‍ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ​​​❣ بِسْـمِ اللهِ الـرَّحـْمـنِ الـرَّحِـيـم❣ 🔷 بــــرپا شـدن قــــیامت 🔷 ✍🏻 قسمت ← بیست وششم← فتنه های قبل قیامت 📜🌸از ابوسعيد خدری رضی الله عنه روايت شده كه رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: 📖(يُوشِكُ أَنْ يَكُونَ خَيْرَ مَالِ الْمُسْلِمِ غَنَمٌ يَتْبَعُ بِهَا شَعَفَ الْجِبَالِ وَمَوَاقِعَ الْقَطْرِ يَفِرُّ بِدِينِهِ مِنْ الْفِتَنِ) 📖ممكن است در آينده نزديك بهترين مال مسلمان گوسفندانی باشد كه آنها را در قله ی كوه ها و چراگاه ها برده و به خاطر حفاظت از دينش از فتنه ها فرار ميكند. 📜🌸رسول الله صلی الله عليه وسلم به ابوذر نشان داد كه در فتنه ها چگونه عمل كند، فرمود: 📖(يَا أَبَاذَرٍّ أَرَأَيْتَ إِنْ قَتَلَ النَّاسُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا يَعْنِي حَتَّى تَغْرَقَ حِجَارَةُ الزَّيْتِ مِنْ الدِّمَاءِ كَيْفَ تَصْنَعُ قَالَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ اقْعُدْ فِي بَيْتِكَ وَأَغْلِقْ عَلَيْكَ بَابَكَ قَالَ فَإِنْ لَمْ أُتْرَكْ قَالَ فَأْتِ مَنْ أَنْتَ مِنْهُمْ فَكُنْ فِيهِمْ قَالَ فَآخُذُ سِلَاحِي قَالَ إِذَنْ تُشَارِكَهُمْ فِيمَا هُمْ فِيهِ وَلَكِنْ إِنْ خَشِيتَ أَنْ يَرُوعَكَ شُعَاعُ السَّيْفِ فَأَلْقِ طَرَفَ رِدَائِكَ عَلَى وَجْهِكَ حَتَّى يَبُوءَ بِإِثْمِهِ وَإِثْمِكَ) 📖ای ابوذراگر جنگی ميان مسلمانان رخ داد و مسلمان درگير كشتار شدند بگونه ای كه حجاره الزيت غرق در خون ها شد، آنگاه چه ميكنيد؟ در خانه خود بنشين و درب منزلت را ببند. ابوذر گفت: اگر نتوانستم چه؟ رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: همراه كسی باش كه در گذشته با وی بوده ای. گفتم: اسلحه ام را حمل كنم؟ فرمود: آنگاه شريك آنها هستی، اما اگر احتمال اين وجود داردكه شمشير، تو را تهديد كند، چادرت را بر چهره ات بينداز. يعنی مقاومت نكن تا قاتل تو با بار گناهان خود و گناهان تو به سوی خدا برگردد و وارد دوزخ شود. 📜🌸اصحابی مانند سعد بن ابی وقاص، عبدالله بن عمر، محمد بن سلمه، ابی بكره و غيره که در جنگ ميان ياران در دوران علی رضی الله عنه و معاويه رضی الله عنه شرکت نکردند به اين احاديث استدلال نمودند 📜🌸اين بزرگان بر اين باور بودند كه وارد شدن در فتنه جايز نيست، حتی اگر کسی به کشتن آنها اقدام کند از خود دفاع نميکنند. بعضی بر اين باور بودند كه انسان در فتنه داخل نشود، اما اگر كسی به آنها حمله کرد از خود دفاع کند. 📜🌸جمهور صحابه و تابعين رضی الله عنهم بر اين باور بودند كه حمايت از حق و سركوب ياغی ها لازم است، صاحبان اين ديدگاه احاديث مذكور را در حق كسانی تطبيق كرده اند كه توان قتال را نداشتند و به دليلی از ضعفا محسوب مي شوند يا اينكه قادر به تشخيص حق از باطل نيستند. 📜🌸طبری ميگويد: فتنه به معنی ابتلا و آزمايش است. انكار منكر بر كسانی كه قادر بر اين عمل اند، واجب است، هركس اهل حق را حمايت كند، درست عمل كرده است و هركس خطا كار را حمايت نمايد، مرتكب اشتباه شده است. اگر مساله مبهم و مشكل شود (يعنی تشخيص حق از باطل ممکن نباشد) در آن صورت است كه احاديث نهی از قتال صدق پيدا ميكنند. 📜🌸بی گمان در چنين شرايطی که هوا و هوس حاکم است و فتنه هابرپا ميشوند، تشخيص حق از باطل خيلی مشكل است. بهترين راه بر حذر بودن و گوشه گيری است تا مسلمان، موجب اذيت و آزار مسلمانی ديگر قرار نگردد و خون نا حقی را بر زمين نريزد. والله اعلم. 📬 ان شاءالله ادامـه دارد... 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