eitaa logo
روزنگار
833 دنبال‌کننده
58.6هزار عکس
24.9هزار ویدیو
1.3هزار فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 «أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ» (خداوند) از آسمان آبى فرو فرستاد و از هر درّه و رودخانه اى به اندازه آنها سیلابى جارى شد. سپس سیلاب بر روى خود کفى حمل کرد و از آنچه (در کوره ها،) براى به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگى، آتش بر آن مى افروزند، کف‌هایى مانند آن به وجود مى آید. سرانجام کف‌ها به بیرون پرتاب مى شوند، ولى آنچه به مردم سود مى رساند [= آب یا فلزّ خالص ]در زمین مى ماند. خداوند اینچنین مثال مى زند! آیه ۱۷ @Roznegaar
ترسیم دقیقى از منظره حقّ و باطل از آنجا که روش قرآن به عنوان یک کتاب تعلیم و تربیت، متّکى به مسائل عینى است، براى نزدیک ساختن مفاهیم پیچیده به ذهن، روى مثَل هاى حسّى جالب و زیبا در زندگى روزمرّه مردم تکیه مى کند. در اینجا نیز براى مجسّم ساختن حقایقى که در آیات گذشته درباره توحید و شرک، ایمان و کفر، و حقّ و باطل گذشت، مثَل بسیار روشنى مى زند، مى فرماید: خداوند از آسمان آبى فرستاد (أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً). آبى حیات بخش و زندگى آفرین و سرچشمه نمو و حرکت; و از هر درّه و رودخانه اى به اندازه آنها سیلابى جارى شد (فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا). جویبارهاى کوچک، دست به دست هم مى دهند و نهرهایى به وجود مى آورند. نهرها به هم مى پیوندند و سیلاب عظیمى از دامنه کوهسار سرازیر مى شود. آب ها از سر و دوش هم بالا مى روند و هرچه را بر سر راه خود بینند برمى دارند و مرتّباً بر یکدیگر کوبیده مى شوند. در این هنگام، کف ها از لابه لاى امواج ظاهر مى شوند. قرآن مى گوید: سپس سیل بر روى خود کفى حمل کرد (فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَابِیًا). رابى از مادّه ربوّ (بر وزن غلوّ) به معنى بلندى و برترى است. ربا نیز که به معنى سود یا پول اضافى یا جنس دیگر است، از همین مادّه و به همین معنى است زیرا اضافه و زیادى را مى رسانَد. 🌼🌼🌼 پیدایش کف ها منحصر به نزول باران نیست و از آنچه (در کوره ها) براى به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگى، آتش روى آن روشن مى کنند (تا ذوب شود) کف هایى مانند آن به وجود مى آید (وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِى النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْیَة أَوْ مَتَاع زَبَدٌ مِثْلُهُ). بعد از این مثال که به صورت وسیع، نه تنها در مورد آب که در مورد همه فلزّات ـ چه آنها که زینتى هستند و چه آنها که وسایل زندگى را از آن مى سازند ـ بیان مى کند، به سراغ نتیجه گیرى مى رود، مى فرماید: خداوند براى حقّ و باطل چنین مثالى مى زند (کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ). سپس به شرح آن مى پردازد، مى گوید: سرانجام کف ها به بیرون پرتاب مى شوند، ولى آنچه به مردم سود مى رسانَد در زمین مى مانَد (فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِى الاَْرْضِ). کف هاى بیهوده و بلندآواز و میان تهى که همیشه بالانشین هستند امّا هنرى ندارند، باید به کنارى ریخته شوند و امّا آب خاموش و بى سروصداى متواضع و مفید و سودمند مى مانَد و اگر روى زمین هم نماند به اعماق زمین نفوذ مى کند و چیزى نمى گذرد که به صورت چشمه سارها، قنات ها و چاه ها سر از زمین برمى دارد. تشنه کامان را سیراب مى کند. درختان را بارور. گل ها را شکفته و میوه ها را رسیده، و به همه چیز سروسامان مى دهد و در پایان آیه براى تأکید بیشتر و دعوت به مطالعه دقیق تر روى این مثال مى فرماید: خداوند این چنین مثال مى زند (کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللهُ الاَْمْثَالَ). ذیل آیه ۱۷ @Roznegaar
Raad17.mp3
2.95M
