آنچه امروز بر سر ما میآید،
محصولِ رأی دادنِ ما نیست!
حاصلِ رأیِ غلط دادنِ ماست!
در انتخابِ اصلح کوشا باشید!
🖌زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
اگر حالا همدیگر را به رای دادن و رای به اصلح دادن دعوت نکنیم، بعد از انتخابات مجبوریم همدیگر را به صبر بر بلاء دعوت نماییم.
🖋زهرا ابراهیمی
#روز_نوشت
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
انتخابات مصداق عمل صالح
در نگاه اسلام حق و باطل، معیارهای خاص خودش را دارد.
وقتی انسان به حقانیت مکتب اسلام اعتقاد پیدا کند، اعلامِ انزجار و دوری از مکتب باطل بر او لازم میگردد.
یعنی نمیشود حق را بشناسی و بپذیری؛ در عینحال نسبت به امر باطل بیتفاوت باشی!
پس عمل صالح در آیین اسلام دوگونه مصداق دارد. یکی عملی که منجر به تقویت حق میگردد و دیگری عملی که به تضعیف باطل میانجامد.
در باطل بودن دشمنان ایران و اسلام شکی نیست. بیش از یک قرن است که دشمنی خود را در قالبهای متعدد نظامی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به اثبات رساندهاند. از هر حربهای که توانستند بهره بردند تا مسلمانان را از هویت دینی خویش دور سازند. شرکت در انتخابات، مصداقِ تقویت حق و تضعیفِ باطل است. هر عمل مشروعی که به تقویت حق و تضعیف باطل کمک نماید مصداقی از عمل صالح است.
🖋زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#عمل_صالح
https://eitaa.com/roznevesht
خطاب بهکسانی که بر طبلِ رای ندادن میکوبند:
میدانید فرق ما با شما چیست؟
فرقمان در الگوهایمان است.
میدانید الگوی ما کیست؟
ما آقایی داریم به نام "اباالفضل" که وقتی دستهایشان را از تن جدا کردند، مَشک را به دندان گرفتند.
یا نه اصلا، ما آقایی داریم به نام "حسین" که برای عقیدهشان، سَر دادند.
ما مَشک انقلاب را به دندان میگیریم.
ما برای انقلاب سَر میدهیم.
رای دادن که چیزی نیست!
🖋زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
برخی معتقدند که چون به وضع موجود معترضیم، پس رأی نمیدهیم!
آنچه در ماهیت اعتراض نهفته است، جنگیدن معترض است برای بازپسگیری حقی که از او تضییع شده.
پس فعال بودن، بخش اجتنابناپذیر اعتراض است و منفعلانه عمل کردن هیچ سنخیتی با اعتراض ندارد!
نتیجهی آنچه گفته شد این است که رأی دادن عملکردی فعال است برای بیان اعتراض، اما رأی ندادن یعنی منفعلانه عمل کردن!
پس وقتی رأی ندهید، یعنی هیچ اعتراضی ندارید!
🖌زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
حجتالاسلام هادی سروش، استاد حوزه علمیه در نوشتاری با عنوان «پای حقالناس در میان است» عملکرد شورای نگهبان در عدم بیان علل رد یا تأیید صلاحیتها و نبود فرصتی برای دفاع این افراد از خود را مورد بررسی قرار داده است.
او معتقد است اگر شورای نگهبان بر اساس شرح وظایف قانونی میتواند صلاحیت افراد را تأیید یا رد کند یا به قول خودشان عدم احراز صلاحیت کند، در هر صورت با حقالناس مواجه است. او اذعان میکند: «در عین اینکه جایگاه قانونی این نهاد را برای بررسی صلاحیتها میپذیریم؛ اما نمیتوانیم به دلیل این جایگاه قانونی، مسأله حقالناس را نادیده بگیریم».
او همچنین اظهار میکند عدم تأیید صلاحیت هر فرد دو آسیب را به دنبال دارد، نخست عدم بهرهبردن از دانش و مهارت در موضوعی که شخص ورود پیدا کرده و دیگری ایجاد شائبههای منفی در اجتماع بر علیه او.
