┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
﷽
💢
#بدعت_نوروز
✍️ بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
4️⃣
#قسمت_چهارم
✍️ روایت منسوب به 💠امام صادق علیه السلام در 📕الهدایةالكبری
📖 داستان حزقیل نبی
📜 متن: 🔶 حزقیل نبی از خداوند متعال خواست تا گروهی از قوم بنی اسرائیل که هلاک شده و استخوان ها آنها پوسیده بود را زنده گرداند ]. پس خداوند به حزقیل وحی فرستاد: " ای حزقیل، این روز در نزد من روز شریف و بلند مرتبه ای است و من قسم یادکرده ام که هر مومنی در امروز حاجتی از من بخواهد حتما و یقیناً آن را اجابت نمایم و این روز، روز نیروز است. پس قدری آب برگیر و بر آنان بریز و بنگر چگونه به اراده و مشیت من همگی زنده خواهند شد. " و خداوند همه آنان را زنده گردانید. 📕 الهدایة الکبری ص ۴۲۰ |
📚 بررسی
#سند_و_رجال
✍️ ناقل این روایت ، حسین بن همدان حضینی جنبلائی است که کتب متعددی در موضوعات متفاوتی داشته است، و 🔷مرحوم شیخ طوسی در کتاب رجال خویش او را از جمله افرادی برشمرده است که مستقیماً
#هیچ روایتی از ائمه علیهم السلام نقل ننموده.📚 ( رجال طوسی، ج۱، ص۴۲۳ )
❇️ و نجاشی درباره او گفته است که اعتقادات او فاسد بوده است.📘 ( رجال النجاشی، ج۱، ص۶۷ )
💢و نیز ابن غضائری او را قدح نموده و گفته است که او کذاب و فاسد المذهب است و اعتنایی به نقل او نمیتوان کرد. 📘( رجال ابن غضائری، ج۱، ص۵۴)
🔺اگر از حسین بن حمدان صرف نظر کنیم باز سند حدیث ضعیف است. در سند نام افرادی چون ابوشعیب محمد بن نصیر که از اصحاب حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بود و پس از شهادت آن حضرت ، ادعای بابیت نمود و مورد لعن جناب محمد بن عثمان - نائب دوم از نواب اربعه امام عصر - رضوان الله علیه قرار گرفت، دیده میشود.
🔴 لازم به ذکر است کتاب الهدایة الکبری سند ندارد و استناد آن به شکل موجود به حسین بن حمدان قابل اثبات نمی باشد. مرحوم مجلسی در جلد سیزدهم بحار ، باب چهاردهم ، روایات متعددی را در شرح داستان حزقیل نبی آورده که در برخی از آنها به تفصیل داستان آن حضرت بیان شده است ، ولی در هیچ یک اثری از روز نوروز وجود ندارد. ]
💢بنابراین ، این
#روایت از جهت استناد به
#معصوم علیه السلام فاقد حجت و اعتبار می باشد و از درجه وثاقت ساقط است. و اما محتوا آن دیگر نیازی به تامل و دقت ندارد و بداهت سستی مطالب آن معلوم است.
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