هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎙 #کلیپ_صوتی | معنای مستضعف در ادبیات سیاسی
✏️ رهبر انقلاب: در ادبیّات سیاسی ما، کلمهی «مستضعف» و «استضعاف» وارد شد... «مستضعف» با «ضعیف» فرق دارد؛ «ضعیف» یعنی کسی که ضعیف است، «مستضعف» یعنی آن کسی که او را ضعیف نگه داشتهاند. ضعیف نگه داشته شدن که معنای کلمهی «مستضعف» است، دو جور است. یک وقت یک قدرتی میآید بر یک ملّتی سوار میشود، تسلّط پیدا میکند، او را ضعیف نگه میدارد...
✏️ چیز بدی است، چیز خطرناکی است. از این خطرناکتر، نوعِ دوّمِ استضعاف است و آن، این است که یک ملّت خودش باور کند که ضعیف است، باور کند که بیعرضه است، باور کند که نمیتواند؛ این خیلی خطرناک است... ما در دورهی قبل از انقلاب، هر دو جور استضعاف را داشتیم... میخواستند بباورانند که توِ ایرانی قادر نیستی، چرا بیخودی اصرار میکنی، چرا تلاش میکنی.» ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
🔹 رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب کلیپ صوتی «معنای مستضعف در ادبیات سیاسی» را منتشر میکند.
🎧 بشنوید👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
12.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی و یاران در فرودگاه بغداد
📹 نماهنگ | رهبر انقلاب: در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ انشاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم...
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ أمیرالمؤمنین
علی بن ابیطالب علیهالسلام:
🔸الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ،
🔹پيروزی با حسابگريست،
🔸و الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ،
🔹و حسابگری با كوشش فكر،
🔸و الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الْأَسْرَارِ.
🔹و فكر با رازداری.
📚 نهجالبلاغه ، حکمت ۴٨،
(مرحوم علامه محمدتقی جعفری)
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
«باید ملتفت باشید! دیگر چارهای نیست، الا اینکه خودتان را به خدا بسپارید و متوسل شوید؛ یک دست شما قرآن و دست دیگر عترت باشد. عترت، معارفش در مثل « #نهجالبلاغه » است؛ اعمالش در مثلِ « #صحیفه_سجادیه » است؛ اعمال تکلیفیاش در مثل همین رسالههای عملیه است.»
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
« فَانطَلَقَا حَتَّىَ إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا»
باز به راه خود ادامه دادند تا به مردم قریهای رسیدند؛ از آنان خواستند که به ایشان غذا دهند؛ ولی آنان از مهمان کردنشان خودداری کردند؛ (با این حال) در آنجا دیواری یافتند که میخواست فروریزد؛ و (آن مرد عالم) آن را برپا داشت. (موسی) گفت: «(لااقل) میخواستی در مقابل این کار مزدی بگیری!»
#سوره_کهف آیه ۷۷
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
بعد از این گفتگو و تعهد مجدّد، موسى(علیه السلام) با استاد به راه افتاد تا به شهری رسیدند، از اهالى آن قریه غذا خواستند، ولى آنها از میهمان کردن این دو مسافر، خوددارى کردند (فَانْطَلَقا حَتّى إِذا أَتَیا أَهْلَ قَرْیَة اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما).
بدون شک، موسى(علیه السلام) و خضر از کسانى نبودند که بخواهند سربار مردم آن دیار شوند، ولى معلوم مى شود، زاد و توشه و خرج سفر خود را در اثناء راه از دست داده، یا تمام کرده بودند و به همین دلیل، مایل بودند میهمان اهالى آن محل باشند (این احتمال نیز وجود دارد که مرد عالم عمداً چنین پیشنهادى به آنها کرد تا درس جدیدى به موسى(علیه السلام) بیاموزد ).
🌺🌺🌺
یادآورى این نکته نیز لازم است که قریه در زبان قرآن، مفهوم عامى دارد و هر گونه شهر و آبادى را شامل مى شود، اما در اینجا مخصوصاً منظور شهر است; زیرا در چند آیه بعد تعبیر به المدینه شده است.
در هر صورت، از آنچه بر سر موسى(علیه السلام) و استادش در این قریه آمد، مىفهمیم اهالى آن خسیس و بدون همت بوده اند، لذا در روایتى از پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم که درباره آنها فرمود: کانُوا أَهْلَ قَرْیَة لِئام: آنها مردم لئیم و پستى بودند.
سپس، قرآن اضافه مى کند: با این حال، آنها در آن آبادى دیوارى یافتند که مى خواست فرود آید، آن مرد عالم، دست به کار شد تا آن را برپا دارد و مانع ویرانیش شود (فَوَجَدا فِیها جِداراً یُرِیدُ أَنْ یَنْقَضَّ فَأَقامَهُ).
موسى(علیه السلام) که قاعدتاً در آن موقع خسته، کوفته و گرسنه بود، و از همه مهمتر احساس مى کرد شخصیت والاى او و استادش به خاطر عمل بى رویه اهل آبادى سخت جریحه دار شده، و از سوى دیگر، مشاهده کرد خضر در برابر این بى حرمتى، به تعمیر دیوارى که در حال سقوط است پرداخته، مثل این که مىخواهد مزد کار بد آنها را به آنها بدهد، و فکر مى کرد حداقل خوب بود استاد این کار را در برابر اجرتى انجام مى داد، تا وسیله غذائى فراهم گردد.
لذا تعهد خود را بار دیگر به کلّى فراموش کرد و زبان به اعتراض گشود، اما اعتراضى ملایم تر و خفیف تر از گذشته. گفت: (لااقل) مى خواستى در مقابل این کار اجرتى بگیرى ! (قالَ لَوْ شِئْتَ لاَتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً).
در واقع، موسى(علیه السلام) فکر مى کرد این عمل دور از عدالت است که انسان در برابر مردمى که این قدر فرومایه باشند، این چنین فداکارى کند و یا به تعبیر دیگر، نیکى خوب است اما در جاى خود.
درست است که در برابر بدى، نیکى کردن، راه و رسم مردان خدا بوده است، اما در آنجائى که سبب تشویق بدکار، به کارهاى خلاف نشود.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۷۷ #سوره_کهف
@Roznegaar