🌸 اهمیت اخلاص در روایات
✳️این مقوله در روایات اسلامى فوق العاده مورد تاکید قرار گرفته است که گوشه هایى از آن را در ذیل از نظر مى گذرانیم:
۱ ـ در حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «ثَلاثٌ لایَغُّـلُ عَلَیْهِنَّ قَلْبُ رَجُل مُسْلم اِخْلاصُ الْعَمَلِ للّهِ عَزَّوَجَلَّ و النَّصیحَةُ لاَِئِمَّةِ الْمُسْلِمینَ وَ اللُّزُومِ لِجَماعَتِهِمْ»؛ (سه چیز است که قلب هیچ مسلمانى نباید درباره آن خیانت کند [و همه مسلمین باید آن را رعایت کنند]: خالص کردن عمل براى خدا و خیرخواهى براى پیشوایان اسلام و ملازمت جماعت مسلمین و جدا نشدن از آن).(۱)
۲ ـ در حدیث دیگرى از آن حضرت مى خوانیم که اخلاص از اَسرار الهى است: «اَلاِْخلاصُ سِرٌّ مِنْ اَسْرارِى اَسْتَوْدِعُهُ قَلْبَ مَنْ اَحْبَبْتُهُ مِنْ عِبادى»؛ (اخلاص یکى از اسرار من است و آن را در قلب هر کس از بندگانم را که دوست بدارم به ودیعه مى گذارم).(۲)
۳ ـ امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید: «اَلاِْخلاصُ اَشرَفُ نِهایَة»؛ (اخلاص با ارزشترین مقامى است که انسان به آن مى رسد).(۳)
۴ ـ و در تعبیر بلند دیگر مى فرماید: «اَلاِْخلاصُ اَعْلَى الاِیْمانِ»؛ (اخلاص برترین مقام ایمان است).(۴)
۵ ـ و در تعبیر پرمعناى دیگرى از همان امام مى خوانیم: «فى اِخْلاصِ الاَعْمالِ تَنافَسَ اُولوُا النُّهى وَ الاَْلْبابِ»؛ (رقابت عاقلان و اندیشمندان با یکدیگر در اخلاص عمل است).(۵)
۶ ـ این مسأله تا آنجا اهمّیّت دارد که رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) تفاوت مقامات مؤمنان را در تفاوت درجات اخلاص مى شمرد و مى فرماید: «بِالاِْخلاصِ تَتَفاضَلُ مَراتِبُ الْمُؤْمِنِینَ».(۶)
۷ ـ امیرمؤمنان(علیه السلام) نیز آخرین مرحله یقین را اخلاص معرّفى مى کند و مى فرماید: «غایَةُ الْیَقِیْنِ اَلاِْخْلاصُ».(۷)
۸ ـ اخلاص بقدرى اهمّیّت دارد که مقدار مختصرى از عمل که با آن باشد سبب نجات انسان مى گردد، چنان که در حدیث رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است: «اَخْلِصْ قَلبَکَ یَکْفِکَ القَلیلُ مِنَ الْعَمَلِ».(۸)
۹ ـ اخلاص تا آن حد اهمّیّت دارد که على(علیه السلام) آن را عبادت مقرّبان درگاه خدا مى شمرد و مى گوید: «اَلاِْخُلاصُ عِبادَةُ الْمُقَرَّبینَ».(۹)
۱۰ ـ این بحث دامنه دار را با حدیث جالب دیگرى از على(علیه السلام) به پایان مى بریم که فرمود: «طُوبى لِمَنْ اَخْلَصَ للّهِ الْعِبادَةَ وَ الدُّعاءَ وَلَمْ یَشْغَلْ قَلْبَهُ بِما تَرى عَیْناهُ، وَ لَمْ یَنْسَ ذِکرَ اللّه بِما تَسْمَعُ اُذُناهُ وَ لَمْ یَحْزَنْ صَدْرُهُ بِما اُعْطِىَ غَیْرَهُ»؛ (خوشا به حال کسى که عبادت و دعایش را براى خدا خالص کند، و قلب خود را به آنچه مى بیند مشغول ندارد و یاد خدا را با آنچه مى شنود به فراموشى نسپرد و درونش به خاطر نعمتهایى که به دیگران داده شده است غمگین نشود).(۱۰)،(۱۱)
✍پی نوشت :
(۱). المحجة البیضاء فی تهذیب الإحیاء، ملا محسن فیض کاشانى، محقق/ مصحح: غفاری، على اکبر، مؤسسه انتشارات اسلامى جامعه مدرسین، قم، چاپ چهارم، ۱۴۱۷ ق، ج ۸، ص ۱۲۵.
(۲). همان
(۳). تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: درایتى، مصطفى، دفتر تبلیغات، ایران، قم، چاپ اول، ۱۳۶۶ ش، ص۱۹۷، باب «فی أهمیة الإخلاص ...»، ح ۳۸۹۴ .
(۴). غرر الحکم و درر الکلم، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: رجائى، سید مهدى، دار الکتاب الإسلامی، قم، چاپ دوم،۱۴۱۰ ق، ص ۴۹، ح ۹۱۰.
(۵). همان، ص ۱۵۵،باب «الإخلاص فی العمل و آثاره ...».
(۶). مجموعة ورّام، ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسى، مکتبه فقیه، قم، چاپ اول، ۱۴۱۰ ق، ج ۲، ص ۱۲۰، الجزء الثانی.
(۷). غرر الحکم و درر الکلم، تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: رجائى، سید مهدى، دار الکتاب الإسلامی، قم، چاپ دوم،۱۴۱۰ ق، ص ۴۶۸، ح ۲.
(۸). بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۱۷۵،
(۹). غرر الحکم و درر الکلم، بد الواحد بن محمد، محقق/ مصحح: رجائى، سید مهدى، دار الکتاب الإسلامی، قم، چاپ دوم،۱۴۱۰ ق، ص ۴۲ ، ح ۷۱۸.
(۱۰). الکافی، کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى، على اکبر، و آخوندى، محمد، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق، ج ۲، ص ۱۶، باب «الإخلاص...».
(۱۱). گرد آوری از کتاب: اخلاق در قرآن، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، ۱۳۷۷ ه.ش، ج ۱، ص ۲۷۳.