🔸شاید ذکر این نکته در اینجا مهم باشد که مثلا مجالس امام حسین(ع) قبل از انقلاب در ایران یا در دوران قاجار و مانند آن هم برگزار میشد. مسأله اربعین هم در محدودهای بهعنوان یک مناسک دینی در بین شیعیان مخصوصا بیشتر در منطقه عراق رواج داشت. اما همین مناسک را باید با دوران انقلاب مقایسه کنیم. قبلا جنبه فردی و شخصی آنها موردتوجه بود که مهم و قابلتوجه هم هست و ثواب، بهشت و دوزخ آن مطرح است و روح این مناسک به اینها بازمیگردد اما عمدتا در همین چارچوب محدود میشود.
🔸همین مناسک عاشورا بعد از انقلاب به یکباره بعد کاملا سیاسی خودش را هم نشان داد؛ یعنی هم در ۱۵ خرداد، امام(ره) از این بعد مسأله استفاده کرد و قیام ۱۵ خرداد در این ایام شکل گرفت و هم در مقطع انقلاب اسلامی، مقاطعی که موسم برگزاری مناسک دینی بود، ابعاد اجتماعی و سیاسی و کلان آن که ابعاد فردی هم نیست خودش را نشان داد.
🔸در کل باید گفت علیرغم آنچه ضدانقلاب القا کرده و آن را در بین برخی بهعنوان یک باور عوامانه جا انداخته است، تشکیل جمهوری اسلامی و احیای فقه و احکام اسلامی، نهتنها موجب گریز مردم از دین نشده که اتفاقا هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی، دینداری مردم را رشد و ارتقا داده است. آمارها قاطعانه ثابت میکند دین از سیاست تفکیکناپذیر است و تشکیل حکومت دینی کیفیت دینداری مردم را حتی بین نسلهای جدید بالاتر برده و مجالی برای احیای ارزشها و مناسک دینی فراهم کرده است.
@Antiliberalism