⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۳ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ{۹۶} و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند قطعاً درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنان مى‌گشوديم ولى آنان آيات ما را تكذيب كردند پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را با قهر خود گرفتيم(۹۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «بَرَكاتٍ» جمع «بركت» به موهبت‌هاى ثابت و پايدار گفته مى‌شود در مقابل چيزهاى گذرا در معناى «بركت» كثرت، خير و افزايش وجود دارد بركات شامل بركت‌هاى مادى و معنوى مى‌شود مثل بركت در عمر، دارائی، علم، كتاب و ... سـ❓ـؤال: اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است پس چرا كشورهاى كافر وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟ پاسـ☑️ـخ: اوّلًا آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمى‌باشد به علاوه گاهى رفاه مادى نوعى قهر الهى است چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ» ↲سوره انعام، آیه ۴۴ چون تذکرات الهى را فراموش كردند درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم تا سرمست شوند ⬅️ در قرآن دو نوع گشايش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه با بركات است «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ» ب: رفاه و گشايش براى کفار و نااهلان كه ديگر همراه با بركت نيست «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ» زيرا چه بسا نعمت‌ها ناپايدار و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد خداوند اين رفاه و گشايش کفار را وسیله مهلت و پر شدن پيمانه آنان قرار داده است بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش كرد زيرا اگر اين نعمت‌ها براى مؤمنان باشد مایه بركت است و اگر براى کفار باشد ناپايدار و وسیله قهر الهى است ⬅️ امام صادق عليه السلام فرمودند: گاهى بنده‌اى از خداوند حاجت و تقاضايى دارد و خداوند دعايش را مستجاب مى‌كند و مقرر مى‌شود كه برآورده شود اما پس از آن بنده گناهى را انجام مى‌دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى‌شود ↲تفسیر اثنی عشری از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه است كه به گفته روايات در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى‌شود ↲تفسير نورالثقلين ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ ايمان به تنهايى كافى نيست بلكه تقوا لازم است «آمَنُوا وَاتَّقَوْا» ⓶ سرمایه گذارى روى فرهنگ و معنویت جامعه بازده اقتصادى هم دارد «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ» ⓷ وعده‌هاى الهى را جدى بگيريم با ايمان و تقوا نزول بركات حتمى است ⓸ بستن و گشايش در اختيار خداست «لَفَتَحْنا» اما بازتابى از عملكرد ماست ⓹ اديان آسمانى خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ» ⓺ آنچه از بركات دريافت مى‌كنيم گوشه‌اى از بركات الهى است. «بَرَكاتٍ» کلمه «بركات» بدون الف و لام است لذا شامل تمام بركت‌ها نمى‌شود ⓻ زمين و آسمان سرچشمه بركات‌اند «بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ» ⓼ ايمان و تقوا سبب نزول بركات مى‌شود ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا نيست «آمَنُوا وَاتَّقَوْا ... بَرَكاتٍ‌» ⓽ عامل محرومیت‌ها و مشكلات عملكرد خود ماست «بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» ⓾ لجاجت و پافشارى بر گناه سبب قهر و عذاب الهى است «فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom