اوپنهایمر ایرانی‌اسلامی یا هوش مصنوعیِ سازمان اوج؟ 🔍 اوج در محصول جدید خویش، باز هم سعی کرده زندگی قهرمانی در دوران جنگ را دستمایه‌ی یک اثر ترویجی قرار دهد و باز هم از نزدیک‌شدن به شخصیت حقیقی آن شهید ناتوان بوده. ضعیف‌تر از «مجنون» و «غریب» و بی‌روح‌تر و باسمه‌ای‌تر است و از نظر منطق داستانی و روابط علی و معلولی روی هردو را سفید کرده. این یعنی کمپانی در سایه‌ی نقدنشدن و جایزه‌پاشی حاکمیت، هرروز دارد ضعیف‌تر می‌شود. 🎬 جالب است که پیرنگ آمریکایی فیلم اوپنهایمر که در توجیه جنایت هسته‌ای آمریکا در ژاپن است، عینا مورد بهره‌برداری کارگردان فیلم انقلابی سازمان اوج قرار گرفته! و ماجرا به پیرنگ هم ختم نمی‌شود، بلکه در ساخت اثر هم نماها و مضمون‌های بسیاری از اوپنهایمر در خدای جنگ دیده می‌شود، مشخصاً نماهای مربوط به آزمایش شلیک، نماهای کوتاه و ثانیه‌ای که خاطرات یا تصور قهرمان را از جنازه‌های سوخته پیش چشم می‌آورد و جالب‌تر از همه ارجاع و مضمون‌بازی با یک اسطوره‌ی یونانی! در اوپنهایمر این اسطوره پرومته بود و در خدای جنگ آرس! چه کپی پیرنگِ مو‌به‌مو و چه پیروی دقیقی! 🎞️ «هالیوودیسم» و «هالیوودزدگی» در کشور ما آنگونه که در سال‌های اخیر با محصولات کارخانه‌ی یکسان‌سازِ اوج در حال تجربه و رواج است، در تمام این چهل‌وچندسال پس از انقلاب بی‌سابقه است. 🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی خدای جنگ را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید‌. 5⃣5⃣3⃣ @azadisqart