تأملی در امر تحول:‏ ‏-گاهی تندروی‌ها آسیبی بسیار سهمگین‌تر از کندروی‌ها دارد، تحول تک بعدی نیز همین‌گونه است. نمونه‌ای از آن در درس ‏بیست‌وهشتم کتاب «طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن کریم» در ارزیابی تمدن قرن سوم و چهارم اسلامی بیان شده ‏است.‏ تحول پایدار صرفاً با همراهی امام امت و از راه و طریقی که برای عموم مردم میسر است صورت می‌گیرد، همواره مسیر صعود ‏عمومی به قله‌ها از مسیر کوه‌نوردان قهار متفاوت است. بزرگی امامت و ولایت نیز در همین نکته است.‏ برای صعود عمومی گاهی باید مسیر طولانی‌تر را انتخاب کرد و گاهی لازم است برای تأمین امنیت و موفقیت همگانی در فتح ‏قله، سراشیبی را انتخاب کرد! هر چند چشم ظاهر‌بین و فکر عجولانه‌ی عده‌ای این را خلاف جهت رسیدن به قله تلقی کنند!‏ و عجیب نیست که گاهی رَهزن امت یک کوه‌نورد قهار است که مردم را به مسیری که به قله نزدیک‌تر است دعوت می‌کند! و ‏همچنین بسیار نزدیک‌تر به سقوط و هلاکت!‏ باید با ولی در مسیری که او می‌رود بود هر چند اگر به سمت بن‌بست رُود پرخروش نیل باشد در دل سیاه شب. چرا که مطمئنیم إن معه ربنا....‏ ‏- باید توجه داشت که طرح تحولی هر مقطعِ تاریخی متفاوت است. کشف وضع مطلوبِ میسور و ممکن هر مقطع و تدوین ‏نقشه راه آن بر عهده‌ی ولی امر آن مقطع تاریخی است.‏ برخی طرح‌ها که برای تحول مطرح می‌شود شاید زمان آن قرنی بعد باشد، اصرار به اجرای عمومی آن‌ها بی‌شک جامعه را دچار ‏عقب‌گردی سهمگین می‌کند که بازگشت به نقطه اولیه، قرن‌ها طول خواهد کشید.‏ ‏- در طول تاریخ اسلام و در دوران انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی مصادیق فراوانی در عرصه‌های گوناگون در این زمینه وجود ‏دارد که توجه و بازخوانی آن‌ها بسیار راه‌گشا خواهد بود. حفظ و امضاء برخی ساختارها و رویه‌ها در عین تأکید به لزوم تحول از ‏این جمله است.‏ در این میان باید توجه داشت برخی مسیرهای پیشنهادی برای فروپاشی و عبور از ساختارهای فعلی برای تحقق تحول همان ‏خواست دشمن است که عمدتاً ناآگاهانه توسط کوه‌نوردان قهار توصیه و پیگیری می‌شود.‏ 🆔 https://eitaa.com/abbasebayat