❖﷽❖ 📜 وَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ سَعِيدٍ ابْنُ‌ عُقْدَةَ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ الْمُفَضَّلِ‌ وَ سَعْدَانُ‌ بْنُ‌ إِسْحَاقَ‌ وَ أَحْمَدُ بْنُ‌ الْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ عَبْدِ الْمَلِكِ‌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ‌ أَحْمَدَ الْقَطْوَانِيُّ‌ قَالُوا حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ‌ بْنُ‌ مَحْبُوبٍ‌ عَنْ‌ هِشَامِ‌ بْنِ‌ سَالِمٍ‌ عَنْ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ الثُّمَالِيِّ‌ عَنْ‌ أَبِي إِسْحَاقَ‌ السَّبِيعِيِّ‌ قَالَ‌ سَمِعْتُ‌ مَنْ‌ يُوثَقُ‌ بِهِ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِ‌ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ يَقُولُ‌ قَالَ‌ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي خُطْبَةٍ‌ خَطَبَهَا بِالْكُوفَةِ‌ طَوِيلَةٍ‌ ذَكَرَهَا: اللَّهُمَّ‌ فَلاَ بُدَّ لَكَ‌ مِنْ‌ حُجَجٍ‌ فِي أَرْضِكَ‌ حُجَّةٍ‌ بَعْدَ حُجَّةٍ‌ عَلَى خَلْقِكَ‌ يَهْدُونَهُمْ‌ إِلَى دِينِكَ‌ وَ يُعَلِّمُونَهُمْ‌ عِلْمَكَ‌ لِكَيْلاَ يَتَفَرَّقَ‌ أَتْبَاعُ‌ أَوْلِيَائِكَ‌ ظَاهِرٍ غَيْرِ مُطَاعٍ‌ أَوْ مُكْتَتِمٍ‌ خَائِفٍ‌ يُتَرَقَّبُ‌ إِنْ‌ غَابَ‌ عَنِ‌ النَّاسِ‌ شَخْصُهُمْ‌ فِي حَالِ‌ هُدْنَتِهِمْ‌ فِي دَوْلَةِ‌ الْبَاطِلِ‌ فَلَنْ‌ يَغِيبَ‌ عَنْهُمْ‌ مَبْثُوثُ‌ عِلْمِهِمْ‌ وَ آدَابُهُمْ‌ فِي قُلُوبِ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ مُثْبَتَةٌ‌ وَ هُمْ‌ بِهَا عَامِلُونَ‌ يَأْنَسُونَ‌ بِمَا يَسْتَوْحِشُ‌ مِنْهُ‌ الْمُكَذِّبُونَ‌ وَ يَأْبَاهُ‌ الْمُسْرِفُونَ‌ بِاللَّهِ‌ كَلاَمٌ‌ يُكَالُ‌ بِلاَ ثَمَنٍ‌ لَوْ كَانَ‌ مَنْ‌ يَسْمَعُهُ‌ بِعَقْلِهِ‌ فَيَعْرِفُهُ‌ وَ يُؤْمِنُ‌ بِهِ‌ وَ يَتَّبِعُهُ‌ وَ يَنْهَجُ‌ نَهْجَةً‌ فَيُفْلِحُ‌ بِهِ‌ ثُمَّ‌ يَقُولُ‌ فَمَنْ‌ هَذَا وَ لِهَذَا يَأْرِزُ الْعِلْمُ‌ إِذْ لَمْ‌ يُوجَدْ حَمَلَةٌ‌ يَحْفَظُونَهُ‌ وَ يُؤَدُّونَهُ‌ كَمَا يَسْمَعُونَهُ‌ مِنَ‌ الْعَالِمِ‌ ثُمَّ‌ قَالَ‌ بَعْدَ كَلاَمٍ‌ طَوِيلٍ‌ فِي هَذِهِ‌ الْخُطْبَةِ‌ اللَّهُمَّ‌ وَ إِنِّي لَأَعْلَمُ‌ أَنَّ‌ الْعِلْمَ‌ لاَ يَأْرِزُ كُلُّهُ‌ وَ لاَ يَنْقَطِعُ‌ مَوَادُّهُ‌ فَإِنَّكَ‌ لاَ تُخْلِي أَرْضَكَ‌ مِنْ‌ حُجَّةٍ‌ عَلَى خَلْقِكَ‌ إِمَّا ظَاهِرٍ يُطَاعُ‌ أَوْ خَائِفٍ‌ مَغْمُورٍ لَيْسَ‌ بِمُطَاعٍ‌ لِكَيْلاَ تَبْطُلَ‌ حُجَّتُكَ‌ وَ يَضِلَّ‌ أَوْلِيَاؤُكَ‌ بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَهُمْ‌ ثُمَّ‌ تَمَامُ‌ الْخُطْبَةِ‌ . 📝و خبر داد ما را احمد بن محمّد بن سعيد ابن عقده او گفت:حديث كرد ما را محمّد بن مفضّل و سعدان بن اسحاق و احمد بن حسين بن عبد الملك و محمّد بن احمد قطوانى.اينان گفتند:حديث كرد ما را حسن بن محبوب از هشام بن سالم و او از ابى حمزۀ ثمالى و او از ابى اسحاق سبيعى)كه گفت: از فردى مورد اطمينان كه از ياران امير المؤمنين بود شنيدم ميگفت:امير المؤمنين در خطبۀ مفصّلى كه در كوفه خواند و آن خطبه را نقل كرده است فرمود: 🕯بار الها ناچار بايد در روى زمين حجّت‌هائى بر مردم داشته باشى حجّتى پس از حجّتى كه مردم را بدين تو رهبرى كنند و دانستنيهاى تو را بآنان بياموزند تا پيروان اولياى تو پراكنده نشوند و آن حجّت يا آشكار است ولى مردم فرمانش را نمى‌برند 🌤و يا پوشيده است كه با حال ترس بانتظار دستور تو است، اگر در دوران حكومت باطل در حالى كه حجّتهاى الهى بحال سكون و آرامش‌اند شخص آنان از مردم پنهان شود دانشهائى كه از آنان در ميان مردم پخش است هرگز پنهان نخواهد ماند و ادبهائى كه آنان آموخته‌اند در دلهاى مؤمنين ثابت و پابرجا است و مؤمنين بآن آداب رفتار ميكنند. اينان با آنچه مكذّبين از آن وحشت دارند و تجاوزكاران(يا نازپروردها) زير بار آن نميروند مأنوسند بخدا سوگند(اين سخنى دانشى)است كه مفت و مجّانى در اختيار شما نهاده شده،امّا اى كاش شنونده‌اى بود كه با گوش خرد آن را مى‌شنيد و مى‌شناخت و ميپذيرفت و آن را بكار مى‌بست يعنى مطابقش عمل مينمود،و در راهش گام بر ميداشت و بالنّتيجه رستگار ميگشت و نجات مييافت، آنگاه(امام)فرمود:اكنون اين چنين شنوند كيست،و بدين سبب است كه دانش پنهان مى‌شود،زيرا افرادى كه نگهدارنده آن باشند و بهمان نحوى كه از أهلش آموخته‌اند بديگران برسانند يافت نميشوند سپس پس از كلام مفصّلى در همين خطبه فرمود:بار الها من ميدانم كه دانش بتمام معنى پنهان نميشود و ريشه‌هايش بريده نميگردد زيرا تو زمين را از حجّتى براى مخلوقات خالى نميگذارى و آن حجّت يا آشكار است و فرمانروا و يا ترسان و پوشيده كه فرمانش نبرند تا مگر حجّت تو باطل نگردد و دوستانت پس از آنكه آنان را راهنمائى فرموده‌اى گمراه نشوند،سپس خطبه را تا پايان رساند. 📘غیبت نعمانی ، صفحه 153 باب8/حدیث2 @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84