eitaa logo
روز‌نوشت
590 دنبال‌کننده
752 عکس
363 ویدیو
2 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استعمار، بعد از برنامه‌ای که برای بهره‌گیری ابزاری از زن در جهان پیاده کرد و اتفاقا موفق هم بود، سراغ مردان رفت. بازپس‌گرفتن اقتدار از مردان جامعه! نقشه‌ی جدیدی بود که استعمارگران و استثمار‌طلبان دنبال کردند و این نقشه هم خوب جواب داد! پدر قیّم و تکیه‌گاه فرزند است و باید مردانگی‌اش را در جدیتی که برای هدایت و اصلاح زندگی به‌کار می‌گیرد نشان دهد. این حجم از انعطاف در رابطه‌ی پدر دختری فقط دختران را جسورتر و پدران را بی‌ابهت‌تر می‌نماید. تسلیم‌شدن در برابر خواسته‌های غیرمنطقی فرزند، نامش هرچه باشد محبت پدری نیست! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
به‌رغمِ اندوهِ بسیار، همین کلماتِ اندک، امیدبخش است! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
کاش آسمان کمی خَم می‌شد تا دستِ من به ماه می‌رسید! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
رحا مدیا | ✍زهرا ابراهیمی یکی از معضلاتی که در نقد مباحث دینی (مخصوصاً مباحثی که ابعاد فلسفی یا اجتماعی و سیاسی دارد) به چشم می‌خورد معضل مطلق‌گویی است. منتقد منصف کسی است که در نقد خود از به‌کارگیری واژگانی که شائبه مطلق‌گویی را یدک می‌کشد اجتناب نماید. نقد کردن نیازمند دقت و ظرفت است تا جایی که منتقد باید به‌ضرورت تفکیک میان بیان ایرادات و انکار خوبی‌ها واقف باشد. برخی از منتقدان ممکن است کمتر به این مهم توجه کنند و باهدف تأکید بر یک موضوع، از قانون تعمیم استفاده کنند؛ حال‌ آنکه تأکید بر یک نکته خاص نباید مجوزی برای مطلق‌گویی شود. ادامه اش را در رحا مدیا بخوانید: https://rahamedia.net/?p=4858 https://eitaa.com/roznevesht
ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد توی همین یک مصرع یک دنیا درس معادشناسی نهفته است حتی در همان کلمه‌ی ناگهانش! به وقت تولد آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کند مرگ است! هر تولدی نوید این را می‌دهد که انسان یک سال به مرگ نزدیک‌تر شده است! که تولد فاصله‌ی آدم را با مرگ کمتر می‌کند و با زندگی بیشتر! همین یک مصرع می‌تواند جور تمام تولد تولد تولدت مبارک‌ها و جور همه‌ی هَپی بِرس دِی تو یوها را بکشد! آمده‌ایم که چه‌شود؟! چند روزی تویِ سیاره‌ی رنج باشیم! تویِ کوچه‌پس‌کوچه‌هایش پَرسه بزنیم! خورشید داغش دمار از روزگارمان درآورد! جاذبه‌اش ما را به زمین بچسباند! بعد هم لباسِ خاکی‌مان را بتکانیم و برویم؟! همین؟! آمده‌ایم تا خانه‌ی ذهنمان را اجاره دهیم به پوچ‌گرایانی مثل فریدریش نیچه و کی‌یرکگور؟! که آخرش بگویند دنیا جای ماندن نیست و هیچ چیز ارزش ذاتی ندارد؟! یا بِشَویم مثل صادق هدایت که جهان را اَبلَه فرض می‌کرد؟! همین؟! آمده‌ایم تا خو کنیم به تنهایی؟! چند روزی روی مبلِ دنیا لَش کنیم حیدو و چاووشی گوش دهیم و بعدش خلاص؟! این که به دنیا آمدن نیست! این از دنیا رفتن است آن‌هم با دستِ خالی. تولد آدم‌ها وقتی مبارک است که زندگی را فراموش نکنند؛ این فرصتِ یگانه‌ای که خدای مهربان به آن‌ها بخشیده است. زندگی فارغ از تمامِ غم‌هایش، چیز خیلی قشنگی است. شاید شبیه یک نامه‌ای که یک سرباز وظیفه از معشوقه‌اش دریافت کرده و توی بُرجک به‌وقت نگهبانی روزی هزار بار از جیبش درمی‌آورد، می‌خوانَدَش، قشنگ تا می‌کند و دوباره سرجایش می‌گذارد. زندگی، همان سَندی است که خدا برایمان گذاشته تا از زندان آزادمان کند! زندگی همان ارفاقِ معلم است برای شاگردهای تنبلی که کارشان به امتحان شهریور کشیده است! هفده شهریور، آخرین تکه‌ی خوشمزه‌ی تابستان خدا دلش خواست که دنیا را ببینم و سال‌هاست من مانده‌ام و امانتی به نامِ عمر! دنیا را جدی نگیرید! اما جدی زندگی کنید. 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
قاعده حرج؛ تسهیل‌گر یا توجیه‌گر! نه امر به معروف و نهی از منکر جزء احتیاطات غیر ضروری است و نه موضوع مهمی همچون حجاب از اصولی است که می‌توان به بهانه قاعده حرج آن را کنار گذاشت؛ بنابراین کنار هم قرار دادن این نوع مثال‌ها در کنار موضوع بحث یعنی سخت‌گیری، خشونت و دینداری تک بعدی بدین معناست که سخنان سروش با هدف نقد حکومت، نتیجه‌ای جز تضعیف احکام الهی نخواهد داشت. ✍ زهرا ابراهیمی کاملش را در رحا مدیا بخوانید: https://rahamedia.net/?p=4902 https://eitaa.com/roznevesht .
مدال طلای قهرمان پارالمپیک ایرانی به خاطر پرچم "یا زهرا" پس گرفته و رکورد او لغو شد! اگر پرچم همجنس‌گرایی را بالا برده بود باز هم مدالِ طلایش را پس می‌گرفتید؟ 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
وقتی در یک جامعه‌ای عقل به حاشیه رانده شود، رمّال‌ها دست به‌کار می‌شوند! فقط عنوان فال‌ها را ببینید! فالِ مثلثی فرازناشویی! خدایِ من! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
بلندگو را روی آخرین درجه‌اش گذاشته‌اند. قصدشان این است که صدایِ شادی خود را حتی به کُنجِ خانه‌ها هم برسانند! به‌‌هرحال نهم ربیع اتفاقِ کمی نیست! جایگاهش نزدِ شیعه عزیز است و همین بهانه شده تا مدعیانِ دوستیِ اهل‌البیت علیهم‌السلام با برپایی جشن و پایکوبی به خیالِ خویش برای امامشان چیزی کم نگذارند. گو اینکه هرچه صدای هلهله بالاتر رود، عمل مقبول‌تر است! و هرچه سنگینی رفتار، سبک‌تر شود پیشِ خدا عزیزتر خواهند شد! خوب ما هم در دوران کودکی این جشن‌ها را دیده بودیم. دور از گوشتان حرف‌های بدی هم شنیده بودیم. یادم هست حتی صاحبِ مجلس یک رُژ قرمز می‌آورد و از همه به جز بچه‌ها می‌خواست که شادی‌شان را با رنگِ لبهایشان به اثبات برسانند؛ اما بزرگتر که شدیم و عقلمان را به قول امروزی‌ها آنباکس کردیم فهمیدیم که جنسِ این جشن‌ها و ادبیات آدم‌هایش و حتی مدحِ مادحین در این مناسبت‌ها هیچ نسبتی با تشیع واقعی ندارد! حب اهل‌‌البیت علیهم‌السلام آداب دارد. چه در وقتِ عزاداری و چه زمانِ مولودی. اصلا انگار ذاتِ دوست‌داشتن اهل‌البیت علهیم‌السلام، آرامش است. آرام بودن و متانت با عربده‌کشی در عزاداری و هلهله در مولودی سنخیتی ندارد. شیعه، متین‌ترین مذهبِ جهان است! تمسخر، بی‌ادبی، بی‌مزه‌گی، حرکات نمایشی، کُمیک، طنز و هم‌چنین ادبیات اروتیک با هویت شیعه جور در نمی‌آید. خوب آدم عاقل عقلش را صدا می‌زند ببیند کاری که قرار است برای اهل‌البیت علیهم‌السلام انجام دهد اصلا مورد تأیید حضرات معصومین علیهم‌السلام هست یا نه؟! سال‌ها پیش حکومتِ ما به خوبی به عوارض و آسیب‌های این جشن‌ها‌ واقف شد و رهبری نیز تذکرات لازم را مبذول نمودند؛ اما متأسفانه افرادی نام‌آشنا به راحتی روزنه‌ای برای مخالفت با حکومت پیدا کرده‌اند و آن روزنه چیزی نیست جز حُب اهل‌البیت علیهم‌السلام. هم‌زمانی هفته‌ی وحدت و آغازش با چنین رفتارهای مضحک و ضدشیعه هم، پیامی جز دشمنی ندارد. ( ضمن اینکه قتل خلیفه‌ی دوم ۲۶ ذی‌الحجه است و اصلا ربطی به نهم ربیع ندارد). می‌دانم که تا به کارتان ایراد بگیریم با دو اصطلاح "تولی و تبری" هرچه توجیه در عالَم هست را ریسه می‌کنید تا ما را از صرافت تذکر باز دارید! نهایتا هم به حدیث رفع‌القلم اشاره می‌کنید غافل از این‌که ایرادات زیاد متنی و سندی به آن وارد است! اما بزرگوار! "تولی و تبری" نوعی تقربِ عاطفی‌ست و پیش از آنکه بخواهد در خنده‌ها و گریه‌ها نمود پیدا کند در قلب انسان ریشه می‌دواند و نتیجه‌‌ای جز تبعیت نخواهد داشت! دست از دشمنی با خود بردارید و معاد را باور کنید. مبادا که ابرازِ حب اهل‌البیت در دنیا، وبالِ گردنتان شود در آخرت! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرم با حریم از یک ریشه می‌آید. گرِداگِرد اماکن مقدس را حرم می‌نامند چرا که برای حضور در آن‌جا باید حریم‌ها را رعایت نمود و به آداب ورود و خروج واقف بود تا مبادا از سمت زائر نسبت به امام اسائه‌ی ادب گردد. این نحوه حضور بلاگرها و حجاب استایل‌ها در اماکن مقدس، ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به ساحتِ زیارت وارد می‌کند. این حرف‌ها که امام متعلق به همگان است و چه‌بسا قلب خیلی‌ها از خیلی‌های دیگر نورانی‌تر باشد و این‌که نباید بر اساس ظاهر قضاوت کرد و امام را نباید فقط امامِ مذهبی‌ها دانست و خیلی از حرف‌های دیگر را می‌دانم و قطعا قصدم از این چند کلمه، ارزش‌گذاری افراد نیست. طبیعتاً هیچ دستگاهِ سنجشی هم برای تعیین خلوصِ آدم‌ها ندارم؛ چون ارتباط با امام امری‌ست قلبی و معتقدم حساب و کتابِ خدا و ائمه‌اش گاهی بسیار متفاوت از دو دوتا چهارتایِ ما بندگان است. اما این را هم نباید از نظر دور داشت که در هر رابطه‌ای ادب حرف اول را می‌زند و نشانه‌‌ی ادبِ حضورِ یک زن در محضرِ امامش چیزی جز رعایت پوشش و پرهیز از تبرج نیست. به نظرم اگر آستانِ قدسِ رضوی بخواهد به بهانه‌ی انعطاف‌‌‌پذیری و به همان دلایلی که بالاتر ذکر کردم از تذکر به این گروه کوتاهی کند گرفتاری‌های بیشتری را در آینده تجربه خواهد کرد. حجاب استایل‌های محترم: از کوچه و بازار گرفته تا پارک و سینما تا مهمانی و مسجد و عزاداری و ... همه‌جا را که پُر کرده‌اید! لطفا یک حرم را باقی بگذارید! 🖌 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht