مناجات زیبا باامام رئوف.mp3
3.56M
مناجات بسیار زیبا وجانسوز با امام رضا علیه السلام😭😭😭😭
" چهارده صلوات زیـــــبا "
🦋به محمد(ص)سبب خلقت دنیا صلوات
🌸به محبت ڪه نمود هدیه به دل ها صلوات
🦋به علی(ع)شےر خدا آن شه مردان جهان
🌸به وجودے همه پر گشته زتقوے صلوات
🦋به تمامے عفاف ،فاطمه(س)آن دخت نبی
🌸به همه حجب وحیا،عصمت زهرا صلوات
🦋به ڪرامت به درایت به صبورے حسن(ع)
🌸به ڪریمے ڪه دهد حاجت دل ها صلوات
🦋به حسین(ع)خون خدا آن شه مظلوم وغریب
🌸به شهیدے ڪه غمش شد به دل ما صلوات
🦋به سجودے ڪه نمود آن شه سجاد(ع)خدا
🌸به عبادت ڪه نمود حضرت حق را صلوات
🦋به شڪافنده هر علم و به باقر(ع) ،به خرد
🌸به شعورے ڪه نمود حل معما صلوات
🦋به علمدارتشیع ،به صداقت به صفا
🌸به امام جعفر صادق(ع) همه ازما صلوات
🦋به نشاننده خشم،ڪاظم(ع) محبوس واسیر
🌸به نه تسلیم شده بر ظلم وستم ها صلوات
🦋به غریبے ڪه غم ازدل ببرد قربت او
🌸به رضا(ع)آن ڪه ستاند غم دل را صلوات
🦋به نهم اختر آسمان امامت ،به تقی(ع)
🌸به جوادو همه جود ڪرم ها صلوات
🦋به نقی(ع)هادی ما درره رستگارے ودین
🌸به هدایتگر ما درره عقبا صلوات
🦋به امامے ڪه حسن،عسڪری (ع)است نام خوشش
🌸به ابا حجت حق،شاه نه پیدا صلوات
🦋به وجود خوش آن مهدی(عج) پنهان زنظر
🌸به عدالت ڪه نماید همه برپا صلوات
در ثواب نشر این چهارده صلوات سهیم باشیم 🌸🍃
.
چرا شيعيان در اذان و اقامه خود جمله «اشهد ان علي ولي الله » را ميگويند؟
پاسخ:
بسياري از شيعيان اين عبارت را در هنگام اذان ، بر زبان مي آورند ، در ابتدا بايد گفت که اجماع شيعيان بر استحباب اين شهادت است ؛ اما در مورد علت استحباب آن اختلاف دارند :
نظر علماي شيعه در مورد استحباب شهادت ثالثه «أشهد أن عليا ولي الله»:
در اين زمينه دو نظر موجود است :
1- عده اي آن را جزء مستحب مي دانند ؛ يعني مانند قنوت که جزئي از نماز بوده و مستحب است .
2- عده اي نيز آن را مستحب مي دانند ؛ اما بدون قصد جزئيت ؛ يعني مستحبي است که جزو اجزاي اذان نيست ؛ مانند صلوات در هنگام بردن يا شنيدن نام گرامي رسول اسلام صلي الله عليه وآله وسلم که استحباب صلوات فرستادن ، بعد از شنيدن نام ايشان مخصوص به غير اذان نيست ؛ يعني حتي در اذان هم اگر کسي نام ايشان را بر زبان آورد مستحب است بعد از آن صلوات بفرستد ؛ وکسي در اين زمينه اشکال نگرفته است
در مورد شهادت ثالثه نيز همين مطلب جاري است ؛ زيرا در روايات شيعه چنين آمده است که هر زمان شخصي شهادت به وحدانيت خدا و نبوت پيغمبر گرامي اسلام داد ، بلافاصله بعد از آن شهادت به ولايت امير مومنان نيز بدهد .
صاحب جواهر مى گويد:
« ولى اشكالى ندارد ذكر شهادت سوم نه به عنوان جزئيت، بلحاظ عمل كردن به روايت احتجاج و اين معنى شهادت سوم ضررى به موالات و ترتيب اذان و اقامه نمى زند، بلكه همانند صلوات بر محمد است به هنگام شنيدن اسم ايشان در اذان و بلكه اگر اتفاق و تسالم اصحاب و فقهاء بر عدم جزئيت نبود جا داشت ادعاى جزئيت آنرا مى كرديم، بنابراينكه عمومات صلاحيت دارند خصوصيت براى عبادت تشريع كنند.
جواهر الكلام 9: 87.
و اگر کسي در فتواي عده اي از علما ديده شود که حکم به تحريم آن کرده اند ، مقصود حکم به تحريم به نحو جزئيت بوده است ؛ يعني آن را نبايد به قصد جزء اذان گفت . اما اصل گفتن آن بدون اين قصد ، اشکالي ندارد .
روايات بر جواز شهادت ثالثه :
روايت اول :
از امام جعفر صادق عليه السلام چنين روايت شده است که
به حضرت عرض نمودم : ايشان ( سنيان ) روايتي نقل مي کنند که وقتي رسول خدا به آسمان برده شد ، بر روي عرش نوشته اي ديد که : لا اله الا الله محمد رسول الله ، ابو بکر صديق!!!
الاحتجاج : 158
پس حضرت فرمودند : سبحان الله ؛ همه چيز را تغيير دادند ؛ حتي اين را ؟ گفتم : آري ؛ پس فرمودند : خداوند وقتي عرش را آفريد بر روي آن نوشت : لا اله الا الله محمد رسول الله علي امير المومنين ؛ و وقتي آب را آفريد در محل حرکت آن نوشت : لا اله الا الله محمد رسو الله علي امير المومنين ؛ و وقتي خداوند کرسي را آفريد بر پايه هاي آن نوشت : لا اله الا الله محمد رسول الله علي امير المومنين ؛ و وقتي خداوند لوح را آفريد نيز چنين کرد ؛ و وقتي جبريل را آفريد ؛ و وقتي زمين ها را آفريد ؛ و ... پس در انتها فرمودند : ووقيت خداوند ماه را آفريد بر روي آن نوشت : لا اله الا الله محمد رسول الله علي امير المومنين ؛ و اين همان سياهي است که در ماه مي بينيد ؛ پس هر زمان که يکي از شما گفت : لا اله الا الله محمد رسول الله ، پس بايد بگويد :علي ولي الله
الاحتجاج : 158
و همانطور که در بحث بالا گذشت ، اين روايت مربوط به زمان يا مکان خاصي نيست و شامل اذان نيز مي گردد .
تاييد اين مضمون در روايات اهل سنت :
در روايات اهل سنت ، رواياتي را مي بينيم که اين مضمون را تاييد مي نمايد :
روايت اول :
از ابي حمراء از رسول خدا ( ص) روايت شده است که فرمودند : وقتي که من به آسمان برده شدم بر عرش نوشته شده بود که خدايي جز خداي يگانه نيست ؛ محمد فرستاده اوست ؛ او را با علي پشتيباني نمودم .
الدر المنثور سيوطي ج 4 ص 153، الخصائص الكبرى السيوطي ج 1 ص 7، الشفاء قاضي عياض ص 138، المناقب ابن المغازلي ص 39، الرياض النضرة في مناقب العشرة المبشّرة ج 2 ص 227، درر السمطين ص120.
روايت دوم :
از ابن مسعود – در ذيل آيه 45 سوره زخرف - از رسول خدا ( ص ) روايت شده است که فرمود : اي محمد از فرستادگان قبل از خودت بپرس که به چه شرطي فرستاده شده اند ؟ پرسيدم به چه شرطي فرستاده شده اند ؟ پاسخ داد : بر ولايت تو و ولايت علي بن ابي طالب
معرفة علوم الحديث حاكم النيسابوري ص96
👇
👆
شهادت ثالثه از چه زماني شروع شده و آيا جداي از روايات عامه روايت خاصي نيز دارد ؟
ابوذر در اذان شهادت به ولايت مىداد :
در اين زمينه مراغي مصري از علماي اهل سنت در کتاب خويش السلافة في امر الخلافة دو روايت از جناب صحابي عظيم الشان ابو ذر غفاري و نيز صحابي گرانمرتبه سلمان فارسي نقل مي کند :
روايت اول در مورد ابوذر:
شخصي به نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم آمده و گفت : اي رسول خدا ؛ ابو ذر در اذان بعد از شهادت به رسالت شهادت به ولايت علي مي دهد ؛ رسول خدا فرمودند : همين است ؛ آيا کلام من را در روز غدير خم فراموش کرديد که « هرکس که من مولاي اويم پس علي مولاي اوست »؟
السلافة في أمر الخلافة، ص 32.
روايت دوم در مورد سلمان :
شخصي به نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم آمده و گفت : اي رسول خدا ،چيزي را شنيدم كه تا كنون نشنيده بودم ، رسول خدا فرمودند : آن چه چيزي است ؟
پاسخ داد :سلمان در اذان خويش بعد از شهادت به رسالت ، شهادت به ولايت علي عليه السلام مي دهد ؛ پس حضرت فرمودند : چيز نيكويي را شنيده اي !!
السلافة في أمر الخلافة، ص 32.
بنا بر اين نمي توان و نبايد گفتن شهادت ثالثه را جزو بدعت هاي در اذان دانست .
.
👆
روايت سوم
از حذيفه از رسول خدا ( صلي الله عليه وآله وسلم ) روايت شده است که فرمودند : اگر مردم مي دانستند چه زماني علي را به اميري مومنان انتخاب کردند ، برتري او را انکار نمي کردند ؛ او زماني امير مومنان شد که آدم بين روح و جسد بود ( هنوز روح در بدن او وارد نشده بود ) خداوند مي فرمايد : « و هنگامي که پروردگارت از فرزندان آدم از پشت هاي ايشان نسل ايشان را بيرون آورد و ايشان را شاهد بر خويش گرفت که آيا من پروردگار شما نيستم ؟
گفتند : چرا ؛ پس فرمود : من پروردگار شمايم ؛ محمد پيامبر شما و علي امير شما .
فردوس الاخبار ديلمي ج 3 ص 399 .
روايت دوم :
روايتي است که آن را سيد نعمت الله جزايري از استاد خويش مرحوم مجلسي مرفوعا از رسول خدا نقل مي کند که فرمودند :
از رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم روايت شده است که فرمودند : من از خدا خواسته ام که در هر جايي که من را ذکر مي کند تو را نيز ذکر نمايد ؛ پس درخواست من را قبول کرده و مورد اجابت قرار داد .
طبق اين روايت در هر جايي که رسول خدا ذکر مي شود ( که اذان نيز از جمله آن هاست ) امير مومنان نيز ذکر خواهد شد .
شاهد بر اين روايت در کتب اهل سنت :
از جمله شواهد اين روايت ، روايتي است که اهل سنت در مورد امير مومنان نقل مي کنند که رسول خدا به ايشان فرمودند :
ما سئلت ربّي شيئا في صلاتي إلاّ اعطاني وما سألت لنفسي شيئا إلاّ سألت لك .
مجمع الزوائد ج 9 ص 110، كنز العمّال ج 13 ص 113، الرياض النضرة ج 2 ص 213 .
از پروردگار خويش در نمازم هيچ چيز نخواستم ، مگر آنکه آن را به من داد ؛ و براي خويش چيزي نخواستم مگر آنکه آن را براي تو نيز خواستم .
و قطعا در اين زمينه روايات ديگري نيز موجود بوده كه به دست ما نرسيده است ؛ مرحوم علامه مجلسي مي فرمايند :
و مي گويم : بعيد نيست كه شهادت به ولايت از اجزاي مستحب اذان باشد ؛ زيرا شيخ (طوسي ) و علامه (حلي ) و شهيد و غير ايشان ، شهادت داده اند كه رواياتي در اين زمينه آمده است .
بحار الانوار ج 84 ص 111 .
بنا بر اين شهادت ثالثه نزد بيشتر علماي ما مکمل شهادت به رسالت رسول گرامي اسلام است و خود نيز مستحب ؛ اگر چه جزو اجزاي اذان به شمار نمي رود .
حضرت آيت الله العظمي سيستاني نيز در منهاج الصالحين ج 1 ص 191 به اين مطلب اشاره فرموده اند .
.👇
.
#فاطمیه #وداع #امام_زمان
وداع با فاطمیه
#مناجات_انتظار
فاطمیه رفته و شرمندگی مانده هنوز
بابت دیدار تو ، درماندگی مانده هنوز
در هوای هجر تو بارندگی مانده هنوز
در عجب هستم که بی تو زندگی مانده هنوز
حق بده دنیا بدون توست مانند قفس
می کشم آقا فقط با عشق وصل تو نفس
لحظه هایم بوده دائم ،شرح هجرت مو به مو
با همه در مورد وصل تو کردم گفتگو
هر کجا را من نمودم با امیدی جستجو
تا که شاید لحظه ای با تو بگردم روبرو
در حقیقت زنده ام با وعده ی دیدار تو
بوده ام خار و گرفتم عزّت از گلزار تو
عفو کن آقا مرا که با هزاران اشتباه
داده ام قلب تو را آزار با عمری گناه
من شدم با لطف اعجاز نگاهت سربه راه
دستگیرم بوده ای گر که شدم عبد اِله
هر زمان که اشتباهاتم تو را دلگیر کرد
گریه ی نیمه شبت قلب مرا تطهیر کرد
نیّتی کن، زودتر برگرد آقا از سفر
این قَدَر از حال خود مگذار ما را بی خبر
کن به حال شیعیان بی کَسَت یک دم نظر
سالها هجر رخت افکنده شعله بر جگر
روبه پایان است دیگر طاقت قلب صبور
مرهم زخم قلوب شیعیان بنما ظهور
ای قرار دیده ی آل پیمبر العجل
شیعیان را سیّد و مولا و رهبر العجل
مجری عدل علی، شمشیر داور العجل
شد جسارت بر حرم های مطهّر العجل
در هوای کربلا داریم بر لب زمزمه
الامان و الامان، الغوث یابن فاطمه
✍عبدالمحسن
#علی_مهدوی_نسب
.
السلام علی المهدی الذی یملاء الارض قسطا و عدلا کماملئت ظلما و جورا
خدا کند که مرا با خدا کنی آقا🤲
ز قید و بند معاصی جدا کنی آقا
دعای ما به در بسته میخورد،ای کاش😔
خودت برای ظهورت دعا کنی آقا
جمعه های امام زمانی...
🍃🌸 #فضایل_نماز_شب 🌸🍃
خواص، سه اکسیر را در خواندن #نماز_شب شمرده اند:
1⃣ـ دل انسان را نورانی می کند، گویا که خورشید در درون جانش طالع گردیده، از ظلمت بیرون، هیچ باکی ندارد
2⃣ـ طبیعت انسان را نیز پاک و روشن می کند و غم را از دل انسان بیرون می کند تا جایی که دیگر جهان را تاریک نمی بیند
3⃣ـ در العفو العفو نیمه شب و استغفار سحرگاهی خاصیتی است که همه گناهان انسان آمرزیده می شود و از آلودگی او کاسته می شود.
ساغر سحر/ص188"
💚 اللهم عجل لولیک الفرج 💚
جلسه اول | «عدم رشد سیاسی مردم»؛ علت غربت حضرت زهرا(س)
علیرضا پناهیان
چرا حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) بعد از رحلت پیامبر(ص) غریب واقع شدند؟
اهمیت درک علت غربت اولیاء الهی
سکوت مردم در مقابل حقطلبی حضرت فاطمه(س) و تنها گذاشتن ایشان؛ داغ اصلی فاطمیه
ما عادت داریم همیشه دنبال یکی دو نفر ظالم بگردیم و آنها را مقصر جلوه بدهیم
مشکل جوامع بشری، وجود چند نفر آدمهای بد نیست
مشکل جوامع را باید در کل جامعه و در بین مردم جستجو کرد
الگوی معنوی غیرسیاسی مردم مدینه و بازگشت به دوران قبل از اسلام
«عدم رشد سیاسی مردم»؛ مشکل اصلی جامعه مدینه
جامعه مدینه، اسلام سیاسی را باور نکرده بود
رشد سیاسی، به چه موضوعاتی تعلق میگیرد؟
ضرورت شناخت منافع جمعی و منافع بلندمدت برای رشد سیاسی
انسان، موجودی منفعتطلب است و باید تأمین منافع فردی خود را در منافع جمع بداند
ولایت، راه تأمین منافع کل افراد و منافع بلندمدت جامعه
عدم درک مردم مدینه از تلاش حضرت علی(ع) برای کسب منافع جمعی و بلندمدت جامعه
تلاش حضرت زهرا(س) برای رشد سیاسی مردم و گفتگوی خانه به خانه با خواص
قیام برای حق، کار هر جامعهای نیست
معنویتی که به فکر سرنوشت جامعه نباشد، معنویت نیست
مردم مدینه، منافع جمعی و منافع بلندمدت خود را در نظر نگرفتند
اگر جامعهای به منافع جمعی و منافع بلندمدت توجه نکند، ولایت در آن جامعه غریب میشود
ریشه قدرت گرفتن خواص باطل، عملکرد مردم است