراکز حوزوی که در بودجه دهه شصت جایگاه ویژهای داشت «مدرسه عالی تربیتی و قضائی طلاب» بود. متن قوانین بودجه سال 68-1365 در ادامه خواهد آمد:
سال1365:
اعتبارات سال 1365 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد شهید و کمیته انقلاب اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، نهضت سوادآموزی، وکمک به حساب 100 امام در وجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم به ترتیب منظور در ردیفهای 113600 -131600 - 105005 - 114006 - 114007 - 128000 - 503047 - 108008 قسمت چهارم این قانون بر اساس تخصیص اعتبار و درخواست وجهاز طرف مقامات مجاز نهادهای مزبور به تدریج و حسب نیاز قابل پرداخت خواهد بود و میتواند بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و بارعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینهگردد.
سال1366:
36-اجازه داده میشود حداکثر تا مبالغ مندرج در بندهای زیر حسب مورد بنا به پیشنهاد وزیر یا وزرای مربوط و تصویب هیأت وزیران بدون الزامبه رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانونمحاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند هزینه گردد...
مبلغ چهار صد و نود میلیون (490000000) ریال اعتبارات جاری و عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم، کمک)منظور در قسمت چهارم این قانون.
سال1367:
به همان ترتیب سال قبل...
27 - مبلغ سیصد و سی میلیون (330000000) ریال اعتبارات جاری عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم) قسمتچهارم این قانون.
سال1368:
به همان ترتیب سال1366...
27 - مبلغ سیصد و سی میلیون (330000000) ریال اعتبارات جاری عمرانی ردیف 108008 (مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم) قسمتچهارم این قانون.
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای مسیح مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 3 از 4]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بنا بر مطالب پیشگفته این ادعا که حوزه علمیه در بودجهبندی زمان امام خمینی قدس سره الشریف هیچ جایگاهی نداشته ادعایی گزاف بیش نیست. به علاوه جناب آقای مسیح مهاجری در یک پیشفرض غلط تأمین بخشی از نیازهای مالی حوزه علمیه، که وظیفه دولت اسلامی است را مساوق وابستگی و ضربه خوردن استقلال حوزه علمیه میداند اما سؤال اینجاست که اگر تأمین مالی حوزه علمیه باعث وابستگی آن بشود، طبیعتا تأمین مالی سایر نهادها نیز مانع استقلال آنها خواهد بود.
به طور مثال دانشگاه یک نهاد علمی و نخبگانی است که وظیفه تأمین اندیشمندان جامعه را دارد و اندیشمندان یک کشور باید با استقلال و حریت توان نقد حکومت را داشته باشند بنابراین تأمین نیاز مالی دانشگاهها توسط حکومت امری قبیح و مایه وابستگی دانشمندان جامعه به حکومت خواهد بود و دولت اسلامی حق تأمین نیازهای مالی دانشگاه را نخواهد داشت. علاوه بر موارد پیشین، دولت حق تأمین مالی رسانهها و نشریات را هم ندارد چراکه نقد حکومت یکی از وظایف ذاتی رسانه است پس هیچ رسانه و مثلا روزنامهای حق دریافت کمک مالی از دولت را ندارد و البته؛ قلم چو بدینجا رسید سربشکست چراکه «روزنامه جمهوری اسلامی» به مدیر مسئولی جناب مسیح یکی از «یارانهبگیرترین» روزنامههای سطح کشور است که تسویه یارانه شش ماه اول سال 1399 آن : 1.497.000.000 و در نوبت بعد 1.725.000.000 بوده است.
بنابراین باید گفت که تأمین نیازهای مالی حوزه علمیه، وظیفه اصلی حکومت دینی است و در این راه هیچ کوتاهی نباید کرد و اساسا میان حوزه علمیه به عنوان تأمینکننده نظریات و معنویات دینی با دولت دینی دوگانهای نیست دولت اسلامی از دل حوزه علمیه برخواسته و متعلق به آن است و همانطور که یک فرزند نسبت به مادر خود وظایفی دارد دولت اسلامی نیز نسبت به او وظایفی دارد و باید به نحو احسن بدان تکالیف عمل کند.
ب) دوگانه کاذب دولت-مردم
آقای مسیح مهاجری با رندی ژورنالیستی تلاش کرد دوگانهای کاذب میان «دولت اسلامی و مردم» ایجاد کند و نزدیک شدن مراجع عظام تقلید به حکومت اسلامی را مساوی با دور شدن از مردم بپندارد. او با ذکر مثالهایی از علما که جایگاه حاکمیتی نداشتند تلاش کرد مرجعیت غیرسیاسی را مردمی و در مقابل، مرجعیت سیاسی را غیرمردمی و به اصطلاح «حکومتی» عنوان کند.
او بر اساس همین دوگانه کاذب میان حکومت و مردم گفت:
«امام قبل از انقلاب هم با مردم بودند و بعد هم با مردم بودند. شما هیچجا نمیبینید امام متکی شده باشند به دولت.» این ادعا از عجیبترین گفتارهایی است که میشود از یک فرد به اصطلاح مطلع صادر شود. اگر امام هیچجا متکی به دولت نبود پس چرا اساسا حکومت تشکیل داد و خود نیز در رأس حکومت قرار گرفت؟ اگر امام هیچ اعتنایی به ساختارهای حقوقی اداره کشور از جمله «دولت» نداشت پس چرا دستور به تشکیل شورای انقلاب اسلامی داد؟
اگر هیچ اتکایی به دولت نداشت پس چرا یکی از مطالبات اساسی خود را تشکیل دولت موقت قرار داد؟ اگر امام بریده از دولت بود پس چه جایگاهی داشت که استعفای دولت موقت را بپذیرد؟ جناب آقای مهاجری، صاحب این نظریه بدیع باید به دو سؤال روشن پاسخ دهند: آیا امام خمینی قدس سره الشریف ولیفقیه بود یا خیر؟ اگر ولیفقیه بود سه حالت بیشتر متصور نیست: یا از دید ایشان ولایتفقیه مساوی با دیکتاتوری است که فرد بدون اتکا به دولت و رأسا امور را پیش میبرد، یا مساوی با هرج و مرج است و به این معناست که ولیفقیه امور را بدون هیچ نظام و ساختار مشخصی تمام کارها را به مردم بسپارد و خودش هم گوشهای بنشیند یا مساوی با ولایت در حیطه حقوقی مشخص است.
این مسلم است که شیوه حکمرانی امام از قسم سوم بود و ایشان پس از تشکیل نظام اسلامی با تکیه بر ساختارهای حقوقی کشور و سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه امور کشور را اداره میکردند.
بنابراین باید گفت که اولا در حکومت اسلامی میان مردم و حکومت فاصلهای نیست. دولت اسلامی بر پایه مردمسالاری دینی شکل گرفته است و مردم ایران نیز بیش از چهل سال است که صمیمیت و صداقت نظام را در مردمسالاری دینی حس کردهاند. هرچند سیاستمدارانی بودهاند که با طرح «ریاستجمهوری مادامالعمر» و پایبندی به تئوری «حکومت نخبهسالار» تلاش داشتند مردم را عملا از صحنه تصمیمگیریها و تصمیمسازیها حذف کنند.
@rozaneebefarda
بازار گرمی تحریفگران سیره امام، در سایه سکوت پیروان راستین مکتب امام
پاسخ به تحریفات آقای مسیح مهاجری پیرامون رابطه امام و حوزه
[صفحه 4 از 4]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در پاسخ به آقای مهاجری باید گفت در حکومت دینی و به صورت مشخص در جمهوری اسلامی ایران، حکومت و مردم در همتنیدهاند و بر اساس این معادله، هر مرجع تقلید یا شخصیت دینی که بیشتر به مردم نزدیک باشد بیشتر به حکومت نزدیک است و از سوی دیگر هر مرجع تقلیدی که بیشتر به حکومت نزدیک باشد، مردمیتر است و مقبولیت اجتماعی بالاتری دارد و یکی از مطالبات اساسی مردم از مراجع عظام تقلید این است که در مواجهه با مسئولینی که اعتقادی به اسلام و انقلاب اسلامی نداشته و با وعدههای دروغ بر سر کار میآیند و با وابستگی فکری و عملی به بیگانگان معیشت مردم را به روز سیاه نشاندهاند برخوردی قاطع و محکم داشته باشند و البته علمای بزرگوار و مراجع عظام تقلید همواره در عمل به تکالیفی که تشخیص میدهند قاطع و استوار و پراستقامت بوده و هستند.
