🔺عقل حکم می‌کند به عمل به دین، ولو با احتمال وجود خدا و آخرت 2⃣ (توضیحی به مناسبت استدلال امام رضا (ع) در مواجهه با ملحد) 👇 1⃣ غالب رفتار‎هاي ما در این جهان مادی بر اساس اعتنا به دفع ضرر محتمل يا جلب منفعت محتمل است، نه علم قطعی و حتی اطمینان. عقل هم به ما توصیه می‌کند که به این احتمال، اعتنا کنید. ما در ضرر‎هاي مادي به اخبار مردم عادي نيز توجه‎ مي‎كنيم. مثلا اگر در شب مسافرتي داشته باشيم و در مسير، چند نفر از مردم شهر ما را از احتمال خطر راهزنان باخبر سازند، تغيير مسير‎ مي‎دهيم. 2⃣ عقل میگوید در اعتنا به احتمال، ميزان احتمال (درصد وقوع) و نوع محتمل (درصد شدت زيان يا سود حاصل از وقوع) را در هم ضرب کنید و هرجا حاصل ضرب بالا‎تر باشد در اجتناب از آن جديت بيش‎تري انجام شود. براي مثال اگر براي سفر، دو مسير خطرناك باشد که در هر دو، بيست درصد احتمال مواجهه با راهزن باشد اما نوع خطر در يكي، دزدان مسلح و قاتل و در ديگري دزدانی كه به گرفتن اندکی پول بسنده‎ مي‎كنند، باشد، عقل اجتناب از اولی را ضروري‎‎‎تر مي‎شمارد. 3⃣ در مورد خدا،‌ آخرت و قیامت، حداقل احتمال وجود آنها (و در نتیجه احتمال ضرر و نفع اخروی) را می دهیم. 4⃣ در اينجا، هم احتمال، بسيار قوی است (چون خبر دهنده ي آن علاوه بر ادله ي عقلي و فطري، پاکترین انسان‎های تاريخ و صادق‎ترين مخبرين، مانند انبيا، ائمه و اولياي الاهي هستند) و هم محتمل، فوق العاده چشمگير است (چرا كه يک سوي آن زجر و درد و عذاب ابدي در جهنم و سويه ي ديگر آن آسايش وصف ناپذير و آرماني در بهشت برين است) و حاصل ضرب آنها بسیار بالا می رود 5⃣ در نتیجه عقل حکم قطعی می کند که احتمال وجود خدا و آخرت را جدی بگیرید و به آموزه های آن عمل کنید. 🖌 ابوالفضل ساجدی https://eitaa.com/Basir_MN