eitaa logo
کانال روضه دفتری ایتا وتلگرام
4.9هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
2.6هزار ویدیو
333 فایل
بروزترین کانال روضه دفتری👇 ایتا وتلگرام ••✾•🌿🌺🌿•✾•• @rozeh_daftari1 ارتباط با مدیران کانال👈 @msoghandi@y_a_m_h 👈
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ✅حضرت امام علـى عليه‌السلام ✍مردى نزد پيامبر اعظم (ص) آمد و گفت : به من كارى بياموز كه خداوند ، به سبب آن ، مرا دوست بدارد ، و مردم نيز دوستم بدارند ، و خدا دارايى ام را فزون گرداند ، و تن درستم بدارد ، و عمرم را طولانى گرداند ، و مرا با شما محشور كند . حضرت رسول اکرم ص فرمود : «اينها يى كه گفتى شش چيز است كه به شش چيز ، نياز دارد : ❶ اگر مى خواهى خدا تو را دوست بدارد ، از او بترس و تقوا داشته باش . ❷ اگر مى خواهى مردم دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و به آنچه دارند چشم مدوز . ❸ اگر مى خواهى خدا دارايى ات را فزونى بخشد ، زكات آن را بپرداز . ❹ اگر مى خواهى خدا بدنت را سالم بدارد ، صدقه بسيار بده . ❺ اگر مى خواهى خداوند عمرت را طولانى گرداند ، به خويشاوندانت رسيدگى كن . ❻ و اگر مى خواهى خداوند تو را با من محشور كند ، در پيشگاه خداى يگانه قهّار ، سجده طولانى كن . 📚 بحار الأنوار ، ج۸۵ ، ص۱۶۷ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌
اي خاک تو تاج سرها زهرا اي قبر تومخفي زنظر ها زهرا تا باب شفاعت توباز است چه غم گر بسته شود تمام درها زهرا ◾️🥀◾️
دریاست نبی و گوهرش فاطمه است یکتاست علی و همسرش فاطمه است با آن که پناه همه خلقست حسین او هم به پناه مادرش فاطمه است ◾️◾️◾️
حدیث ثقلین حدیثی مشهور و متواتر از پیامبر اسلام(ص) درباره جایگاه قرآن کریم و اهل بیت پیامبر(ص) در دین اسلام پس از آن حضرت. بر اساس این حدیث، پس از درگذشت پیامبر (ص)، برای هدایت باید به قرآن و اهل بیت تمسک جست و این دو، همواره در کنار یکدیگرند. صحّت انتساب این حدیث به پیامبر(ص) را همه مسلمانان، شیعه و سنی، پذیرفته و حدیث را در کتاب‌های حدیثی خود آورده‌اند. شیعیان با تکیه بر این حدیث، معتقد به لزوم امامت و عصمت امامان(ع) و نیز دوام امامت در همه زمان‌ها هستند. متن حدیث این حدیث در نقل‌های مختلف، با عبارت‌های گوناگون آمده، اما محتوای همه آن‌ها یکی است. در اصول کافی، از کتب اربعه و اصلی شیعه آمده است: «...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏...».[۱] ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم. سنن نسائی از صحاح سته اهل سنت، این حدیث را چنین نقل می‌کند: «... کأنی قد دعیت فاجبت، انی قد ترکت فیکم الثقلین احدهما اکبر من الآخر، کتاب الله و عترتی اهل بیتی، فانظروا کیف تخلفونی فیهما، فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض...».[۲] ترجمه: زمان وفات من نزدیک شده است. من در میان شما دو شیء گرانبها باقی می‌گذارم که یکی بزرگتر از دیگری است، کتاب خدا و عترتم که همان اهل بیت(ع) است. پس بنگرید که چگونه با آن دو رفتار می‌کنید که آن دو از هم جدا نمی‌شوند تا آنکه در کنار حوض بر من وارد شوند.
إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ میان شما دو چیز سنگین و گران‏بها مى ‏گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در كنار حوض بر من درآیند،      انی تارک فیکم الثقلین قرآن و حیدر« ص » و زهرا «س» و حسنین «ع» و تسعه المعصومین من ذریه الحسین «ع»   انی تارک فیکم الثقلین قرآن و حیدر«ص» و زهرا «س» و حسنین «ع» وتسعه المعصومین من ذریه الحسین «ع»
حديث ثقلين (احاديث ولايت) خداشناسی نبوت شناسی امامت شناسی خلافت و خلفا ولايت ائمه(ع) آيات ولايت ائمه(ع) غدير خم متفرقه ولايت اهل بيت(ع) احاديث ولايت ائمه(ع) متفرقه احاديث ولايت حديث يوم الدار (احاديث ولايت) حديث منزلت (احاديث ولايت) حديث «دوازده خليفه» (احاديث ولايت) حديث «اخوت» (احاديث ولايت) «حديث سفينه» (احاديث ولايت) حديث کساء (احاديث ولايت) حديث ثقلين (احاديث ولايت) حديث امان (احاديث ولايت) حديث مدينه علم (احاديث ولايت) احاديث وصايت (احاديث ولايت) احاديث ولايت (احاديث ولايت) حديث «معرفت امام» (احاديث ولايت) احاديث هدايت (احاديث ولايت) مسائل امامت متفرقه امامت و خلافت خلافت امام علی(ع) معاد شناسي انسان و جهان عقائد اسلامی احکام اسلامی اخلاق اسلامی سبک زندگی اديان شناسی فرق و مذاهب قرآن شناسی حديث شناسی اهل بيت پيامبر موضوعات متفرّقه مرتب سازی بر اساس نكات و پيامهاي «حديث ثقلين» پرسش : «حديث ثقلين» چه پيامها و نكاتي را دربر دارد؟ پاسخ اجمالی: خطوط مهمي كه «حديث ثقلين» براي مسلمانان ترسيم كرده عبارتند از: همراهي و جدايي ناپذيري قرآن و اهل بيت(ع)، پيروى بدون قيد و شرط از آنها، معصوم بودن اهل بيت(ع) از خطا و اشتباه، همراهي آنها در تمام ادوار تاريخ با مسلمين، گمراهی براي کسی که از ایشان جدا شود و يا از آنها پيشى گیرد. پاسخ تفصیلی: «حديث ثقلين» خطوط مهمى را در برابر مسلمانان ترسيم مى كند كه به قسمتى از آن ذيلا به طور فشرده اشاره مى شود:  1ـ قرآن و اهل بيت(عليهم السلام) هميشه همراه يكديگرند و جدايى ناپذيرند و آنها كه طالب حقايق قرآن هستند بايد دست به دامن اهل بيت(عليهم السلام) بزنند.  2ـ همان گونه كه پيروى از قرآن بدون هيچ گونه قيد و شرط بر همه مسلمين واجب است پيروى از اهل بيت(عليهم السلام) نيز بدون قيد و شرط واجب است.  3ـ اهل بيت(عليهم السلام) معصومند؛ زيرا جدايى ناپذير بودن آنها از قرآن از يك سو، و لزوم پيروى بى قيد و شرط از آنان از سوى ديگر، دليل روشنى بر معصوم بودن آنها از خطا و اشتباه و گناه است؛ چرا كه اگر آنها گناه يا خطايى داشتند از قرآن جدا مى شدند و پيروى از آنان، مسلمانان را از ضلالت و گمراهى بيمه نمى كرد و اينكه مى فرمايد: «با پيروى از آنان در برابر گمراهى ها مصونيت داريد»، دليل روشنى بر عصمت آنها است.  4ـ از همه مهم تر اينكه پيامبر(صلی الله علیه و اله) اين برنامه را براى تمام ادوار تاريخ مسلمين تا روز قيامت تنظيم كرده مى فرمايد: «اين دو هميشه با هم هستند تا در كنار حوض كوثر نزد من آيند». اين به خوبى نشان مى دهد كه در تمام طول تاريخ اسلام، فردى از اهل بيت(عليهم السلام) به عنوان پيشواى معصوم وجود دارد و همان گونه كه قرآن هميشه چراغ هدايت است آنها نيز هميشه چراغ هدايت اند؛ پس بايد كاوش كنيم و در هر عصر و زمان آنها را پيدا كنيم.  5ـ از اين حديث شريف استفاده مى شود كه جداشدن يا پيشى گرفتن از اهل بيت(عليهم السلام) مايه گمراهى است و هيچ انتخابى را نبايد بر انتخاب آنها مقدم داشت.  6ـ آنها از همه افضل و اعلم و برترند.  آرى هيچ ابهامى در استفاده اين امور از حديث فوق وجود ندارد. جالب اينكه سمهودى شافعى(1) از علماى معروف قرن نهم و دهم هجرى صاحب كتاب «وفاء الوفاء» در يكى از نوشته هاى خود به نام «جواهر العقدين» كه درباره «حديث ثقلين» نگاشته مى گويد: «اِنَّ ذلك يُفْهِمَ وُجُودَ مَنْ يَكُونُ اَهْلا لِلتَّمَسُكِ بِه مِنْ اَهلِ البَيْتِ وَ العِتْرَةِ الطّاهِرَةِ فى كُلِّ زَمان وُجِدُوا فِيه اِلى قِيامِ السّاعَةِ حتّى يَتَوَجَّهُ الحَثُّ المَذْكورُ اِلَى التّمَسُكِ بِه كَما اَنَّ الكِتابَ العَزيزِ كَذلِكَ»(2)؛ (اين حديث مى فهماند كه در هر زمانى تا روز قيامت در ميان اهل بيت(عليهم السلام) كسى وجود دارد كه شايستگى تمسك و پيروى دارد؛ همان گونه كه قرآن مجيد نيز چنين است.(3) پی نوشت: (1). سمهود، قريه بزرگى در كنار نيل مصر است. (2). عبقات الانوار فى امامة الائمة الاطهار، علامه مير حامد حسين، كتابخانه عمومى امام امير المومنين على(عليه السلام)، اصفهان، چاپ دوم، 1366 ش، ج 20، ص 278. (3). گردآوری از کتاب: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 ش، چاپ ششم، ج 9، ص 75.
پیام های حدیث ثقلین چند نکته درباره این حدیث:خداوند در قرآن کریم می فرماید «وکیف تکفرون بالله فقد هدی الی صراط مستقیم »2 یعنی با وجود این آیات الهی که بر شما تلاوت می شود ورسول خدا (ص) که مفسر و مبیّن آیات در میا شماست، دلیلی بر کافر شدن ندارید هیچ عذری پذیرفته نیست . حال بعد از رسول خدا(ص) این نقش را اهل بیت(ع) ایفا می کنند. آیه فوق، ثقلین قرآن است. حال برگردیم به حدیث: «انی» : اِنّ؛ حقیقتا؛ یعنی این ملب جدی است. «انی»:یاء متکلم. من از رسول خدا این مطلب را می گویم. این حدیث سخن کسی است که خداوند متعال در قرآن کریم درباره اش می فرماید: رسول ما غیر از وحی چیزی نمی گوید،اطاعت او، اطاعت خداست، بعد از قضاوت وداوری او ،کسی حق واختیار نداردو صدها آیه دیگر در وصف ایشان آمده است. «انی تارک فیکم الثقلین؛این دو را میان شما ترک می کنم.» الآن قرآن کریم در میان ما هست واگر امامی از اهلبیت (ع) نباشد، فردا مردم برای گمراهی خود عذر دارند که فینا؛ یعنی در زمان ما فقط قرآن بود. البته امام چه ظاهر وچه غائب ، باید باشد. (چون اگر غیبت مساوی با مدوم یا بی خاصیت بودن باشد ،اولین مصداق غائب هستی هود هداست که اصل وجود و منبع برکات است، آیا کسی حاضر است این را بگوید؟) «ما ان تمسکتم بهما؛ تا مادامی که به این دو چنگ زده اید» تمسک؛ یعنی محکم وجدی گرفتن به قصد نجات ، مانند کسی که در چاه افتاده وبرای بیرون آمدن نجات، مانند کسی که در چاه افتاده وبرای بیرون آمدن از آن باید به طناب تمسک ند. آیا با شعار یا ابراز علاقه یا تعریف وتوصیف یا با سهل وساده گرفتن وبی توجهی کردن می تواند بالا رود ونجات یابد؟! «ما ان تمسکتم بهما » یعنی این تمسک باید به هر دو باشد. «لن تضلوا»؛ یعنی در این صورت است که از خطر گمراهی در امان هستیم . همه مسلمین در هر شبانه روز حداقل ده بار در نماز با خواندن سوره فاتحه از این خطر به خدا پناه می برند و دعا می کنند که جزو گمراهان نباشند. پیامبر (ص) راه را نشان داده است، پس اگر یکی از این دو حذف شود، انسان گمراه می شود ؛ چه کتاب خدا به تنهایی وچه اهل بیت (ع) به تنهایی. از«لن یفترقا» استفاده می شود که اهل بیت(ع) همه ویژگی های قرآن را دارند. 1.قرآن کریم معصوم است: «لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حکیم حمید »3.پس اهل بیت (ع) هم معصومند . 2. قرآن کریم کامل وجامع است : «ولا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبین»4 پس اهل بیت (ع) هم جامع اند. 3. قرآن در هر زمانی حاضر است، پس باید امامی از ائمه اهل بیت(ع) در هر زمانی حی و حاضر باشد. 4. قرآن کتاب هدایت ورحمت وبشارت است: «و هدیً و رحمه و بشری للمسلمین»5. پس اهل بیت (ع)هم مایه هدایت ورحمت وبشارت به سعدت برای بشریت اند. 5.قرآن به تبیین نیاز دارد ومبین آن پیامبر اعظم است : «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون»6  بعد از پیامبر (ص) هم این نیاز به تبیین باقی است واهل بیت(ع) مبین قرآن هستند. 6.قرآن برای اهل ایمان،شفاء ورحمت روح وروان است : «و ننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمه للمؤمنین ولا یزید الظالمین الا خسارا »7 اهل بیت (ع) هم مایه شفا ورحمت برای اهل ایمان هستند . 7.نازل کننده قرآن خداست: «الله نزّل احسن الحدیث کتاباً متشابها»8 ،تعیین کننده اهل بیت (ع) هم خداست؛ چون انتخاب احسن از آن اوست. وصدها مورد دیگر که در مورد قرآن کریم آمده است ودرباره اهل بیت (ع) هم قابل تطبیق است ، وگرنه «افترقا» یعنی از هم جدا می شوند در حالی که پیامبری که«ماینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» است،فرموده است:«لن یفترقا» . اگر دو نفر با هم به مدرسه رفتند وبعد از مدتی یکی بیش تر از دیگری معلومات کسب کرد،«افترقا» درباره اش صرق می کند ونیز ،اگر دو خانه با هم ساخته شدند،ولی یکی دو پنجره دارد،دیگری یک پنجره ،باز از هم جدا می شوند و«افترقا» معنا پیدا می کند ووقتی گفته شده «لن یفترقا» یعنی عین هم هستند وجدا نمی شوند. «حتی یردا علی الحوض» واین عدم جدایی در صورت تمسک واستمرار آن ،تا حوض کوثر تضمین شده است. پیامبر (ص) در همگام رحلت درخواست قلم وکاغذ کرد تاچیزی بنویسد که بعد از ایشان امت گمراه نشوند، ولی عده ای مانع شدند وبا طرح مسایلی که در شأن یک مؤمن نیست،ازاین کار جلوگیری کردند وگفتند:«نزد ما کتاب خداست و کتاب خدا ما را کافی است .»با این کار پیامبر(ص) مطلب مورد نظرش را ننوشت،ولی علامه شرف الدین(ره) می گوید:«من آن نانوشته را می توانم بخوانم وآن توصیه به تمسک به ثقلین است؛چون در موارد مشابه که پیامبر(ص) از «لن تضلوا» استفاده کرده ، به تمسک به ثقلین توصیه کرده است . شما با جستجوی موارد مشابه آن دربیانات گهربار رسول خدا(ص)این مطلب را خواهید دید. متأسفانه از همان روزهای قبل از رحلت حضرت(ص) ودرحضورایشان این تابلوی هدایت دست خوش تغییر وخط انحرافی پایه ریزی شد وخیلی از افراد را از پیمودن این راه تضسین کننده سعاد