استاد تفسیر کوتاه قرآن آیه ۱۷ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم 🔆 سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ هجری خورشیدی 🌛الثلاثاء ۲۹ جمادی‌الثانی ۱۴۴۳ هجری قمری 🎄 Tuesday 01 February 2022 AD 🔹 ۳۱۸مین روز سال، ۰۴۷روز مانده از سال 🔸 ۴۵مین هفته سال، ۰۷هفته مانده از سال 🌹 امروز متعلق است به : حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام و حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام و حضرت امام جعفرصادق علیه‌السلام 📿 اذکار توصیه شده :: الف) ۹۰۳ مرتبه : « یا قابض » بعد از نماز صبح که موجب "رسیدن به آرزوها" می‌گردد. ب ) ۱۰۰ مرتبه : « یا اَرْحَمَ الرّاحِمین » « ای مهربان‌ترین مهربانان » ج ) ۱۰۰۰ مرتبه : « یا الله یا رحمان » 📿 اوقات استخاره سه‌شنبه : الف) از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر ب ) از ساعت ۱۶ تا عشای آخر (وقت خوابیدن) www.Roznegaar.ir @Roznegaar
🔆 سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ هجری خورشیدی 🌛الثلاثاء ۲۹ جمادی‌الثانی ۱۴۴۳ هجری قمری 🎄 Tuesday 01 February 2022 AD 📿 به احتیاط یک تا دو دقیقه‌ای لحاظ شود🌱 وقت دعا ما رو هم به خاطر داشته باشید🌱 @Roznegaar
✴️ سه شنبه 👈 ۱۲ بهمن / دلو ۱۴۰۰ ه.ش 👈 ۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۳ ه.ق 👈 ۰۱ فوریه۲۰۲۲ م ❇️ روز خوش یُمنی است و برای هر کار وحاجتی خوب است خصوصا: ✅ جابجایی و نقل و انتقال ✅ ازدواج خواستگاری عقد ✅ خرید حیوان و چهارپایان ✅ حرکت و مهاجرت به شهر و محل دیگر ✅ تعمیر شهر و روستا ✅ حجامت و خون دادن ✅ دیدارهای سیاسی خوب است 📛 ولی کتابت و خط نوشتن 📛 وصیت نوشتن خوب نیست 🚘سفر مکروه است در صورت ضرورت همراه صدقه باشد 👶مناسب زایمان و نوزاد شجاع و مبارک خواهد بود 🤕 بیمار امروز زود خوب شود 🔭 احکام نجوم 🌓 امروز قمر در برج دلو است و برای امور زیر نیک است: ✳️ ختنه نوزاد و نام گذاری ✳️ ورود به خانه نو ✳️ ورود به شهر دیگر ✳️ شرکت زدن و امور مشارکتی ✳️ معامله خانه و ملک ✳️ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن ✳️ امور زراعی و کشاورزی ✳️ درختکاری خوب است 👩‍❤️‍👨مباشرت.مباشرت و عروسی امشب (شب چهارشنبه ) ممکن است گروهی به دست فرزند امشب هلاک گردند. 💇💇‍♂ اصلاح سر و صورت طبق روایات،(سروصورت)دراین روز از ماه قمری ، باعث گوشه گیری و انزوا می شود. 💉💉حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن یا در این روز از ماه قمری ، سبب نجات از بیماری می شود. ✂️ ناخن گرفتن سه شنبه برای ، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید برهلاکت خود بترسد . 👕👚 دوخت و دوز سه شنبه برای بریدن،و دوختن روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید( به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد)(خرید لباس اشکال ندارد)(کسانی که شغلشان خیاطی است میتوانند در روزهای خوب بُرش بزنند و در روزهای دیگر آن را تکمیل کنند) 😴😴 تعبیر خواب تعبیر خوابی که شب " چهارشنبه " دیده شود طبق ایه ی 30 سوره مبارکه "روم" است. فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله.... و از معنای آن استفاده می شود که برای خواب بیننده کاری پیش اید و عده ای میخواهند او را منصرف کنند و او سخن انان رو گوش نکند و همین درست است. ان شالله و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید. @taghvimehamsaran @taghvimehmsaran @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ هجری خورشیدی 🌛الثلاثاء ۲۹ جمادی‌الثانی ۱۴۴۳ هجری قمری 🎄 Tuesday 01 February 2022 AD 📆 : ▪️۰۱ روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ▪️۰۳ روز تا شهادت امام هادی علیه السلام ▪️۱۰ روز تا ولادت امام جواد و حضرت علی اصغر علیهما اسلام ▪️۱۳ روز تا ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 «لِلَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمِهَادُ» براى آنها که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند، پاداش نیکو است و کسانى که دعوت او را اجابت نکردند، (آنچنان در وحشت عذاب الهى فرو مى روند، که) اگر تمام آنچه در روى زمین است و همانندش، از آن آنها باشد، همه را براى رهایى از عذاب فدیه مى دهند. (ولى از آنها پذیرفته نخواهد شد.) براى آنها حساب بدى است. و جایگاهشان جهنم، و چه بد جایگاهى است! آیه ۱۸ @Roznegaar
پس از بیان چهره حقّ و باطل در ضمن یک مثال رسا و بلیغ در آیات گذشته، در اینجا به سرنوشت کسانى که دعوت حق را اجابت کردند و به آن گرویدند و هم کسانى که از حق رویگردان شده و به باطل روى گراییدند اشاره مى کند، مى گوید: براى آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند پاداش نیکوست (لِلَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَى). حسنى (نیکى) معنى وسیعى دارد که هر خیر و سعادتى را شامل مى شود. از خصلت هاى نیک و فضایل اخلاقى گرفته، تا زندگى اجتماعى پاک و پاکیزه و پیروزى بر دشمن و بهشت جاودان. سپس مى افزاید: و کسانى که دعوت او را اجابت نکردند (سرنوشتشان به قدرى شوم و رقّت بار است که) اگر تمام آنچه روى زمین است و همانندش از آنِ ایشان باشد، همه را براى رهایى از عذاب مى دهند ولى از آنان پذیرفته نخواهد شد (وَالَّذِینَ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِى الاَْرْضِ جَمِیعًا وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْا بِهِ). براى ترسیم عظمت عذاب و کیفر آنها تعبیرى از این رساتر نمى شود که یک انسان مالک همه روى زمین بلکه دو برابر آن باشد و همه را بدهد تا خود را رها سازد و سودى نداشته باشد. این جمله در حقیقت اشاره به این است که آخرین آرزوى یک انسان ـ که برتر از آن تصوّر نمى شود ـ این است که مالک تمام روى زمین شود ولى شدّت مجازات ستمکاران و مخالفان دعوت حق در آن حد است که حاضرند این آخرین هدف دنیوى ـ بلکه برتر و بالاتر از آن ـ را هم فدا کنند تا آزاد شوند; به فرض که از آنها پذیرفته مى شد تنها نجات از عذاب بود، امّا از پاداش هاى فوق العاده عظیم اجابت کنندگان دعوت حق خبرى نبود. و از اینجا روشن مى شود که تعبیر وَ مِثْلَهُ مَعَهُ تنها به این معنى نیست که همانند مجموع کره زمین را بر آن بیفزاید، بلکه منظور آن است که هر قدر بیش از آن هم مالک باشند حاضرند براى رهایى خود بدهند. دلیل آن هم روشن است، زیرا انسان همه چیز را براى خودش مى خواهد، هنگامى که خودش غرق عذاب باشد، مالکیّت همه دنیا براى او چه سودى دارد؟ و به دنبال این بدبختى ـ یعنى عدم پذیرش همه آنچه در زمین است در برابر نجات از عذاب ـ به بدبختى دیگر آنها اشاره کرده مى گوید: براى آنان حساب بدى است (أُوْلَـئِکَ لَهُمْ سُوءُالْحِسَابِ). در اینکه منظور از سُوءُ الْحِسَابِ چیست؟ مفسّران تعبیرات گوناگونى دارند. بعضى معتقدند که منظور حساب دقیق و بدون کمترین گذشت است، زیرا سوءالحساب به معنى ظلم، درباره خداوند عادل هیچ مفهومى ندارد. بعضى دیگر گفته اند: منظور از سوءالحساب آن است که محاسبه آنها توأم با سرزنش و توبیخ و مانند آن است که علاوه بر وحشت از اصل حساب، آنها را رنج مى دهد. برخى دیگر نیز گفته اند: منظور از سوءالحساب، سوءالجزاء است، یعنى پاداش بدى براى آنهاست. این درست به آن مى مانَد که مى گوییم: فلان کس حسابش پاک است، یا فلان کس حسابش تیره و تاریک است. یعنى نتیجه حساب آنها خوب یا بد است. یا مى گوییم: حساب فلانى را کف دستش بگذارید. یعنى بر طبق کارش مجازاتش کنید. این تفسیرهاى سه گانه در عین حال با همدیگر منافاتى هم ندارند و ممکن است همه آنها از آیه استفاده شود. یعنى چنین اشخاصى هم محاسبه سخت و دقیقى را پس مى دهند و هم در حال محاسبه مورد توبیخ قرار مى گیرند و هم کیفر آنها بعد از حساب بى کموکاست به آنان داده مى شود. 🌼🌼🌼 در پایان آیه به سومین مجازات یا نتیجه نهایى مجازات آنان اشاره کرده مى فرماید: و جایگاهشان جهنّم است و (جهنّم) چه بد جایگاهى است! (وَ مَأْوَیهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهَادُ). مهاد در اصل از مادّه مهد به معنى آماده و مهیّا کردن است و نیز به معنى بستر که انسان هنگام استراحت از آن استفاده مى کند آمده است زیرا آن را براى استراحت کردن آماده مى سازد. ذکر این کلمه اشاره به آن است که طغیانگران به جاى اینکه در بستر استراحت بیارامند باید روى شعله هاى آتش سوزان قرار گیرند. ذیل آیه ۱۸ @Roznegaar