🌹
#غدیر_نامه 🌹
⤴️ سوالات و شبهات (13)
#شبهات_حدیث_غدیر
➖➖
🔺 جشن گرفتن و شادمانی در روز غدیر چون دلیل دینی ندارد،بدعت محسوب میشود؟
〰️〰️
🔹جواب:
1) پاسخ قرآنی
اظهار سرور بر نعمت دینی دستور قران است . « قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ؛بگو: به فضل خدا و به رحمت او، پس به آن بايد كه شادمان شوند .. » ( یونس/58 ) بیان ولایت مولی علی (ع) از فضل خداوند است. همچنین: معرفی شدن علی (ع) در غدیر به امر الهی است که آیاتی از قرآن در این زمینه هست. به همین علت باید شاد بود و شاد مانی نمود . در سوره رعد می خوانیم: « وَ الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَفْرَحُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْک » ( رعد/36 )
➕
2) پاسخ حدیثی (شیعی)
الف) امام رضا علیه السلام : « این روز عید اهلبیت است؛ هرکس این روز را عید بگیرد خداوند مالش را زیاد میکند؛» «.مثل المؤمنين في قبولهم ولاء أمير المؤمنين في يوم غدير خم كمثل الملائكة في سجودهم لآدم و مثل من أبي ولاية أمير المؤمنين في يوم الغدير مثل إبليس... ؛» (الا قبال، ج 1، ص 465) .
+
ب) محمد بن ابى نصر بزنطى مىگوید: خدمت امام رضا بودم، درحالیکه مجلس پر از جمعیت بود و با یکدیگر درباره غدیر گفتگو مىکردند، برخى از مردم این واقعه را منکر شدند؛ امام فرمود: « پدرم از پدرش روایت کرد که روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین. سپس فرمود: اى ابى نصر، «این ماکنت فاحضر یوم الغدیر؛ هرکجا که هستى در این روز نزد امیرمومنان باش.» بهدرستی که در این روز خداوند گناه شصت سال از مردان وزنان مو من و مسلم را مىآمرزد و دو برابر آنچه در ماه رمضان از آتش دوزخ میرهاند؛ در این روز آزاد مىکند... سپس فرمود: «و الله لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقه لصافحتهم الملائکه کل یوم عشر مرات؛ اگر مردم ارزش این روز را مىدانستند، بىتردید فرشتگان در هرروز ده بار با آنان مصافحه مىکردند». (شیخ طوسی، تهذیب الا حکام، ج 6، ص 24، ح 52)
➕
3) پاسخ حدیثی (عامی)
در منابع حدیثی عامه ،روایاتی هست که شادمانی در عید اشکال ندارد. وقتی غدیر،عید باشد که قبلا اثبات شد در نتیجه شادی و شادمانی در آن حتی بر مبنای سنیان اشکالی ندارد.
الف) در صحیح بخاری مهمترین کتاب حدیثی سنیان از عایشه امده است : «عَائِشَةَ قَالَتْ: «لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يَوْمًا عَلَى بَابِ حُجْرَتِي، وَ الْحَبَشَةُ يَلْعَبُونَ فِي الْمَسْجِدِ، وَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يَسْتُرُنِي بِرِدَائِهِ، أَنْظُرُ إِلَى لَعِبِهِمْ». ( صحيح البخاري، ج1،ص305).
+
ب) مسلم نیشابوری صاحب کتاب صحیح مسلم دومین کتاب حدیثی معتبر سنیان، شش روایت در باب « بَابُ الرُّخْصَةِ فِي اللَّعِبِ، الَّذِي لَا مَعْصِيَةَ فِيهِ، فِي أَيَّامِ الْعِيد » در جواز بازی و شادی در ایام عید ذکر میکند.
+
ج) احمد بن حنبل یکی از دانشوران مشهور عامی نیز چنین نقل کرده است : « حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ:" أَنَّ الْحَبَشَةَ كَانُوا يَلْعَبُونَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي يَوْمِ عِيدٍ، قَالَتْ: فَاطَّلَعْتُ مِنْ فَوْقِ عَاتِقِهِ، فَطَأْطَأَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْكِبَيْهِ، فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مِنْ فَوْقِ عَاتِقِهِ حَتَّى شَبِعْتُ، ثُمَّ انْصَرَفْتُ" » مصحح کتاب ذیل این روایت انرا صحیح میداند . ( مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج40، ص:338).
➖➖➖
💡 نتیجه:
چون شادی و شادمانی کردن در عید غدیر مویداتی از آیات و روایات معتبر دارد،بدعت نبوده و شایشه است.
✍️ بر گرفته از رساله خطی ( خَل الَلبسِ و الاشکالِ فیما یقع فی الغَدیر من الاحتفالِ» به خامه یک عالم شیعی زیدی .
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water