eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنان تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون در دولت روحانی معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد! شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط به کردید، ماندید! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در آخرین دیدار دولت اعتدال: ▫️دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کرده‌ام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد. 🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. 🔺مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است. ▫️هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوه‌های مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راه‌های مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 🏷 🏷 @rozaneebefarda
14000506_41603_1281k.mp3
7.2M
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با اعضای هیئت دولت اعتدال. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ @rozaneebefarda
تحلیلی اجمالی بر بیانات مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با کارگزاران @rozaneebefarda
‏ابراهیم ع از خداوند درخواست می کند که ذریه اش را امام قرار دهد( بقره:24 ) موسی ع درخواست می کند که وزیری از اهلش تعیین کند( طه:29 ) زکریا ع درخواست ولی می کند تا میراث دار او باشد( مریم:5). اما خداوند پیش از درخواست رسولش،علی بن ابی طالب(ع) را امام و وزیر و ولی تعیین کرد. https://t.co/uVBxrwwe3a‎ @rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) [صفحه ۱ از ۲] فؤاد کرمانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی نه مرا زبان که بیان کنم، صفتِ کمال تو یا علی شده مات عقل موحدین، همه در جمالِ تو یا علی چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی نبرد به وصف تو ره کسی، مگر از مقالِ تو یا علی هله ‌ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری که ندیده‌ام به دو دیده‌ام، چو تو گوهری چو تو جوهری هله ‌ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری چه در انبیا چه در اولیا، نه تو را عدیلی و هم‌سَری به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی توئی آنکه غیر وجود خود، به شهود وغیب ندیده‌ای فَقرات نفس شکسته‌ای، سُبحاتِ وَهم دریده‌ای همه دیده‌ای نه چنین بود شه من تو دیده‌ی دیده‌ای ز حدودِ فصل گذشته‌ای، به صعودِ وصل رسیده‌ای ز فنای ذات به ذاتِ حق، بُوَد اتّصال تو یا علی چو عقول و افئده را نشد، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف همه گفته‌اند و نگفته شد ، ز کتابِ فضل تو یک الف ز بیانِ وصف تو هر کسی، رقم گمان زده مختلف فصحای دهر به عجز خود، ز ادایِ وصف تو معترف بُلغای عصر به نطقِ خود، شده‌اند لالِ تو یا علی تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین شده از وجودِ مقدّست، همه سرّ کَنزِ خفا مبین تویی آن که از کُشِفَ الغطا، نشود ترا زیاده یقین ز چه رو دَم از أنا ربکّم نزنی، بزن بدلیل این که به نورِ حق شده منتهی، شرفِ کمال تو یا علی تو همان درخت حقیقتی، که در این حدیقه‌ی دنیوی أنا ربّکم تو زنی و بس، به لسان تازی و پهلوی ز بروق نورِ تو مُشتعل، شده نارِ نخله‌ی موسوی ز تو در لسانِ موحّدین، بُوَد این ترانه‌ی معنوی که انا الحق است به حقِ حق، ثمرِ نهالِ تو یا علی تویی آن تجلّیّ ذوالمنن ، که فروغ عالم و آدمی هله ‌ای مشیّتِ ذاتِ حق ، که به ذات خویش مُسلّمی ز بروز جلوه ما‌خلق، به مقام و رتبه مقدّمی به جلالِ خویش مُجلّلی، ز نوالِ خویش مُنعّمی همه گنج ذاتِ مقدّست، شده مُلک و مالِ تو یا علی تو چه بنده‌ای که خدائیت، ز خداست منصب و مرتبت احدی نیافت ز اولیا، چو تو این شرافت و منزلت رسدت ز مایه‌ی بندگی، که رسی به پایه‌ی سلطنت همه خاندانِ تو در صفت، چو توأند مشرقِ معرفت شده ختم دوره‌ی عِلم و دین، به کمالِ آل تو یا علی تو همان مَلیکِ مُهیمنی، که بهشت و جنّت و نه فلک پیِ جستجوی تو سالکان، به طریقت آمد یک به یک شده ذکرِ نام مقدّست، همه وِردِ اَلسنه‌ی مَلَک به خدا که احمدِ مصطفی، به فلک قدم نزد از سَمَک مگر آنکه داشت در این سفر طلبِ وصالِ تو یا علی تویی آن‌که تکیه‌یِ سلطنت، زده‌ای به تخت مؤبّدی ز شکوه شأن تو بر مَلا، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی به فرازِ فرقِ مبارکت، شده نصب تاج مُخلّدی متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی به می خُمِ تو سِرشته شد، گِل کاس جانِ سبوکشان به پیاله‌ی دلِ عارفان ، شده ترکِ چشمِ تو می‌فشان ز رَحیقِ جام تو سرگران، سِر سرخوشان، دل بیهُشان نه منم ز باده‌ی عشق تو ، هله مست و بی‌دل و بی‌نشان همه کس چشیده به قدرِ خود، ز میِ زُلالِ تو یا علی منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو می‌زنم ره کوه و دشت گرفته‌ام قدم از برای تو می‌زنم به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو می‌زنم شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو می‌زنم نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی تویی آن‌که سِدره‌ی مُنتهی، بُودَت بلندیِ آشیان به مکان نیائی و جلوه‌ات، به مکان ز مشرقِ لا‌مکان رسد استغاثه‌ی قدسیان، به درت ز لانه‌ی بی‌نشان چو به اوج خویش رسیده‌ای ، ‌ز عِلوّ قدر و سُموشّان همه هفت کرسی و نُه طبق، شده پایمال تو یا علی نه همین بس است که گویمت ، به وجودِ جود مکرّمی تو مُنزّهی ز ثنای من ، که در اوجِ قُدس قدم نَهی نه همین بس است که خوانم اَت ، به ظهورِ فیض مقدّمی به کمال خویش معرّفی ، به جلالِ خویش مُسلّمی نه مراست قدرت آنکه دم ، زنم از جلال تو یا علی تویی آن که میم مشیّتت ، زده نقشِ صورتِ کاف و نون به کتابِ عِلم تو مُندرج ، بُوَد آن چه کان و ما‌یکون فلک و زمین به اراده‌ات ، شده بی‌ سکون شده با سکون تویی آن مُصوّرِ ما‌خَلَق ، که من الظّواهر و البطون بُوَد این عوالم کُن فکان، اثرِ فعال تو یا علی تویی آن که ذات کسی قرین ، نشده است با احدیتّت نرسیده فردی و جوهری ، به مقام مُنفردیتت تویی آن که بر احدیّتت ، شده مُستند صمدیّت نشناخت غیر تو هیچ‌کس ، ازّلیتت ابدّیتت تو چه مبدأ‌یی که خبر نشد ، کسی از مآلِ تو یا علی تو که از علایق جان و تن ، به کمالِ قُدس مُجرّدی تو که فانی از خود و مُتّصف ، به صفاتِ ذاتِ محمّدی @rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) [صفحه ۲ از ۲] تو که بر سرائرِ معرفت، به جمالِ اُنس مُخلّدی به شؤنِ فانیِ این جهان، نه مُعطّلی نه مقیّدی بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی تو همان تجلّیِ ایزدی، که فراز عرشی و لا مکان خبری ز گردش چشم تو، حرکات گردش آسمان دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشاره‌ی ابروان دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی هله‌ای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینه‌ی حکمتی سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا به سخا و بذل تواش طمع ، به عطا و فضلِ تواش رجا ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی @rozaneebefarda
عید غدیر و یادی از مرحوم محقق کرکی در روز عید غدیر، یادی کنیم از محقق کرکی که در راه ترویج و تثبیت تشیع در ایران تلاش کرد و سرانجام با زهر متعصبین، مسموم و در روز عید غدیر سال 940ق در نجف اشرف به شهادت رسید، و در جوار مرقد نورانی علی بن ابی‌طالب (ع) به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد. 🔶پی‌افزود جناب محقق کرکی، فقیه بزرگ شیعه در ابتدای صفویه، حق بزرگی به گردن ملت ایران دارد و به برکت تلاش‌های تبلیغی این مرجع تقلید، ملت ایران به طور یکپارچه شیعه شدند و رنگ ایمان به خود گرفتند. از این جهت از ایشان بابد بعنوان پدر معنوی ملت ایران یاد کرد، که ملت ایران را در قرن دهم احیا کرد و نور تشیع را بر قلوب ملت ایران تاباند. ضمنا این عالم بزرگ لبنانی، از جمله تئوریسین‌های بزرگ طرح و مسئله است. @rozaneebefarda
توصیفات شخصیتی آیت‌الله مشکینی در کلام علامه مصباح به مناسبت ۸مردادماه، سالگرد وفات (رضوان الله علیه) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸️مرحوم آقای مشکینی رضوان‌الله‌علیه این گونه بود که حتی در زمستان نیز عبای نازک و ارزان قیمت می‌پوشید. هیچ گاه انسان از دیدن ایشان، به یاد لباس‌های فاخر، زینت‌ها و امثال آن نمی‌افتاد. من با این‌که نزدیک به چهل سال با ایشان معاشرت داشتم، یادم نمی‌آید که سخن بی‌فایده‌ و نامربوطی از ایشان شنیده باشم. هر چه بود یا درباره علم و تقوا بود و یا مسائل اجتماعی برای شناختن وظیفه. مجلس ایشان طوری بود که کمتر کسی بود که در آن متأثر نشود. 🔹️در دیدار‌های اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری که هر سال دو مرتبه خدمت ایشان می‌رسیدیم، آقا به ایشان امر می‌فرمودند که موعظه کنند و ایشان در حضور مقام معظم رهبری خبرگان را موعظه می‌کرد. روایات بسیار ناب و مطالب مفید و ارزنده‌ای می‌گفتند که امثال بنده تحت تأثیر واقع می‌شدیم و احساس می‌کردیم که تفاوت کرده‌ایم. 🔸️روشن است که چنین افرادی را انسان دوست می‌دارد و این محبت به خاطر امور دنیایی نیست. این محبت به‌خاطر این است که دیدن، صحبت کردن، رفتار، حق‌شناسی‌، قدرشناسی و تواضع ایشان انسان را به یاد خدا می‌اندازد. @mesbahyazdi_ir @rozaneebefarda
🔴 پخش مستند از شبکه ۳ 🔹 این مستند روایت ماه های پایانی جنگ تحمیلی و روند پذیرش قطعنامه ۵٩٨ توسط ایران است. ▫️این مستند پرنکته و مهم، امروز جمعه ٨ مرداد ١۴٠٠،ساعت ١٨،شبکه سوم سیما پخش شد. ✅تماشای این مستند مهم را از دست ندهید. @rozaneebefarda
شیخ شهید در بیان امام خمینی به مناسبت سالگرد شهادت مظلومانه آیت‌الله شهید شیخ فضل‌الله نوری ▫️امام خمینی: در دوران مشروطه یک عده‌ای که نمی‌خواستند که در این کشور اسلام قوه داشته باشد، و آنها دنبال این بودند که اینجا را آن وقت به طرف اروپا بکشند لذا جوسازی کردند به طوری که مثل مرحوم آقا شیخ فضل الله که آن وقت یک آدم شاخصی در ایران بود و مورد قبول بود همچو جوسازی کردند که در میدان علنی، ایشان را به دار زدند و پای آن هم کف زدند. و این یک نقشه‌ای بود برای اینکه اسلام را منعزل کنند و کردند. و از آن به بعد دیگر نتوانست مشروطه، یک مشروطه‌ای باشد که علمای نجف میخواستند. حتی قضیۀ مرحوم آقا شیخ فضل الله را در نجف هم یک جور بدی منعکس کردند، که آنجا هم صدایی از آن درنیامد. این جوی که ساختند در ایران و در سایر جاها، این جو اسباب این شد که آقا شیخ فضل الله را با دست بعضی از روحانیون خود ایران محکوم کردند و بعد او را آوردند در وسط میدان و به دار کشیدند و پای آن هم ایستادند کف زدند و شکست دادند اسلام را و این بخاطر غفلت علما و غفلت مردم حاصل شد! ۶۲/۹/۲۶ ▫️صحيفه امام، ج‏18، صص247-248. @rozaneebefarda
دولت روحانی و عقاب اخروی! می‌فرماید: وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ کَانَ اللهُ خَصْمَهُ... نافرمانی از ولایت، معطل گذاردن سرمایه‌های ملت به اخم و لبخند دشمن، ناکارآمدی انباشته و عصبانی کردن ملت نجیب ایران، آیا اجحاف نیست؟ این است که غربزده‌های بی‌عرضه باید منتظر عقوبت الهی باشند... @rozaneebefarda
اندر مصائب صیانت و حکمرانی! به بهانه جدال‌های پیرامون از فضای مجازی محمدجواد کریمی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 این روزها فضای رسانه‌ای کشور تحت تاثیر اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضوع تعیین تکلیف فضای مجازی و قانونمند کردن آن تحت عنوان صیانت از فضای مجازی است! اقدامی که به معرکه جدیدی از تقابل بین موافقان و مخالفان طرح بدل شده است. عمده دلیل مخالفان به عدم اولویت آن با توجه به مشکلات معیشتی از قبیل تورم و گرانی، کم آبی و آلودگی هوا و ادامه بیماری کرونا بر می گردد. نکته ای که غالبا در این نوع نقد به طرح مورد غفلت قرار گرفته است، این است که لزوما بین پرداختن به امور اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مختلف جامعه که قانون برعهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است، تمانع و تزاحمی نیست. تاخیر بلاوجه بررسی مقوله های فرهنگی- اجتماعی به امید حل مسائل اقتصادی جامعه جز افزایش خسارت های عظیم فرهنگی ثمری نخواهد داشت. اصل طرح و برنامه ریزی برای ساماندهی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چه اینکه اساسا حکمرانی فضای مجازی، بخشی اجتناب‌ناپذیر از حکمرانی و از وظایف هر حکومتی است. بحث بر سر محتوای طرح صیانت است که باید به صورت کارشناسی مورد نقد و نظر قرار گیرد که متاسفانه جای آن در فضای رسانه‌ای اعم از حقیقی و مجازی خالی است! دعواها غالبا در حد بله و خیر است. دعوایی قبیله ای و نبردی حیدری نعمتی!!! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 ویژه 📺 ببینید | عبرت آیندگان 🔰 مروری بر تجربه اعتماد به غرب، همراه با بیانات منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی @rozaneebefarda
برجام نافرجام مایه عبرت تاریخی! به بهانه انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تجربه تلخ مذاکره با آمریکا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 انتشار بهنگام و حکیمانه بخشی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ماجرای مذاکره با آمریکا، حائز نکات بسیار مهم و راهبردی است که در آینده موضوع تحلیل‌های بسیار واقع خواهد شد و دستگاه تحریف‌گر و بزک‌کنندگان آمریکا را به دشواری بسیار خواهد افکند! اجمالا اما نکاتی قابل ذکر است: ۱. پخت و پز با دشمن درجه یک ملت ایران، آقایان هاشمی و روحانی و برخی همفکران و مشاوران شان بوده‌اند؛ یعنی بانیان اصلی تحمیل به امام! ۲. در میان هیاهوی رسانه‌ای این روزها و خصوصا اخبار تلخ اعتراضات مردمی که نتیجه همین سیاست غلط خط سازش بوده، حقایق گم نشود و بانیان مصائب ملت، بدون درد سر و قهرمانانه از معرکه سیاست نگریزند که فردا به محض احساس فراموشی روزهای تلخ هشت ساله گذشته، به جای پاسخگویی در موضع طلبکاری قرار گیرند که هم‌اكنون نیز برخی چنین ژستی گرفته اند! ۳. ملت ریشه مشکلات امروز را به روشنی دریابد و در انتخاب‌های سخت بعدی به بانیان مذاکرات بی‌نتیجه و خسارت بار اعتماد نکند؛ نه به صداقت شان در روایت رویدادها و نه به تحلیل شان از گذشته، حال و آینده! ۴. دولت جدید بیش از هر طایفه دیگری در معرض آزمون و طبعا بیش از دیگران محتاج نصیحت و تذکار و عبرت گرفتن از گذشته است و این بیانات در واقع چراغ راه ایشان برای ۴ ساله دشوار آتی است که مبادا نفوذی ها اینبار با نام و نشان و گفتمان انقلابی‌گری همان حرف‌ها و سیاست‌ها را در برخی لایه‌های تصمیم‌سازی، القا کنند. البته به لطف خدا به دلیل فراست و تعهد و تجربه گرانسنگ رئیس‌جمهور منتخب محترم و برخی دیگر از اعضای دولت جدید، امکان آن کم است اما همچنان به طور کامل منتفی نیست! ۵. روزی‌نامه‌ها و ژورنالیست‌های پادوی دولت اعتدال بیش از دیگران بی‌آبرو شدند که سال‌ها تلاش کردند برجام خسارت‌بار فعلی(منهای شروط راهبردی رهبری) و خط سازش را به نظام و امام خامنه‌ای منتسب سازند و مع الاسف تا حدود زیادی در القای این دروغ بزرگ توفیق یافتند اما اکنون روز آشکار شدن حقائق است و رسوایی بزرگ برای دروغ گویان! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ببینید|| احتجاج صریح آیت‌الله خامنه‌ای با آقایان هاشمی رفسنجانی پیرامون رابطه با آمریکا! ▫️وقتی هاشمی نتوانست پاسخ استدلا‌های رهبری را بدهد. ▫️وقتی روحانی به طور یکطرفه منافع رابطه با آمریکا را لیست کرده بود! 🔘روند تصمیم‌سازی خط سازش و سیره بانیان مذاکرات خسارت‌بار ‌با آمریکای وحشی را بشناسیم. 🔹یادداشت مرتبط روزنه را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/9554 @rozaneebefarda
ضرورت محاکمه نخبگانی دولت روحانی! [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| صادق علیپور @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️دولت روحانی بالأخره پس از ۸ سال به ایستگاه آخر خود رسید و قرار است در مراسم تحلیف روز ۱۲ مرداد، دولت را به منتخب مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و رقیب پیشین خود در انتخابات ۱۳۹۶ تحویل دهد. بسیاری از مردم ایران بی‌صبرانه منتظر پایان دوران روحانی و فرارسیدن روز تحلیف هستند که البته با توجه به کارنامه سیاه او، کاملا طبیعی است. ▫️روحانی در شرایطی کشور را تحویل آقای رئیسی می‌دهد که به صورت متوسط، قیمت مسکن ۶.۵، قیمت دلار حداقل ۷ برابر و تورم ۷۰۰ درصد شد. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری ۶ درصد، سفره مردم ۳۵ درصد و ساخت‌وساز ۵۰ درصد کاهش یافت و مجموع رشد اقتصادی در این دولت به صفر رسید! ▫️به لطف شفافیت بی‌نظیر دولت روحانی، در واقعه‌ای به غایت منحصر به فرد در تاریخ آمار کشور، از آبان ۹۷، دیگر آمار تورم توسط بانک مرکزی اعلام نشد و محاسبات غیر رسمی حکایت از شکسته شدن رکورد ۶۰ ساله آن می‌دهند! بسیار جالب است که همین دولت، چوب شفافیت را بر سر مخالفان FATF می‌زد و در اقدامی بی‌نهایت خطرناک علیه منافع ملی، خواستار شفافیت کامل اقتصاد ایران، از جمله شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها، برای دشمنان قسم‌خورده و بی‌رحم ملت ایران بود! ▫️هارت‌ و پورت‌ - به معنای واقعی کلمه- در بسیاری از سخنان مسئولین منتسب به این دولت غوغا کرده و می‌کند و کاملا برخلاف ادعاهای گوش‌خراش‌شان در بلد بودن، متخصصانِ بی‌نظیرِ بدتر کردن اوضاع و فشار آوردن به حنجره‌ها و راه‌های تنفس اقتصادی و غیر اقتصادی ملت ایران بودند! آنها مدعی بودند که اگر رقیب آنها در سال ۹۶- یعنی آقای رئیسی- رأی بیاورد، در بدترین حالت قیمت دلار ۵۰۰۰ تومان و قیمت پراید ۶۰ میلیون تومان می‌شد اما خود در دوره تصدی مسئولیت، دلار را حتی به ۳۰ هزار تومان و پراید را اکنون به ۱۳۰ میلیون تومان رساندند که به ترتیب ۶ و بیش از ۲ برابر نسبت به آن چیزی بود که به عنوان فاجعه اقتصادی در صورت انتخاب شدن آقای رئیسی، توصیف می‌کردند. جالب آنکه چندی پیش روحانی مدعی شد در صورتی که جنگ اقتصادی ترامپ و کرونا نبود، دلار کمتر از ۵۰۰۰ تومان می‌بود ▫️آنچه بیش از همه موجب آزار و بلکه انزجار بود، نه تنها فشارهای اقتصادی بی‌وجهی است که به واسطه بی‌توجهی جریان غرب‌گرا به اندیشه اقتصاد مقاومتی و توجه به داخل بر ملت ایران تحمیل می‌شد، بلکه بیش از همه توهین‌های سخیفی بود که این جماعت پرمدعا در توصیف شاه‌کارهای خود داشته و دارند! آنان با کمال بی‌شرمی مدعی بوده و هستند که به بهترین وجه کشور را اداره کرده‌اند و اگر آنان نبودند، ایران را قحطی و جنگ فرا می‌گرفت! دروغی بزرگ از وضعیت واقعی ایران که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی رد شده است. به راستی آیا آنچه رخ داد نسبت به تبعات یک قحطی یا یک جنگ فراگیر چه چیزی کم داشت؟! ▫️برجام، علنی‌ترین تجربه عینی از ناکارآمدی، پرگویی و بی‌فائدگی جریان منحوس لیبرالیسم ایرانی و غرب‌گرایی است. توافقی که علی رغم ادعاهای عصبی‌کننده وزیر خارجه‌ای که شخصیت واقعی‌اش را در فایل صوتی خود نشان داده، چیزی جز تسلیمی غیرقابل باور با دریافتی‌هایی به غایت ناچیز حتی به اعتراف رئیس‌ سابق بانک مرکزی تقریبا هیچ، نبوده است! اساسا با توجه به مفاد برجام و پذیرش شرایط عینی و کاملا جزئی و در عین حال امید به امتیازاتی کلی، مبهم و غیر قابل باور، چیزی جز یک امر غیرمعقول و خسارت‌بار نبوده و جای خالی یک بحث فقهی در مورد آن احساس می‌شود بلکه حریم‌داران شریعت از تکرار قراردادهای پرضرر مشابه پیشگیری کنند. ▫️این دولت با حقوق‌های نجومی، به آرمان‌های انقلاب خیانت کرد و با جاسوس‌های متعددی که یا فراری داده شده و یا دستگیر شدند، نشان داد سهم عظیمی از نفوذی‌ها را در درون خود پذیرفته است! با واگذاری‌های دل‌ به خواهی‌اش تحت عنوان خصوصی‌سازی، شبکه‌ای از فساد گسترده را تشکیل داد که کمترین صدمه‌اش، تعطیلی کارخانه‌های بسیار و بیکاری کارگران بی‌شمار بود! این دولت با اجرای سند ۲۰۳۰ به فرهنگ و نسل‌های آینده ایران دهن‌کجی کرد! این دولت با اصرار بر سیاست‌های غیرقانونی و خلاف منافع ملی کنترل جمعیت، در فاجعه جمعیتی دهه‌های آینده شریک جرم است. این دولت در کنترل کرونا و پیک‌های متعدد آن با نقض مشاوره‌های متخصصان امر، در مرگ هزاران نفر از هم‌وطنان‌مان دخیل است. این دولت با شوک بنزینی، کشور را دچار تلاطمی وحشتناک کرد و موجب شد تعداد زیادی در خون بغلتند و تعداد بسیار بیشتری نیز مایملک و ساختمان‌های خود را طعمه حریق خیانت یا ناکارآمدی دولت اعتدال ببینند! این دولت در رها کردن فضای مجازی و جولان دشمنان در اذهان مردم ایران شریک است و .... @rozaneebefarda ادامه 👇
ضرورت محاکمه نخبگانی دولت روحانی! [صفحه ۱ از ۲] ▫️گرچه این دولت گذشت، اما نباید از جرم مسئولین آن گذشت! قبح فعلی ملاک قضاوت اگر باشد، حتی نیست لزوما با مقوله خیانت مواجه باشیم یا بخواهیم ابتدا خیانت را اثبات کنیم و بعد به محاکمه خائن بپردازیم. گاهی نتیجه فعل قبیح یا ترک فعل، با نتیجه کارشکنی خصمانه یکسان است لذا بیش از هر زمان دیگری نیازمند محاکمه نخبگانی دولت روحانی هستیم، فارغ از هر تحلیلی که در مورد اشخاص داشته باشیم، کارنامه آنان باید بازخوانی شود. به همین دلیل پیشنهاداتی در ذیل در مورد دوران پس از تحویل دولت، ارائه می‌شود: 1. تهیه فهرست اقدامات مخرب دولت اعتدال: این دولت به خصوص در عرصه‌ای که بیشترین ادعا را در مورد آن داشت- یعنی سیاست خارجی و اقتصاد- بسیار بیش از آنی است که بتوان آن را در این وجیزه گرد آورد، دست به خلق شاه‌کار زد و به همین دلیل به دوستان و نخبگان جبهه انقلابی پیشنهاد می‌شود، ۸ ساله دولت روحانی را با دقت و با تعهدی از جنس جهاد انقلابی، بکاوند. سیاه‌نامه دولت روحانی، آیینه‌ تمام‌نمایی از تفکر غرب‌گرا و غرب‌گدایی است که حداقل در طول ۲۰۰ سال گذشته، بزرگتین ضربه‌ها را به منافع ملی و مذهبی ما زده و تا توانسته در تحت فشار گذاشتن ما و کمک به دشمنان، کم نگذاشته است. این کار چند فایده بسیار مهم به همراه خواهد داشت: آ. ثبت دقیق کارنامه شرم‌آور غرب‌گرایان ایرانی در تاریخ ب. طلبکار نشدن این جماعت وقیح که همیشه رسانه و پول در اختیار آنها بوده و هست. در واقع با توجه به آنکه شبکه رسانه‌ای غربگرا- که متاسفانه بیش از انقلابیون از بیت‌المال جمهوری اسلامی بهره‌مند بوده و هست- هیچ گاه دست از خباثت خود بر نخواهد داشت، لازم است همواره کارنامه ننگین دولت مورد حمایت آنان، در مقابل چشم مردم بماند. قطعا این شبکه برای تغییر از فاز پاسخگویی به مطالبه‌گری در دولت آقای رئیسی از هیچ‌گونه غوغاسالاری خودداری نخواهد کرد و نیاز است از همین حالا نسبت به این مهم، اهتمام داشت که حتی اکنون نیز دیر است. پ . توضیح شرایط نامساعد فعلی و لزوم توجه به تدریجی بودن فرآیند بهبود نسبی: با توجه به خباثت شبکه رسانه‌ای غرب‌گرایان ایرانی، قطعا آنان وقیحانه، بهبود اوضاع اقتصادی را در ماه‌های نخست دولت آقای رئیسی مطالبه خواهند کرد در حالی که دولت روحانی، ۸ سال برای تخریب اقتصاد ایران زمان مصروف داشته است. باید به مردم تفهیم کرد که حتی یک بیماری ساده نیز، دارای دوره درمان و نقاهت می‌باشد و انتظار گشایش سریع، امری خلاف انصاف است 2. احصاء حقوقی اقدامات مخرب دولت اعتدال: لازم است علاوه بر دستگاه قضا، حقوق‌دانان انقلابی، نسبت به بررسی کیفری و یافتن مسئولین مستقیم و غیر مستقیم این اقدامات همت کرده و مقدمات محاکمه آنها را فراهم آورند. 3. ایجاد یک پویش عمومی برای محاکمه: هیچ اقدامی بدون پشتوانه مردمی به سرانجام نخواهد رسید و برای آنکه عافیت‌طلبان و یا نفوذی‌ها نتوانند مطالبه عاقلانه و عادلانه محاکمه مسئولین وضعیت فعلی را به چالش بکشند، باید تقاضا برای محاکمه شدن این عوامل، به صورت عمومی درآید. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| ماجرای تذکر رهبر انقلاب اسلامی به آقای ‎رفسنجانی پیرامون مذاکره با آمریکا @rozaneebefarda
پاسخ هوشمندانه قالیباف به بازیگر اعتدالی پیرامون طرح صیانت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 رضا کیانیان عضو کمپین تبلیغاتی حسن روحانی در نامه ای به قالیباف با اشاره  به گرانی، تورم، بیکاری و مشکلات کشور در نامه ای از رییس مجلس خواسته بود به جای طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، این مشکلات را حل کند. ▫️متن نامه قالیباف در پاسخ به کیانیان بدین شرح است: سلام هم‌شهری، هم‌ولایتی و هنرمند دوست‌داشتنی آقا رضای کیانیان عزیز عید را به شما تبریک می‌گویم؛ ان‌شاءالله زیر سایه مولا علی سلامت و موفق باشید.⁣ ⁣ آقا رضای عزیز؛ همین اول بسم‌الله من هم یک قسم مشدی میدم که جان امام رضا(ع) از روزی که کار این مجلس شروع شد یک روز هم نبوده که از بی‌عملی و بی‌خیالی آقایانی که مسئولان اجرایی کشور در حوزه‌های اقتصادی بوده‌اند خون به دلمان نشده باشد. ⁣ ⁣بگذار تا چند فقره‌اش را برایت راست و حسینی تعریف کنم؛ چیزی از طرح جهش مسکن شنیده‌ای؟ برای ساختن یک میلیون واحد مسکن قانون نوشتیم، اعتبارات آن را در بودجه دیدیم، سازوکارش را مشخص کردیم، گفتیم این طرح این قانون این سازوکار این هم پول. فکر میکنی چه کردند؟ هیچ نکردند! که البته ان‌شاء‌الله دولت بعد با جدیت و برنامه صحیح آن را پیگیری و اجرا خواهد کرد. برای خانه‌های خالی مالیات گذاشتیم تا بازار مسکن کمی آرام بگیرد و گرفت چون خانه‌های بیشتری اجاره رفت. ⁣ ⁣در بودجه خدا را شاهد می‌گیرم که تمام تلاشمان کمک کردن به ضعیف‌ترین اقشار مردم بود؛ بعد از بیش از ده سال، اعتبار همسان سازی حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی را تصویب کردیم تا یک پیرمرد یا پیرزن بازنشسته جلوی فرزندان و نوه‌هایش شرمنده نباشد. بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و ایجاد شغل در کشور اعتبار تخصیص دادیم و از آن طرف هم کسری بودجه را کاهش دادیم تا اسب سرکش تورم لااقل کمی مهار شود. وام ازدواج و وام مسکن تا دو برابر افزایش پیدا کرد و برای زوج‌های جوان افزایش وام ویژه‌ای در نظر گرفته شد. این را شاید شنیده باشید که حقوق سربازان وظیفه هم تا بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد و از ابتدای سال با همین مبنای جدید به آن عزیزان حقوق پرداخت شده است.⁣ ⁣علاوه بر این بعد از سال‌ها، حکم کردیم که حتما نمایندگان کشاورزان در فرایند تعیین قیمت محصولات کشاورزی مداخله کنند تا ظلم قدیمی در تعیین تعرفه این محصولات رفع شود و قیمت خرید دولتی عادلانه گردد. کلیات مالیات بر عایدی سرمایه را هم پس از سالها تایید و تاکید کارشناسان تصویب کردیم تا نظام مالیاتی علیه فقیرترین مردم تعدیل و اصلاح شود و برای افزایش یارانه‌ها نیز مصوباتی گذراندیم که البته آنگونه که مصوب شد، به اجرا درنیامد.⁣ اقدامات دیگری مثل پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان و پوشش بیمه ای هزینه‌های درمان ناباروری و الزام استفاده از دستگاه پز و طرح‌ها و اعتبارات ویژه استان‌ها به خصوص استان خوزستان، آبرسانی به بیش از ۱۵۰ روستای خوزستان با پیگیری در نظارت میدانی و اقدام دیگر بخشی از تلاش‌های مجلس در یکسال اول آغاز به کار خود بود و راهی سه ساله و برنامه‌های فراوان دیگری در پیش داریم. اینها فقط بخشی از مواردی است که نتایج کوتاه مدت دارد، وظیفه اصلی مجلس ریل گذاری برای اصلاح زیرساخت اقتصاد است که در آن هم اقداماتی انجام شده است که از گزارش دادن آن در این مجال صرف نظر می‌کنم. آقای کیانیان عزیز، بسیاری از این اقدامات با وادار کردن دولت به انجام کار توسط مجلس محقق شده است؛ اگر توان و اراده دولت بیش از این بود بی‌گمان نتایج بسیار بیشتری به دست می‌آمد. مجلس نهاد قانونگذار و ناظر است و در حد توان می‌تواند دولت را وادار به کار کند؛ وضعیت اقتصادی کشور بدون این مصوبات به مراتب سخت‌تر می‌بود. با این وجود دلمان روشن است که با اتحاد و باور به توان مردم، بتوانیم بار مشکلات روی دوش مردم را کاهش دهیم. بلطف خدا عزیز دل؛ در خصوص طرح صیانت هم نکاتی که لازم بود را صبح امروز به عرض رساندم؛برنامه مجلس بستن اینستاگرام و واتس‌اپ و سایر پلتفرم‌های پر کاربرد که کسب و کارهای مردم در آنها تعریف شده نیست.بسیاری از آنچه درباره این طرح ادعا می‌شود اصلا در آن وجود ندارد؛البته در همین خصوص هم طرح موجود اصلاحات و ابهاماتی دارد که آنها در بررسی‌های کمیسیون اصلاح خواهد شد. جلسات کمیسیون را هم به صورت علنی برگزار می‌کنیم تا هم کارشناسان فرصت نقد داشته باشند و هم مردم در جریان آنچه برایشان اهمیت حیاتی دارد قرار گیرند. با بگیر و ببند نمی‌توان مدیریت فرهنگی کرد و ما هم به این قائلیم و آن را باور داریم‌. آقای کیانیان عزیز، هم‌شهری و هم‌ولایتی؛ دعا کن ما بیشتر از اینکه شبیه سلحشورها شده باشیم، هنوز حاج کاظم باشیم؛ هنوز دلمان برای عباس‌ها بسوزد و هنوز دهه ثباتی نشده باشیم؛ ما همانیم که از قبل می‌شناسی. قربان معرفت شما عزت مستدام محمدباقر قالیباف @rozaneebefarda
نقطه‌زنی قالیباف در نامه به روحانی! حسن روحانی باید در مورد قرارداد ننگین و یواشکی با توضیح دهد همچنان باید در مورد دلیل پول‌های نجومی بابت اینترنت‌فروشی، پاسخگو باشد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️متن نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور درباره سوال از وزیر ارتباطات به شرح زیر است: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم در اجرای ماده ۲۰۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست تصویر سؤال ملی جناب آقای عباس مقتدایی نماینده محترم اصفهان و تعدادی دیگر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص: «عدم تشریح و شفاف‌سازی در خصوص مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین‌المللی برای کاربران این شبکه اجتماعی با وجود استقرار تلگرام در کشور چیست؟» به همراه تصویر گزارش شماره ۷۴۴۹۲۵ مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۲۷ کمیسیون صنایع و معادن که در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰.۴.۲۸ مجلس مطرح گردید، به دلیل قانع نشدن سؤال‌کننده از توضیحات وزیر و رأی نمایندگان محترم به وارد بودن سؤال جهت رسیدگی ایفاد می‌گردد. محمدباقر قالیباف 🔶حاشیه روزنه خانه سیاست‌ورزی اعتدالی‌ها از بیت عنکبوت هم سست تر است فقط مرد میدان سیاست باید که شجاعانه بپرسد و هوشمندانه حمله کند و مردانه بایستد. آنها آنقدر خرابکاری دارند که تا یک قرن آینده هم اگر به چالش کشیده شوند باز جا دارد. حتما حرفی برای گفتن هم ندارند؛ چه اینکه در ۲۰۰ ساله اخیر، هیچ عنصر غربگرای ایرانی حرفی برای گفتن نداشته! کسانی که منافع ملی را چوب حراج می‌زنند و اهل زد و بندهای یواشکی با دشمنان ملت اند پاشه آشیل شان پرسشگری و مطالبه شفاف سازی و محاکمه نخبگانی و رسانه‌ای است. @rozaneebefarda
/ یادداشت نخست [سلسله یادداشت هایی از زندگانی و مبارزات سیاسی شیخ فضل الله٬ به مناسبت سالگرد شهادتش] شیخ و نهضت تنباکو اختصاصی|| علی احسان‌زاده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹شیخ فضل‌الله نوری در سوم دی 1222 ه‍.ش در روستای لاشَک در منطقه‌ی نور و کجور مازندران از خاندانی عالم‌پرور متولد شد. ، دایی و بعدها پدرزن شیخ٬ از همین خاندان است. 🔹او پس از تحصیلات ابتدایی و مهاجرت به عتبات، در محضر بزرگانی چون و به علم‌آموزی پرداخت و پس از هجرت به (در سال 1291 ه‍.ق)٬ از اولین کسانی بود که به وی ملحق شد. 🔹میرزای بزرگ در محرم 1303 ه‍.ق شیخ فضل‌الله را راهی کرد و اندوهگینانه به او گفت: «شیخ فضل‌الله! تو جانِ عزیزِ منی، و من با ارسال تو، دارم پاره‌ی تنم را از خود دور می‌کنم؛ ولی چه کنم، حفظ کیان اسلام و استقلال ایران در این شرایط حساس، به وجود کسی چون احتیاج دارد...» (اندیشه سبز، زندگی سرخ، ص 77) 🔹شیخ که از بزرگ‌ترین شاگردان میرزا به حساب می‌آمد به سرعت در ، جایگاهی رفیع یافت به گونه‌ای که «در مجلس درس او ششصد نفر طلبه حاضر می‌شد» و محکمه‌ی او به تدریج به مهم‌ترین طهران بدل گردید. و محضرش «محضری پردرآمد» بود «که تمام عقود و معاملات عمده‌ی شهر در آن صورت» می‌گرفت. (کالبدشکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری، ص 17) 🔹در در 1309 ه‍.ق که «نفوذ و سلطه‌ی و نفوذ پردوام مذهب در دل و جان بیست کرور نفوس ایرانی، طعم تلخ شکست را به» و «چشانید و نشان داد که قدرتی مافوق امپراطوران روس و انگلیس هم وجود دارد... شیخ فضل‌الله نوری در طهران کباده‌ی ریاست می‌کشید و در صف پیشوایان روحانی مشوّق و محرک مردم در مخالفت با امتیازنامه‌ی رژی بود.»(خاطرات احتشام‌السلطنه، ص 573) 🔹همو بود که مردم را در حمایت از میرزا حسن آشتیانی شوراند و نیز در تبیین جایگاه این حکم، نوشت. 🔹نامه‌ها از سامرا خطاب به شیخ فضل الله می‌رسید و در نهایت الغای آن حکم از سوی میرزای شیرازی٬ به‌واسطه‌ی او به مردم ابلاغ شد. 🔹جایگاه شیخ نوری در چنان بود که پس از مرگ در 1313 ه‍.ق، جلوس خود بر تخت را توسط او به مردم اعلان داشت و مردم طهران را تا رسیدن خود، بدو سپرد. @rozaneebefarda [ادامه دارد....]
