«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ٧ )
📣 نگاه عامیانه به وفور نعمت در زمان ظهور
🔹 نگاه عوامانهٔ دیگری که به مفاهیم مهدویت وجود دارد مربوط به این حقیقت است که پس از ظهور، نعمت فراوان خواهد شد، برکات نازل میشود، بیماران شفا پیدا کرده و بی خانهها خانهدار میشوند، امنیت کامل برقرار شده و همهٔ امور سامان مییابد. همهٔ این گزارهها درست و مطابق روایات است اما اگر نگاه ما به همین آثار، نگاه عامیانه باشد، کار به تلقی های نادرستی خواهد کشید.
🔹 اگر انتظار ما صرفاً به این دلیل باشد که مشکلات شخصی ما حل شود، انتظاری بسیار سطحی و عامیانه خواهد بود. بله، اگر بدانیم رفع مشکلات ما در گرو رفع مشکلات کلانی است که عالم گرفتار آن است و حضرت این گرفتاریها را بصورت ریشهای حل خواهند کرد، به نگاه عمیق تری رسیدهایم. اما اساسا هدف کلیدی ظهور رفع مشکلات خرد و کلان جامعه نیست. رفع مشکلات، تنها مقدمهای برای رسیدن به اهداف والای انسانی و معنوی مانند فراغت و فرصت یافتن بندگان خدا برای عبودیت پروردگار و کسب کمالات معنوی است.
🔹 نگاه غیرعامیانه اینستکه بدانیم برطرف شدن سختیهای زندگی مقدماتی دارد، که اهمّ آنها برچیدن بساط کفر و ظلم از جهان است. ضمن آنکه باید بدانیم پس از ظهور تمامی مشکلات برطرف نخواهد شد و برخی مشکلات و حتی مظلومیت های حضرت باقی میماند.
🔹 حضرت امام ره میفرمایند: «ما نباید توقع داشته باشیم که صبح کنیم درحالیکه همه چیز سرجای خودش باشد. در زمان حضرت صاحب سلام الله علیه هم که ایشان با تمام قدرت میخواهند عدل را اجرا کنند، با این ترتیب نمیشود که هیچ کسی حتی خلافی هم نکند. بالاخره همانها هم که مخالف هستند حضرت را شهید میکنند. در روایات قریب به این معنا دارد که بعضی فقهای عصر، با ایشان مخالفت میکنند» (صحیفه، ج١٩، ص٣٠٣)
🔹 هرچند دوران طلایی و زیبای ظهور با وضعیتی که امروزه انسانها تجربه میکنند، بسیار متفاوت است، اما این تصور هم که در آن زمان «دنیا جای خود را با بهشت عوض خواهد کرد» تصوری عامیانه است. تا دنیا باقی است، سختی و مشکلات دنیا هم هست. خالق انسان میفرماید: «ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم» (سورهٔ بلد، آیه ۴)
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان