🔸علّت اصلیِ مظلومیت علی(ع)، مشارکتخواهی از مردم در مرحلۀ فهم و اقدام است
📌اصلاح برداشتهای ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج25
🔘علی(ع) از مردم میخواست با تشخیص خودشان در کارها مشارکت کنند ولی مردم احساس مسئولیت نمیکردند
🔘یک راه ادارۀ جامعه این است که از مردم مشارکت نخواهید و با زد و بند سیاسی کارها را پیش ببرید
🔘امیرالمؤمنین(ع) مشارکت مردم را فلسفۀ ولایت، امامت و دین میداند
🔘تا وقتی احساس مسئولیت و مشارکت مردم، تقویت نشود امامزمان(ع) نمیآید
___
#علیرضاپناهیان :
چرا خیلی از مردم و حتی یاران امیرالمؤمنین(ع) مدیریت ایشان را ضعیف میدانستند؟ چرا حکومت حضرت در ظاهر موفق نبود؟
بعضیها علت مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(ع) را عدالت ایشان میدانند درحالیکه طبیعتاً مردم باید عدالت را دوست داشته باشند و همراهی کنند. اینطور هم نبود که مردم تحت فشار مشکلات اقتصادی باشند و به این دلیل، همراهی نکنند. اینکه «تبلیغات معاویه علیه امیرالمؤمنین(ع) خیلی قوی بود» همً غلط است؛ چون امیرالمؤمنین(ع) بهترین خطبهها را میخواند و در تبلیغات بسیار قویتر بود.
برخی از دلایل هم دقیق نیست، مثلاً میگویند «مردم ولایتمدار نبودند» اگر مردم ولایت را میفهمند و ولایتمدار بودند مشکلات حل میشد، امّا «مگر مردمِ شام ولایتمدار بودند؟!» آنها هم ولایتمدار نبودند. برخی هم میگویند «مردم دنیازده بودند» چنین تعبیری در کلمات امیرالمؤمنین(ع) هم وجود دارد، امّا اهل شام هم همینطور بودند.
برخی میگویند: جنگ موجب شد کار برای مردم و امیرالمؤمنین(ع) سخت بشود. جنگ برای طرف مقابل(معاویه) هم سخت بود. لشکر معاویه بیشتر از سپاه امیرالمؤمنین(ع) کشته شدند ولی تا آخر ایستادند.
چرا مردم با امیرالمؤمنین(ع) همراهی نمیکردند؟ حضرت به مردم میفرمود: من میدانم چطور باید شما را درست کنم امّا نمیخواهم شما را به قیمت افساد خودم اصلاح کنم (الغارات،ج2، ص428)
یک راه ادارۀ جامعه، دیکتاتوری است، یعنی مسئولیت به مردم ندهید، از مردم مشارکت نخواهید و خودتان با زد و بند سیاسی با رؤسای قبایل و افراد ذینفوذ، کارها را پیش ببرید کمااینکه برخی میگویند «کدخدا را ببین، ده را بچاپ!» امیرالمؤمنین(ع) هم میتوانست این کار را انجام بدهد و جامعه را اینگونه اداره کند.
شیوۀ مدیریت امیرالمؤمنین(ع) همان شیوۀ پیامبر(ص) است. شیوۀ مدیریت پیامبر(ص) هم به گونهای بود که بعد از آن حضرت، مصائب فاطمیه پیش آمد. شیوۀ مدیریت رسولخدا(ص) به همه جرأت داد و برخی از افراد سوءاستفاده کردند.
تقوای امیرالمؤمنین(ع) به ایشان اجازه نمیدهد که در مدیریت، جلوی این جرأت دادن را بگیرد و از مردم انتظار بصیرت و تشخیص نداشته باشد. دین ما بیشتر از اینکه دین تکلیف باشد، دین تشخیص است. حضرت باید کاری کند که مرد خودشان تشخیص بدهند در کارها مشارکت کنند. مبنای این حرف، آیۀ قرآن است که میفرماید: پیامبران میآیند تا مردم، خودشان به قسط قیام کنند. «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» (حدید، 25)
علّت اصلی مظلومیت معصومین(ع) و خصوصاً پنج تن آل عبا، مشارکتخواهی از مردم، اولاً در مرحلۀ فهم و ثانیاً در مرحلۀ اقدام است. مشارکتخواهی برای این است که مردم را رشد بدهند، اصلاً فلسفۀ خلقت، همین است.
مشکل حضرت موسی با بنیاسرائیل این بود که بنی اسرائیل میگفتند شما خودت برو موانع را برطرف کن و کارها را درست کن، ما اینجا نشستهایم (فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ؛ مائده، 24) نتیجهاش هم این شد که چهل سال در بیابان آواره بودند.
امیرالمؤمنین علی(ع) گاهی لشکر هشت هزار نفره داشتند، اما سخنرانی میکردند که بقیه مردم هم بیایند، وقتی مردم نمیآمدند، حضرت همان لشکر را هم میفرستادند که بروند. امیرالمؤمنین(ع) اصرار داشت که مردم مشارکت کنند. امیرالمؤمنین(ع) مشارکت مردم را فلسفۀ دین و امامت و ولایت میداند.