شهادت نامه شیخ فضل الله نوری/ یادداشت دوم از جنبش تا نهضت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 همراهی ، حکومت اعتنای چندانی به مطالبات نداشت و آن‌گاه که شیخ به اصرار سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی و تعهد به این‌که «در طهران هر طریقی که میل شما باشد و دستور بدهید، البته خارج از امر و اجازه‌ جناب عالی نخواهیم بود.»( کالبدشکافی چند شایعه..، ص17) پای در عرصه نهاد، «دولت دست و پاى خود را گم كرد و... اتابيك، شيخ‌الاسلام قزوين را پيش او فرستاد كه شما نرويد تا من كار علما را اصلاح كرده آن‌ها را مراجعت دهم.» (مرآت الوقايع، ج‏2، صص:983-984) و باز « از طرف اتابيك پيش آقا شيخ فضل‌الله رفت كه نرود و كاغذ مهربانى به او نوشت. قبول نكرد و كاغذش را پرت كرد. .... و در حسن‌آباد ملحق به علما شد.»(همان٬ ص984) شیخ فضل‌الله خود بعدها گفت: «در این موقع، مرا با شاه‌زاده به اندازه[ای] خصوصیت بود که مافوق بر آن متصوّر نبود. در همان حال آقا میرزا سید محمد مجتهد [طباطبایی] و آقا میرزا سید عبدالله مجتهد [بهبهانی] و دو نفر دیگر به منزل من آمدند، از من کمک و استمداد خواستند. از قصدشان پرسیدم، گفتند: «معزولیِ صدارت و مسیو نَوز، و حدود سلطنت عرف.» دیدم حرف درست و قصد صحیحی است. این بود که با عین‌الدوله پیغامات سخت دادم و با حضرات همراه شدم و به طرف قم حرکت کردیم. چهار هزار تومان مخارج ذهاب و ایابِ قم من بود. همه‌کس می‌دانند چه‌قدر ایستادگی در اساس مشروطیت کردم تا برای ما کار پیشرفت کرد. صدارت و مسیو نوز را معزول، و دستخطِ مشروطیت گرفتیم.»( خانه بر دامنه‌ آتشفشان، صص 100-104) اما همه‌ مهاجرین هم‌نیت و هم‌فکر نبودند. برخی اغراض و افکار منحرف آشکار شد، و کسی چون کاردار در چهره‌ی آخوند طالقانی به قم رفت. از سوی دیگر مردم در تهران به باغ سفارت انگلستان پناهنده شدند و و خطر انحراف نهضت جدی شد و « را به مردم تهران، اهل سفارت القاء کردند» (اندیشه سبز...٬ صص117-118) و «در سفارتخانه جمعى از مردمان عالِم و تربيت‌شده (!) افتاده‌اند در بين مردم و آن‌چه كه» مي‌دانستند «به مردم ياد» دادند. و به قول خودشان «در اين اجماع اگر ضررى به مردم رسيد لكن بر علم و تربيت آن‌ها افزوده گرديد.» (تاريخ بيدارى..، ج‏3، صص479-48۰) در چنین وضعی شهرت یافت که «بين جناب آقا سيد عبدالله و حاج شيخ فصل‌الله كدورتى واقع شده است و حاج شيخ فضل‌الله چند روز زودتر حركت كرده است و جلوتر از مهاجرين آمده است در كهريزك مانده است تا مهاجرين برسند.» (همان٬صص: 482-483) عین‌الدوله عزل شد و فرمان مشروطیت داده شد. سفارتیان با کاردار سفارت انگلیس به خانه‌ی صدراعظم جدید رفته «و مذاكره كردند و قرار شد دست‌خط سابقِ» شاه «را تغيير دهند و به عبارت تبديل شود؛ چه، شايد يك زمانى مانند شيخ فضل‌الله ملایی پيدا شود كه به غرض شخصى خود همه‌ی اهل مجلس را تكفير و لااقل تفسيق كند، آن‌وقت محرك مردم شود كه «كافر و فاسق را به مجلس اسلامى چه‌كار است؟». ديگر آن‌كه طايفه‌ی يهود و ارامنه و مجوس نيز بايد منتخب خود را به اين مجلس بفرستند و لفظ اسلامى با ورود آن‌ها نمي‌سازد، مناسب لفظ ملى است.» (همان٬صص479-48۰) پس از آن «نظامنامه را در نهايت استعجال نوشتند»(پیشین٬ ص۵۱۹) تا مجلس را پیش از مرگ شاه افتتاح کنند. «قوانين‏ اساسى‏ فرانسه يا بلژيك را ما هم خوانده بوديم مملكتى كه تازه پا به سازمانى غير آشنا مي‌گذارد بايد آهسته پيش برود. متأسفانه به حكم عادت سياسى، قانون اساسى بلژيك را مصدر قرار داده‌اند كه بر اساس فرانسه بود، مردم فرانسه آتشى مزاج همان قانون كنستيتوان‏ را هم مجرى نكردند، كنوانسيون سوابق را از ريشه برآورده اوباش غلبه كردند و خرابي‌ها بار آوردند و ما همان رشته را دنبال كرديم.» (خاطرات و خطرات، ص145) در ابتدا شیخ نیز در جلسات مجلس حاضر می‌شد ولی «به مرورت از مجلس شورا کناره گرفت. آقای سید محمد طباطبایی اکثر اوقات ایشان را به اصرار به مجلس می‌آوردند.» ولی شیخ در مقابل سهل‌انگاری‌های برخی بزرگان و فشار دیگران بر خود، می‌گفت: «من از کشته شدن در راه دین خدا خوف و اندیشه ندارم؛ راضی هستم مرا با نفطْ آتش بزنند و رخنه در دین اسلام و مذهب جعفری ننمایند. ... نوعی نکنید که دشمن بر ما مسلط گردد.»(کالبدشکافی چند شایعه..، صص 171-173) @rozaneebefarda [ادامه دارد....]
شهادت نامه نوری/ یادداشت سوم 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹«شيخ فضل‌الله ... اصلى [برای] افزوده شدن به قانون اساسى آماده كرد و آن را با خط خود نوشته نسخه‌هايى از آن به دست مردم داده بود و درباره‌ی آن پافشارى مي‌كرد. آن اصل اين است: «مجلس مقدس شوراى ملى كه بذل مرحمت اعلي‌حضرت شاهنشاه اسلام (خلّد الله سلطانه) و مراقبت حجج اسلاميه و عامه ملّت ايران تأسيس شده، بايد در هيچ عصرى از اعصار مواد حكاميه‌ی آن، مخالفتى با قواعد مقدسه اسلام و قوانين موضوعه‌ی حضرت خيرالانام(ع) نداشته باشد و معين است كه تشخيص مواد موافقت و مخالفت قوانين موضوعه مجلس شوراى ملى با قواعد اسلاميه در عهده‌ی علماى اعلام بوده و هست. لذا مقرر است كه قوانين موضوعه‌ی مجلس را قبل از تأسيس در آن انجمن علمی به دقت، ملاحظه و مذاكره نمايند، اگر آن‌چه وضع شده مخالف با احكام شرعيه باشد، عنوان قانون پيدا نخواهد كرد و امر انجمن علمى در اين باب مطاع و منبع است، و اين ماده ابداً تغييرپذير نخواهد بود.» 🔹از سویی «از بدوِ افتتاح مجلس، جماعتِ لااُبالى كه سابقاً معروف به بابى‌بودن بوده‌اند و كسانى كه منكر شريعت و معتقد به طبيعت هستند، همه در حركت آمده و به چرخ افتاده‌اند... و روزنامه‌ها و شب‌نامه‌ها پيدا شد، اكثر مشتمل بر سبّ علماء اعلام و طعن در احكام اسلام و اين‌كه بايد در اين شريعت، تصرفات كرد و فروعى را از آن تغيير داده، تبديل به احسن نمود و .... همه را با مقتضيات امروز، مطابق ساخت، از قبيل اباحه‌ی مسكرات و اشاعه‌ی فاحشه‌خانه‌ها و ... و از قبيلِ استهزاءِ مسلمان‌ها ... و اين‌كه افكار و گفتار رسول مختار(ص) اَلعَياذُ بِالله از روى بخار خوراك‌هاى اعراب بوده است ... و اين‌كه امروز در فرنگستان فيلسوف‌ها هستند خيلى از انبياء و مرسلين آگاه‌تر و داناتر و... نَستَجِيرُ بِالله حضرت حجة بن الحسن(ع) را امام موهومْ خواندن و اوراق قرآن مجيد را در مقوّاهاى ادواتِ قمار به كار بردن و صفحات مشتمل بر اسم جلاله و آيات سَماوِيّه را در صحن مجلس شورى دريدن و پاشيدن.» 🔹پس از این همه، در 7 جمادى‌الاولى 1325 ه‍.ق مراجع مشروطه‌خواه نجف در تلگرافی که به‌واسطه‌ی شیخ فضل‌الله به مجلس فرستادند، «ماده‌ی شريفه‌ی ابديه كه به موجب اخبار واصله در نظامنامه‌ی اساسىْ درج و قانونيت مواد سياسيه و نحوها من الشرعيات را موافقت با شريعت مطهره منوط نموده‌اند از اهمّ موادِ لازمه و حافظ اسلاميت اين اساس» خواندند و افزودند: «چون زنادقه‌ی عصر به گمان فاسد حُرّيت، اين موقع را براى نشر زندقه و الحادْ مغتنم و اين اساس قويم را بدنام نموده لازم است ماده‌ی ابديه[ی] ديگر در دفع اين زنادقه و اجراى احكام الهيه بر آن‌ها و عدم شيوع منكرات درج شود.» این چنین شد که شیخ نوری و چندی از علمای بزرگ پایتخت در پناه حضرت عبدالعظیم متحصن شده، خواستار گنجانیدن این ماده در متمم قانون اساسی و نیز اخراج مفسدین از مجلس و ممنوعیت افساد در منبر و مطبوعات، و در یک کلام، شدند. 🔹 که این شعار و ایستادگی بر آن را برنمی‌تابیدند، شیخ را به انواع اتهامات نواختند،ع چنان‌که گفتند: «شيخ فضل‌الله از قاليچه[ی ریاست] خارج مانده، با مشروطيت مخالفت دارد و با شاه بست‌وبند. در حضرت عبدالعظيم جرگه‌اى دور خود جمع كرده و به تمام معنى مزاحمت مي‌دهد.» یا این‌که او از امین‌السلطان صدراعظم رشوه گرفته است. اما پایداری شیخ با همراهی علمای بزرگ ایران همچون میرزا حسن مجتهد تبریزی و آخوند ملا محمد خمامی و آخوند ملا قربان‌علی زنجانی و ملا محمد آملی، و نیز پشتیبانی آیت‌الله العظمی سید محمدکاظم یزدی، سبب شد تا در نهایت ماده‌ی پیشنهادی شیخ در متمم قانون اساسی گنجانده شود. 🔹هرچند در این مسیر او بارها در خطر ترور قرار گرفت و وصیت‌نامه‌ی خود را در ایام تحصن نوشت. در این اثنا، پشت پرده‌ی حرکات برخی فرنگی‌مآبان اغتشاش‌گر آشکار شد و آن، علنی شدن قرارداد 1907 و تقسیم ایران میان روس و انگلیس بود. ایران باید دچار هرج‌ومرج می‌شد و تضعیف دولت مرکزی در آن، زمینه‌ی اجرای این قرارداد را فراهم می‌کرد. بنا بر این، تیم اغتشاش فعال شد و شاه، نخست‌وزیر و برخی دیگر از عناصر را ترور کرد. از سوی دیگر نمایندگان غرب‌گرا در مجلس، ثبات را برنمی‌تافتند و با برکناری مکرر وزراء و تغییر کابینه‌ها و نیز رؤسای مجلس، آرامش را از کشور زدوده بودند. این‌ها همه، شاه را به این نتیجه رسانید که مجلس را تا برقراری آرامش و ایجاد قوانین ضامن، تعطیل نماید. @rozaneebefarda
شهادت نامه نوری/ یادداشت چهارم [سلسله یادداشت هایی پیرامون مبارزات و شهادت شیخ فضل الله نوری به مناسبت سالگرد شهادتش] 🔹ماجرای اعدام مظلومانه شیخ🔹 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 کشمکش بر سر و آشوب‌طلبان، درگیری میان نیروهای حکومت با مشروطه‌خواهان را نتیجه داد و درگرفت. 🔹مجلس بسته شد و برخی عناصر فتنه‌گر فرار کرده، برخی اعدام شدند. محمدعلی شاه پس از عفو عمومی، اعلام کرد که پس از سه ماه مجلس جدید افتتاح خواهد شد، و پس از مدتی را تشکیل داد تا مقدمات انتخابات را فراهم کنند. 🔹در این میان و با توجه به شرایط منطقه و میدان‌داری و فتنه‌گران، «بيش‌تر علماي مهم تهران و شهرهاي بزرگ به رهبري شيخ فضل‌الله نوري بر خلاف با بازگشايي مجلس به‌شدت مخالفت مي‌ورزيدند. و در ديدارهاي مکرر با شاه، مجلس شوراي ملي را منافي با قواعد اسلام مي‌دانستند.» 🔹از آن سو مشروطه‌خواهان وابسته به سفارت های و انگلیس، در تدارک کودتایی عظیم بودند. یکی از اقدامات لازم، از میان برداشتن علمای مخالف بود. 🔹در ظرف چند روز، شیخ فضل‌الله شد ولی جان سالم به در برد، در مخفیانه به شهادت رسید، ، (نماینده علمای مشروعه خواه برای مذاکره با علمای نجف) و میرزا مسعود شیخ‌الاسلام نیز توسط مشروطه خواهان تندرو به رسیدند. 🔹شیخ در آن ایام نوشته بود: «به صاحب شرع اقدس نبوی [قَسم] که بعد از خوردن گلوله‌ی منافقین، مکرّر در مکرّر، در قلب خلجانی شد که کاش کاری شده و مرا راحت نموده بود. و باز، خود را ملامت کرده گفتم چه آرزویی است؟! با تو کارها دارند، که شاید این وقعه یکی از هزار و اندکی از بسیار باشد، أوّلُ العِلمِ مَعرفةُ الجَبّارِ و آخِرُهُ تَفویضُ الأمرِ إلیه. این همان داعیه‌ی است. آن روز، فاش و فاش، هجوم بر هلاکت امام مبین کردند؛ امروز هجوم بر اضمحلال کتاب و دین مبین نموده‌اند.» 🔹به تدریج، برخی از فراریان و نیروهای و به عنوان و ، از شمال و جنوب، تهران را محاصره کرده و با هماهنگی نفوذی‌ها در مدافعان شهر، آن را تصرف کردند. شاه مخلوع بعد از به سفارت، برکنار شد و احمد میرزای خردسال را بر تخت نشاندند. 🔹در فقدان دولت، هیئت مدیره‌ای متشکل از اعضای و برخی دیگر از مشروطه‌خواهان سکولار شکل یافت. این ، شکل داد تا معارضان را قلع و قمع کند. «اعضاى عبارت بودند از: شيخ ابراهيم زنجانى، نماينده‌ی زنجان، ميرزا محمد، سردبير روزنامه‌ی نجات، جعفرقلى خان بختيارى، سيد محمد ملقب به «امام‌زاده»، امام‌جمعه‌ی فعلى [و] فرزند امام‌جمعه‌ی فقيد، اعتلاءالملك، جعفرقلى خان، يكى از ايرانيان ساكن در قسطنطنيه، حاجى ميرزا عبدالحسين خان كاشانى ملقب به وحيدالملك، يمين‌نظام، ميرزا علی‌محمد خان، از مجاهدين، احمدعلى خان، از مجاهدين.» 🔹در روز ‍.ق «سه مرتبه شيخ را به استنطاق بردند. ... شيخ را ... سه ربع به غروب مانده زدند. ايستاده بود و به قفقازی‌ها در كشتن پدرش كمك مى‌كرد (بعد اين پسر را هم به سزا رساندند. در حياط عدليه كشته شد.) و بعد ... دست زده هورا كشيدند، با سايرين دست مى‌داد و مى‌گفت. هم زدند و قفقازی‌ها و مجاهدينِ ديگر مى‌كردند. جمعیت حاضر مى‌گفتند. 🔹... تا آنروز در ايران كه مملكت اسلامى است همچو كارى نشده بود.» «همه‌كس تبعيد او را يقين داشت. اما تصور قتل او را علنى آن هم بدون محاكمه و استنطاق در عدليه با حضور مردم محال می‌دانست. 🔹خود شيخ هم گفته بود به سفارت‌خانه نمى‏روم و متحصن نمی‌شوم. اگر مقام سؤال و پرسش باشد حاضرم. تمام خدمات خود را به مذهب اسلام و علاوه كردن آن اصل به قانون اساسى كه پنج نفر بايد از طراز اول مجتهدين در نشر قوانين حاضر باشند ثابت می‌كنم. اگر زور باشد غير تسليم چاره نيست. نيم ساعت استنطاق در كميته‌ی جنگ كردند، آن هم همين بود كه تو مقصر هستى و بر خلاف حرف زدى، و حال آن‌كه شيخ اهل نظام نبود و قشونى را به باد نداده بود. می‌بايست در عدليه موافق قانون اساسى و مشروطه استنطاق علنى شود و حكم قتل او از مجتهدين عالم‌تر او صادر گردد و نايب‌السلطنه امضاء كند، نه به حكم يپرم و معزّالسلطان. اين‌ها انتقام است، غرض شخصى و ميل جمعى. اما اسباب فناء و اضمحلال خواهد بود به‌زودى.» 🔹«پس از کشته شدن آقا شیخ فضل‌الله هیجانِ باطنی ویژه ای در عموم مردم پیدا شد، به حدّی که رؤسای آن‌ها حاشا کردند که این قتل، بدون تصویب و اجازه‌ی ماها بوده است و خودِ مجاهدین این کار را کرده‌اند..... @rozaneebefarda [ادامه دارد....]
شهادت نامه نوری/ یادداشت پنجم [سلسله یادداشت هایی پیرامون مبارزات و شهادت شیخ فضل الله نوری] 🔹بازتاب اعدام مظلومانه شیخ شهید🔹 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹«پس از کشته شدن آقا شیخ فضل‌الله هیجانِ باطنی در عموم مردم پیدا شد، به حدّی که رؤسای آن‌ها حاشا کردند که این قتل، بدون تصویب و اجازه‌ی ماها بوده است و خودِ مجاهدین این کار را کرده‌اند. حتی آن‌که مذکور داشتند سپهدار [تنکابنی] و علی‌قلی خان [سردار اسعد بختیاری] تعرّض کردند و در ظاهر، نصفه روزی خود را به ناخوشی زده قهر کردند و روز بعدش هم محض تسکیت فوران مردم٬ به اشاعه دادند که این کار به آقای بوده و هرکس خواسته باشد تلگرافاً استفسار نماید؛ تلگراف او مجاناً مخابره خواهد شد. 🔹باری، چون این هیجان باطنی را در مردم مشاهده نمودند، از قتل آخوند آملی و حاجی علی اکبر بروجردی درگذشتند.» 🔹«خبر اعدام در روزنامه‌ی مجلس مورخ سه‌شنبه شانزدهم رجب 1327 بدين شرح درج شد: «سَيّئات اعمال شيخ نورى دامنگيرش گرديده، روز شنبه 13 رجب بعد از استنطاق و ثبوت جنايات و فتاوى نامشروع و هزاران‌هزار تقصير بَيّن در مدت دو سال تمام، در ميدان توپخانه به حكم محكم خدايى بر دار زده شده به دارُالبوار فرستاده شد.» 🔹 به شهادت شیخ چنین می‌نگرد: «از آن روز بود که نقش غرب‌زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمی می‌دانم که به علامت استیلای غربزدگی پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای مملکت افراشته شد. و اکنون در لوای این پرچم، ما شبیه به قومی از خود بیگانه‌ایم. در لباس و خانه و خوراک و ادب و مطبوعاتمان و خطرناک‌تر از همه در فرهنگمان، فرنگی‌مآب می‌پروریم. و فرنگی‌مآب راه حل هر مشکلی را می‌جوییم.» 🔹... «پىِ تاريخِ اين بَليّه ز غيب/ گفته شد: الشهيد فضل الله». 🔹پیکر مطهر شیخ شهید بعد از مدتها که به امانت به خاک سپرده شده بود٬ از تهران به حرم مطهر حضرت معصومه (س) منتقل شد و اکنون در صحن آئینه٬ خلوتگاه آزادمردان و مجاهدان و عموم مردم مسلمان است. @rozaneebefarda [بخش پایانی]