🔹اهل بيت عصمت و طهارت هر دو نوع از زکات را داشتند. یعنی هم زکات اموال خود را میدادند. و هم خودشان را به تمام معنا تزکیه کرده بودند. یعنی طاهر و مطهر بودند. یعنی وجودشان محلای به صفات حمیده بود.
یک معنای دیگر برای اتیتم الزکوه کرد. و آن این است که انسان یک جوارحی دارد و یک جوانحی دارد. چشم و گوش و دست و پا جوارح هستند. انسان ابزار باطنی هم دارد مثل قلب و عقل و ... که در باطن در وجود انسان هستند. این نعمت های ظاهری و باطنی که اهل بيت عليهم السلام داشتند به سرحد نصاب بود. همانطور که در همین زیارت جامعه دارد که آتَاكُمُ اللَّهُ مَا لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعَالَمِين یعنی ای اهل بيت عصمت و طهارت خداوند عنایات و تفضلاتی به شما کرده است که به احدی از عالمین ننموده است. حالا که این نعمت های ظاهری و باطنی به حد نصاب و کمال رسیده اینها زکات میدهند. چشمشان را زکاتش را دادند. گوششان را زکاتش را دادند. حالا زکات چشم و گوش و دست چه چیزی است؟ آن خودش یک بحث دیگری دارد. این ابزار عبودیتی که خدا در اختیار انوار مقدسه چهارده معصوم قرار داد تماما به سر حد نصاب رسیده بودند و باید زکاتش را می¬دادند. و اهل بيت عليهم السلام زکات آنها را ادا کردند. زکات علمشان را دادند. زکات قدرتشان را دادند. زکات تمام صفات های حمیده را دادند. ظاهرا مراد از و اتیتم الزکوه این معنا باشد. این مرحله است که اختصاص به انوار مقدسه چهارده نور مقدس دارد.
آیت الله
#ناصری ره
✳️
@Akhlagh_Et