بعضیها به امام حسین(ع) گفتند از راه مخفی به سمت کوفه برود، اگر امام این کار را میکرد، به راحتی میتوانست کوفه را بگیرد. امّا حضرت از راه اصلی حرکت کرد چون میخواست مردم باخبر بشوند و با فهم و تشخیص خودشان اقدام کنند.
«عدماحساس مسئولیت عمومی» اصل تحریف در دین است و الّا اعتقاد به امامت، عصمت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) زیاد دشوار نیست. بسیاری از آن مردم، فضائل امیرالمؤمنین(ع) را میدانستند.
تا وقتی که این احساس مسئولیت عمومی و احساس مشارکت مردم، تقویت نشود، امامزمان(عج) تشریف نمیآورد، یعنی ایشان وقتی میآید که ما دین را همین احساس مسئولیت و احساس مشارکت بدانیم.
🚩برنامه ماه من؛
شبکه سه سیما–۲۵رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
📎 panahian.ir/post/7682
@Roznegaar
🎙 مجموعه #کلیپ_صوتی نقطه عطف کتاب | بینیاز از کتابهای بیگانه
✏️ رهبر انقلاب: روی مسئلهی کتاب کودک و نوجوان هم من تأکید دارم...باز هم من تأکید میکنم که برای کودکان، برای نوجوانان، هر چه میتوانند کتاب تهیّه کنند و ما را از کتابهای بیگانه بینیاز کنند که بتوانیم با فرهنگ خودمان، با جهتگیریهای خودمان و اهداف خودمان انشاءالله کتاب در اختیار نوجوانانمان بگذاریم.
📣 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت ایام برگزاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، «مجموعه کلیپ صوتی نقطه عطف کتاب» را منتشر میکند.
🎧بشنوید👇
🎙 #کلیپ_صوتی | رفع تمایزها در حج
✏️ رهبر انقلاب در دیدار اخیر: اسلام زبان رفع تمایزش زبان عملی است؛ کجا؟ در حج؛ سیاه هست، سفید هست، از فلان نقطهی دنیا هست، از فلان تمدّن هست، از فلان تاریخ هست، همه در کنارِ هم هستند بدون هیچ تمایزی؛ هیچ تمایزی با همدیگر ندارند؛ با هم راه میروند، با هم طواف میکنند، با هم سعی میکنند، با هم وقوف میکنند. اینها خیلی مهم است. اینها از اسرار حج است؛ اینها را بایستی با معرفت انجام داد. ۱۴۰۲/۲/۲۷
🎧 بشنوید👇
📢 همه باید بینوایان بخوانند
✍ روایت بازدید سه ساعته رهبر انقلاب از سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🔹 در غرفه سوم و بازدید از نشر هرمس هم موضوعی که بحث را گُل انداخت، رمان بود. مدیر نشر اولین اثری که به آقا معرفی کرد ترجمه جدید «بینوایان» ویکتور هوگو بود. احتمالا از علاقه رهبر انقلاب به هوگو مطلع بود که در ادامه بعضی عناوین دیگر جناب هوگو را معرفی کرد. آقا هم موضوع را ادامه دادند؛ رو به حلقه افراد نزدیک خود کردند و گفتند: «یک کتاب خوبی دارد ویکتور هوگو [به نام] داستان یک جنایت! آن هم خیلی خوب است.» اینجا هم یاد موضع بعضی مدعیان افتادم در نگاه منفی به رمان و طرد آن. احتمالاً برایشان جالب باشد که یک فقیه و مرجع تقلید چنین نگاهی به رمان دارد.
🔹 جالبتر اینکه همین فقیه و مرجع تقلید، یک نویسنده خارجی را «حکیم» توصیف کنند به همان معنایی که مسلمانان واژه حکیم را معنادار میکنند و دوباره جالبتر اینکه همین فقیه و مرجع تقلید این صحبتها را در دیدار با دستاندکاران برگزاری هفته «دفاع مقدس» بیان کرده باشند: « ویکتورهوگو یک حکیم است. ویکتور هوگو یک نویسندهی معمولی نیست. واقعاً به همان معنایی که ما مسلمانان «حکیم» را استعمال میکنیم و بهکار میبریم، یک حکیم است و بهترین حرفهایش را در «بینوایان» زده است. «بینوایان» هم یک کتاب حکمت است و به اعتقاد من، همه باید «بینوایان» را بخوانند.» ۱۳۷۲/۰۶/۲۹ همه باید بینوایان را بخوانیم.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/52829
📸 در قبال دریافت شهروندی اتحادیه اروپا در #اوکراین بجنگید!
🔺 #اتحادیه_اروپا با انتشار یک سری آگهی شغلی برای اوکراین در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه تلاش برای جذب #مزدور میکند!
🔸شهروندان کشورهای دیگر میتوانند در ازای دریافت شهروندی اتحادیه اروپا در جبهههای اوکراین بجنگند و کشته شوند!
@Roznegaar