نکته پایانی:
آقای مهاجری ادعا کرد امام در مواجهه با حوزه علمیه هیچگاه از جایگاه حکومت برخورد نکرد و در این زمینه شاهد مثالهایی آورد که سستی آشکاری داشت مثلا ادعا کرد انتصاب امام جمعه گلپایگان به پیشنهاد مرحوم آیتالله گلپایگانی یا ارجاع استهلال ماه مبارک رمضان به مراجع عظام تقلید از این باب بوده است. بر فرض که شاهد مثالهای وی از حیث تاریخی بلااشکال باشد، این موارد از باب احترام به مراجع تقلید بوده است و نسبت حاکمیتی داشتن با حوزههای علمیه منافاتی با احترام به مراجع تقلید ندارد.
به علاوه اگر امام «اصلاً از جایگاه حکومت با روحانیت و حوزهها حرف نزده است. » پس جناب مهاجری برخورد حاکمیتی و قاطع با آقای سیدمحمدکاظم شریعتمداری را چگونه تحلیل میکند؟ مصادره ساختمان دارالتبلیغ وی را چگونه تفسیر میکند؟
متأسفانه باید گفت که امروز در سایه غفلت جامعه انقلابی، تحریفهایی آشکار که با اطلاعات عمومی نیز قابل ردّ است نسبت به امام عزیز و البته مظلوم روا داشته میشود. امید است با عنایت بیشتر جوانان و فضلای حزباللهی، بازارِ گرمِ تحریفگرانِ امام و انقلاب، کساد و تعطیل گردد.
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فرزند #محمد_مهاجری سردبیر #خبرآنلاین، برای #محسن_رضایی از کلیدواژه #منافق استفاده کرد!
ادب سیاستورزی #برجامیان این روزها عجیب جلوهنمایی میکند!
@rozaneebefarda
یک نکته از اخلاقمداری برجامیان
آقای #حسن_روحانی امروز اندر خوبیهای اخلاقمداری در سیاست سخنها گفته است!
واقعا جام اخلاق #صداقت_سیاسی را جا دارد به او بدهند!
خیلی در این ۸ سال بنده خدا صادقانه با مردم سخن گفته است😂
@rozaneebefarda
📗 #معرفی_کتاب | چرا باید کتاب #رجل_سیاسی را خواند؟
👈 کتابی برای گم نکردن راه و اشتباه نگرفتن جبهه
🔍ادامه مطلب را از آدرس زیر بخوانید👇
Instagram.com/Khamenei_Book
@rozaneebefarda
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی آقای #مهرعلیزاده از پاسخ به سؤال یک استاد دانشگاه عاجز ماند!
@rozaneebefarda
برخی رسانههای اهل تسنن، نامه منسوب به #عبدالحمید در حمایت از #همتی را تکذیب کردند.
@rozaneebefarda
وقتی یک طلبه ژورنالیستِ نیمهسوادِ تندگو، انتخابات را نتیجه مهندسیِ غیرملی و غیرشرعی مینامد!
جالب آنکه جماعتی امروز داعیهدار ملیگرایی و رویکرد فراجناحی شدهاند که در روزگاری نهچندان دور، نماد #حذف_حداکثری و #افراطگرایی_غیرشرعی و غیرملی بودهاند!
تشخیص غیرملی بودن یا غیرشرعی بودن یک پدیده اجتماعی، هم تخصص در امور شرعی میخواهد و هم تعهد به آرمانهای ملی.
البته تهمت مهندسی انتخابات به نظام اسلامی، نه تخصص میخواهد و نه تعهد!
@rozaneebefarda
مردم غیور و متدین ایران به کدام صدا لبیک میگویند؟
فقط کافیست صفکشیها را تبیین کنیم.
مردم اسلام و ایران را دوست دارند....
#مشارکت_حداکثری
#جهاد_سیاسی
@rozaneebefarda