به نظر میرسد در نوشتار ایشان تأکید بر لزوم رعایت نقاط آسیبپذیر از منظر حقالناس توسط نهادهای قانونی در فرایند احراز صلاحیت، نکتهای ارزشمند است؛ اما باید نکاتی را مورد دقت قرارداد:
۱.حقالناس در نگاه اسلام از اهمیت والایی برخوردار است که در دو حیطهٔ فردی و اجتماعی قابل بحث است.
۲.حقالناس و حقوق فردی و اجتماعی در چارچوب اصول و مبانی فقهی و اخلاقی اسلام تعریف میشوند.
۳.رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیتها لزوماً به معنی تضییع حقالناس نیست؛ بلکه زمانی میتواند در دایره حقالناس قرار گیرد که شورای نگهبان بدون ارائه دلایل مشخص به رد صلاحیت بپردازد و فرصتی برای دفاع از خود به افراد ندهد.
۴.توجه به حقوق فردی باید در راستای اصول اسلامی و مصالح جامعه قرار گیرد. یعنی تعریف ما از حقوق فردی نباید مصالح عمومی اجتماع را تحتالشعاع قرار دهد.
۵.رد و تأییدها طبیعتاً مبتنی بر معیارهای مهمی است که برای حفظ نظام توجه به آن معیارها از اهمیت بالایی برخوردار است. حقالناس زمانی اتفاق میافتد که شورای نگهبان تصمیمات خود را بر اساس اعمالنظر شخصی، سلیقهای و ملاحظات جناحی و یا خودسرانه اتخاذ کند. زمانی که تصمیمات عادلانه و بیطرفانه لحاظ شود پای حقالناس در میان نخواهد بود.
۶.ممکن است فردی از نظر صلاحیتهای فردی مشکلی نداشته باشد؛ اما به دلیل تعارض با مصالح عمومی و نظام اسلامی، صلاحیت لازم برای تصدی برخی مناصب را نداشته باشد. رد صلاحیت لزوماً به معنای نادیدهگرفتن حقوق افراد نیست، بلکه به معنای صیانت از مصالح عمومی و نظام اسلامی است.
۷.در بسیاری از موارد، ممکن است اختلافنظرهایی در مورد رد صلاحیتها وجود داشته باشد؛ اما در نهایت قانون و شرع حکم میکند که شورای نگهبان با مشورت به یک نتیجه کلی برسند؛ بنابراین وقتی شورای نگهبان منطبق بر نظر جمع عمل کرده، یعنی منطبق بر قانون بوده و حقی را تضییع ننموده است.
۸.چنانچه کسی رد صلاحیت شود و شکایت کند؛ اما این شکایات به طور کامل و عادلانه رسیدگی نشود و یا به داوطلبان فرصت کافی برای ارائه دفاعیات و توضیحات در مورد صلاحیت خود داده نشود و یا به اظهارات آنها توجه کافی نشود حقالناس ضایع میشود.
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#نقد_علمی
https://eitaa.com/roznevesht
یادداشت بالا را میتوانید در رحا مدیا هم بخوانید.
#نقد_علمی
https://rahamedia.net/?p=3441
عاشورا،
محصولِ انتخابِ غیراصلح در سقیفه است!
در انتخاب اصلح کوشا باشید!
🖌 زهرا ابراهیمی
#غدیر
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
فارغ از نتیجه، مشارکت چهل درصدی مردم برای امر مهمی چون انتخاب ریاستجمهوری خبر از درد بزرگی میدهد که این همه تلاش، تبلیغ، جهادتبیین، پیامک و درخواست و التماس هم نتوانست آن را مداوا کند!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
کاش میشد مثلا پولهایم را جمع کنم، یک بسته اخلاق انتخاباتی آنلاین بخرم و لینکش را ارسال کنم به مغزِ تبلیغاتچیهای انتخابات، تا شاید دست از دینفروشی بردارند!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#اخلاق_انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht