eitaa logo
روز‌نوشت
551 دنبال‌کننده
730 عکس
348 ویدیو
1 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️تحولات اساسی، با خودسازی و تهذیب نفس امکان پذیر می شود/ تحول مثبت، نیازمند یک مدل مطلوب است. https://sahebnews.ir/1007766 https://eitaa.com/roznevesht
⚡️جامعه، تشنه ی معارف دین است و آنچه می تواند پاسخگوی این عطش باشد، ایجاد گفتمانیست که رویکرد آن اصول و منطق باشد. مناظره، مسابقه نیست که برنده یا بازنده داشته باشد. رعایت احترام و اخلاق، جدال احسن، حکمت، موعظه ی حسنه، ارجاع به فطرت و تمسک به استدلال عقلی از اصول اولیه ی هر مناظره ای است. مناظره و گفتگو می تواند اضطراب جامعه ی مشتاقِ شنیدن را به آرامش تبدیل نماید. درد نشنیدن سالهاست که برجامعه ی ما سایه افکنده است.عدم تمایل به شنیدن و عدم توانایی در تحمل نمودن حرف مخالف، شکافی عظیم بین نسل امروز و انسان دیروز ایجاد نموده است و تنها مَلاتی که بتوان با آن چنین شکاف عظیمی را پُر نمود، دادن فرصت است و دیگر هیچ.... https://eitaa.com/roznevesht
شاد بودن نیروی مضاعفی به انسان می بخشد برای تلاش و تحرک بیشتر. شادی را نمی توان و نباید از زندگی انسان جدا نمود. اینکه مصادیق شادی چه هست بماند برای وقتی دیگر... اما آنچه امروز شاهدش هستیم رخت بستن شادیست از زندگی مردم و جایگزین شدن غم و ملال است در عوض آن. فرق است بین زمانی که انسان به دنبال راهی برای شادزیستن می گردد، با زمانی که تنها در صدد جستجوی راهی برای فرار از غم است. فرق است بین زمانی که کار می کنیم و در سایه اش زندگی می کنیم، با وقتی که تنها کار می کنیم تا فقط زنده بمانیم. شاد بودن نیازمند آرامش است. کودکان سرزمینم شاد نیستند، چون والدینشان صاحب آرامش نمی باشند و والدین آرامش نخواهند داشت، مگر اینکه عدالت را به چشم خویش شاهد باشند. https://eitaa.com/roznevesht
‏باز دلم راهی قم می شود در حرم امن تو گم می شود عمه ی سادات سلام علیک روح عبادات سلام علیک https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏عوامل موفقیت یک ملت از زبان سردار شهید سلیمانی: عنصر رهبری عنصرانسان های فداکار و چقدر هجمه ها فراوان است برای تخریب هر دو عامل. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از ‏زشتی دنیا به خاطر وجود آدمهای بد است، اما بخش عظیمی از این زشتی به سکوت انسان های خوب باز می گردد. سکون و سکوت، ظلمیست که جز با تکاپو و تحرک درمان نخواهد شد. و تکاپو نه به معنای اختلال که به معنای بی تفاوت نبودن در مقابل ظلم است. بر همه ی ماست که با قلم و قدم، ظلم را فریاد بزنیم و عدالت را طلب نماییم. https://eitaa.com/roznevesht
ثروت روی ثروت هم که داشته باشیم، خانه روی خانه هم که بسازیم، پول روی پول هم که بگذاریم، باز بی نیاز از امنیت نخواهیم شد. اگر امنیت نداشته باشیم رنگ آرامش را نخواهیم دید. همانگونه که جسم نیازمند امنیت است، روح نیز باید در امان باشد. ⚡️سرزمین خوبم به برکت وجود سرداران شجاع و با تقوا، امنیت نظامی اش محفوظ است. اما امنیت اقتصادی و فرهنگی و سیاسی مان بشدت ضعیف است و این ناامنی، ناامنی روح و روان را نتیجه خواهد داد. نگاه کودک یمنی، امنیت را التماس می کند و نگاه کودک ایرانی نیز به یغما رفتن امنیت را. ✨هر دو نیازمند حمایتند. https://eitaa.com/roznevesht
‏فتنه شاید در صف صِفین می جنگیده روزی فتنه شاید در زمان شاه، زندان بوده باشد! فتنه شاید با امام از کودکی همسایه بوده یا که در طیّاره ی پاریس_تهران بوده باشد! https://eitaa.com/roznevesht
‏می بینم که مسئولین محترم در تلویزیون حضور پیدا می کنند، در حالی‌ که دُوروبَرشان هم آدم هست، ماسک هم نزده‌اند؛ خب حالا من هم الان ماسک ندارم امّا دُوروبَر من کسی نیست؛ اگر چنانچه دو نفر، سه نفر بیایند دُور و بَر من، بنده هم حتماً ماسک میزنم، کما اینکه میزنم. https://eitaa.com/roznevesht
✨حقوق بشر در دین اسلام به چیزی فراتر از زندگی دنیوی می اندیشد. ⚡️ خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه http://shabestan.ir/detail/News/945179 https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربه ی تجربه ها، بدترین دردیست که جامعه بدان گرفتار می شود. هرجا که از حقیقت فاصله گرفتیم، جز باختن چیزی عایدمان نشد. بازنده بودن این نسل به این دلیل است که حافظه ی تاریخی اش بشدت ضعیف است. این نسل سر درگم تاریخ پیش از خویش را باری نمی خواند.... https://eitaa.com/roznevesht
قلم نیز می تواند تسلیم گردد و انظلام را در قالب سازش به خورد مردم دهد، یا کمربه خدمت صاحب منصبان بندد و در مدح آنان از هیچ تملقی فرو گذار ننماید و آبدارترین چاپلوسی ها را در طبق اخلاص پیشکش نماید. قلم می تواند بی قید و بند باشد و متناسب با مقتضیات،   چرخش عقیده را تجربه کند، اما قلم نیز می تواند یک دنده باشد و لجباز و از اصولش، عدول ننماید برخی از قلم ها در کامشان زبان چرب دارند و در ذهنشان جز به غارت و تاراج نمی اندیشند.  برخی از قلم ها، ذرع نکرده،  پاره می‌کنند. و برخی ندیده، قضاوت  برخی دیگر نیز با اندک تاثیری استحاله می شوند. ادامه ی مطلب در https://hawzahnews.com/news/908415 https://eitaa.com/roznevesht
تصویر جالبیست‌... هشتک نه به حجاب اجباری زدند و روسری هایشان را به بهانه ی اعتراض بالا بردند. حجاب را تنها مقوله ای فردی تصور کردند و از تاثیرات اجتماعی آن غافل... شاید اکنون بهترین زمان است تا از ایشان بپرسیم آیا با هشتک نه به ماسک اجباری هم موافقید؟!!! https://eitaa.com/roznevesht
تکرار و تکرار و تکرار.... تنها تلاش برای زنده بودن و نه زندگی کردن... ایستادن بر تپه ی ناامیدی و یاس و نظاره کردن آنچه به تاراج می رود از فرصت و جوانی و استعداد... آینده ای مبهم، فردایی ترس آور و گذشته ای ناخوشایند... این ها ثمره ی سفره ایست که سیاستمداران برایمان پهن کردند. و ما همچون تیرهایی رها شده از کمان، ناکجا آباد را تجربه می کنیم. اتفاقات این روزها به قدری سریع مختصات ذهنی مان را جابجا می کنند که اگر مجهز به یقین نباشیم، بوی بیهودگی فضای روحمان را پرخواهد کرد. جوگیری های مفرطی که از سوی صاحب منصبان رخ می دهد، در حال خواندن فاتحه ی انگیزه ی ماست. شاید تا بحال هیچ وقت با چنین ترکیبی از احساسات مواجه نبوده ایم.ترس، هیجان، شوق،پشیمانی، لذت همه و همه یکجا گرد آمده اند تا استواریمان را محک بزنند. و من این توالی روزهای تکراری و پرکسالت را خواهم شکست. و من تسلسل حاصل از تکرار روزمرگی ها را با ساختن دو روز متفاوت در زندگی باطل خواهم نمود. و من زندگی خویش را ترجمه خواهم کرد و برایش معنای واضح تری خواهم یافت تا در هیاهوی جنجال های بر سر قدرت و ثروت، باختن را تجربه نکنم. من روزنه ای از امید می بینم که مرا فرا می خواند...... https://eitaa.com/roznevesht
🔴🔶چرایی شفافیت آراء نمایندگان مجلس؟؟؟ https://hawzahnews.com/news/909640 https://eitaa.com/roznevesht
⚡️اگرچه دانستن، لذتی دارد که برای اهل علم پوشیده نیست، اما گاهی همین دانستن حسِ همه چیز دان بودن را در انسان زنده می کند. بعضی از ما آدم ها به محض کسب کمی دانش، چنان گستاخانه ادعای اهل علم بودن می کنیم که انتهای این گستاخی چیزی جز غرور علمی نیست. بعضا با چشمانی گِرد به مخاطب خویش زل می زنیم و کشف حقیقت "من بلدم" و یا " از من بپرسید" را در او به انتظار می نشینیم. چرخش واژه ی "نمی دانم" در دهان شاید سخت باشد اما سخت تر از آن مسئولیتی است که به واسطه ی ندانستن ها و اظهار نظرها بر گردن خویش می افکنیم. ما آدم ها حس می کنیم که باید همه چیز را بدانیم و بعد به تبع این حس، بر اساس ظن و گمان و حدس ابراز وجود می کنیم، غافل از اینکه همین حدسیات ممکن است آدرس غلطی باشد برای نرسیدن. گاهی لازم است از پنجره ی انصاف، به جاده ی آگاهی ها بنگریم. پس لذت ارائه ی آنچه نمی دانیم را با لذت ارائه ی دانسته ها گره نزنیم. https://eitaa.com/roznevesht
جامعه خسته است و درگیر... درگیر سختی ها، مشکلات و نیز بی اخلاقی ها... و شاید تنها راه برون رفت از جامعه ی بی اخلاق، توجه به اخلاق مَداری های جزئیست. اینکه باید کار نیک را هرچند کوچک، باز هم انجام داد. خُلق نیکو را هرچند اندک باید تسری داد. با یک لبخند باکوچکترین کمک و جزئی ترین حمایت رواج خرده نیکی ها در جامعه تصاعدیست. خداوند مهربان هم قول افزون شدنش را داده است آنجا که می فرماید: مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا مهربانی های دم دستی را کم مپنداریم.... https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طلاب خواهر و بحران تجرد 📝 آفات ایده‌آل‌گرایی مفرط 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 هشتگ‌ها گاهی باعث می‌شوند لابلای اندوخته‌های ذهنیمان چرخی بزنیم و آنچه دغدغه‌ی فکریمان بوده را مورد واکاوی مجدد قرار دهیم. از دیشب که هشتگ به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت علی علیه‌السلام در فضای مجازی پررنگ شد، موضوع ازدواج، آن هم بین طلاب ذهنم را به خود مشغول کرد. بالا رفتن سن ازدواج مسأله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ اما وجود چنین معضلی در میان خواهران طلبه کمی تعجب‌برانگیز است. 🔹 به نظر می‌رسد برادران طلبه به محض ورود به حوزه به استحباب امر مقدس ازدواج بیش از سایر امور پی می‌برند و اهتمامشان بر جامه‌ی عمل پوشاندن به این مستحب بسیار مشهود است. به همین دلیل در بین برادران طلبه با مشکل بالارفتن سن ازدواج کمتر روبه‌رو هستیم. البته شاید دلیل آن این باشد که آنها مطابق با سنت و عرف جامعه دست به انتخاب می‌زنند و حق تقدم برای گزینش و انتخاب دارند چرا که آنها باید برای ازدواج پیش‌قدم شوند. 🔹 تفهیم امر ازدواج و تبیین معیارهای لازم برای یک ازدواج موفق در بین خواهران طلبه و لابلای دروس اخلاق و خانواده، آنها را به این سمت کشانده است که باید طرف مقابل معیارهای لازم برای ازدواج را به طور تمام و کمال داشته باشد. شاید تزریق نگاه ایده‌آل‌گرایانه و کمال‌گرایانه به آنها منجر شده که تنها افرادی که بالاترین مراتب لازم در معیارهای مدنظر را داشته باشند، مورد انتخاب قرار دهند . اگرچه برای بانوان طلبه اکثراً معیارهای مادی و ظاهری از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار است، اما از آن سو اهمیت بسیار زیادی که به معیارهای معنوی می‌دهند به حدی است که به افرادی که کمتر از تصورات ذهنی‌شان دارای آن معیارها باشند، "بله" نمی‌گویند . 🔹 ازدواج امر مقدسی است و برای آنها که اهل تدینند، معیار ایمان و اخلاق به عنوان معیارهای اصلی ازدواج مد نظر گرفته می‌شود. اما قطعاً ایمان و اخلاق دارای مراتب است. اگر کسی در حد معمول از مرتبه‌ای از ایمان و اخلاق برخوردار باشد شایستگی تشکیل زندگی و خانواده را دارد. اما دختران طلبه‌ی ما دچار چنین طرز تفکری شده‌اند که لزوماً باید طرف مقابل حد بالایی از ایمان و اخلاق را داشته باشد و تمام مصادیق اعتقادی و اخلاقی را چه در ظاهر و چه در باطن یکجا و به شکل کامل دارا باشد. 🔹 تزریق این طرز تفکر در ذهن خواهران طلبه، باعث شده که آنها در انتخاب دچار وسواس شوند و به اصطلاح سخت‌پسند گردند. توجه به معیارهای معنوی در امر ازدواج دستور آموزه‌های اسلام است اما حساسیت بی‌مورد در رابطه با مصادیق جزئی این معیارها، حاصل آموزش غلط و یا عدم تبیین صحیح این موضوع در حوزه‌های علمیه است. بیرون راندن اکثر آدم‌ها از دایره‌ی تعاریف اعتقادی و اخلاقی خود، بلایی است که در همه‌ی امور اثر نامطلوبی بجا گذاشته است و در امر ازدواج نیز خود را به شکل بالارفتن سن ازدواج نشان می‌دهد. @Manahejj
بخشی از هویت یک نوشتار، به خواننده اش باز می گردد. نوشته ای که توسط مخاطب خوانده شود هیجانی را در وجود نویسنده متبلور می سازد که تا ساعت ها مزه ی شیرینش در کام او می ماند. و شیرین تر از آن، نقدهایی است که در قالب نظرات مخالفان در رابطه با آن نوشتار عرضه می گردد. نقد، جانِ یک نوشته است.نوشته ها با نقد تجدید حیات را تجربه می کنند. نقدها اگر سازنده باشند قدرت اصلاح خواهند داشت. نقدها، آدم ساز خواهند بود و حتی جامعه ساز. نقدها چراغ های مه شکنند، زمانی که مه غلیظ، قدرت دیدن را کم کرده است. نقدها، حُقه های مَحفوف در کلام را هویدا خواهند نمود. برخی از گفتارها و نوشتارها، استعداد عجیبی در کتمان حقیقت دارند و نقدها چه خوش رسوا می کنند. نقد می تواند معلم قابلی باشد و انسان از او یاد بگیرد. نقدها اگر منصفانه باشند ستون های شرع و عرف را هرگز به لرزه در نخواهند آورد. https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲ 📝 ضعف مهارت‌آموزی در حوزه علمیه خواهران 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسأله‌ی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب می‌باشد. مؤلفه‌ی انتخاب‌شدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتی‌ترین ازدواج‌ها نیز مشهود هست. 🔹 یک دختر یا به واسطه‌ی ویژگی‌های ظاهری مورد انتخاب قرار می‌گیرد یا به واسطه‌ی توانمندی‌ها و استعدادهایی که به منصه‌ی ظهور می‌رساند، دیده می‌شود. دیده‌شدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار می‌گیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح می‌دهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذره‌ای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر می‌شوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است. 🔹 اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین می‌آورند وهمین مسئله باعث کمتر دیده‌شدن آنها می‌شود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخاب‌شدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟ 🔹 یکی از معضلاتی که در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائه‌ی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت می‌کند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارت‌های لازم تلاش محسوسی ندارد. با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازه‌ی کافی وقت‌گیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود می‌شود. این در حالی است که دختران طلبه‌ی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست می‌دهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقش‌های ویژه‌ی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصه‌ی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد آنچه وظیفه‌ی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بی‌ثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهده‌ی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکان‌پذیر خواهد بود. 🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درس‌خواندن با بانوانی خانه‌‌نشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانه‌نشینی از دست‌دادن فرصت‌های لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغه‌‌ای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ‌ناخواه با ریزش طلاب روبه ‌رو خواهند شد. 🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجه‌ای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزه‌های علمیه خواهران، دوری از شیوه‌ی آموزشی انبوه‌خوان و حفظ محور و اهمیت به برنامه‌های مهارت‌بخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزه‌های اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزه‌های خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد. @Manahejj
کلمات ابزار خوبی هستند برای ابراز. اما‌گاهی نبرد ناعادلانه ای در می گیرد. انگار دچار کم لغتی می شویم. لغاتی که بتوانند هم نیتت را بازخوانی کنند، هم به عقیده ات لطمه وارد نسازند و هم تو را به سادگی به قضاوت ننشیند، نمی یابی. گاهی مجبوری برای احتیاط سراغ کلمات کم خطر بروی، اما از آن طرف نمی توانی حق مطلب را ادا کنی. نبرد ناعادلانه ایست میان گزینش کلمات و بیان آنچه بدان معتقدی. شاید باید هزینه اش را پرداخت کنی و بی محابا دل به دریای واژه ها بزنی. اینجاست که ثابت قدمان در مسیر عقیده از مدعیان منفک خواهند شد. https://eitaa.com/roznevesht