قيام های مقدس و نهضت های مقدس از انبياء عظام شروع شده. در قرآن كريم‏ در سوره الشعراء جهاد مقدس انبياء را خلاصه كرده است، داستان موسی و ابراهيم و نوح و هود و لوط و صالح و شعيب و خاتم الانبياء را ذكر می ‏كند. كه در راه مبارزه با بت‏ پرستی و ظلم و بيدادگری و جهل و تعصب و تقليد و اسراف و تبذير و افساد در ارض و فحشاء و امتيازات موهوم اجتماعی‏ مبارزه كرده ‏اند. مقدسات بشر هم از اينها تجاوز نمی‏ كند. امام حسين همان راهی را رفت كه آن انبياء رفتند و البته برای امام‏ حسين وضعی پيش آمد كه برای ديگران پيش نيامد . اعتراض به اينكه چرا امام حسين فداكاری كرد و تسليم نشد و حفظ جان نكرد ، اعتراض به همه‏ انبياء و اولياء است. اساسا دين برای گذشت و فداكاری است ، منطق دين‏ ايثار است» ج ۱ ص ۳۴ اسلام یك طرف دیگر هم دارد؛ قضایا را همیشه از جنبه شخصى مطالعه نمى‏كند، از جنبه اجتماعى هم مطالعه مى‏كند. حادثه عاشورا از جنبه اجتماعى و نسبت به كسانى كه مرتكب آن شدند، مظهر یك انحطاط در جامعه اسلامى بود. لذا دائماً باید یادآورى بشود كه دیگر چنین كارى را مرتكب نشوند. این همان «آخى» است كه یك ملت مى‏گوید: ما مسلمانها چنین كارى كردیم؟! لعنت به كسانى كه چنین كارى كردند، پس دیگر چنین كارى نكنیم‏ ثالثاً این موضوع براى صیقل دادن احساسات اسلامى و انسانى است، اما به شرط اینكه ما این را درست درك بكنیم‏ . از نظر آن صفحه، جنبه مثبت دارد، صورت فعالى دارد، نمایشگاهى است از عظمت و علوّ بشریت، از رفعت بشریت، نمایشگاه معالى و مكارم انسانیت است، سراسر حماسه است، عظمت و شجاعت و حق خواهى و حق پرستى در آن موج مى‏زند. از این نظر، دیگر قهرمان داستان ما پسر معاویه و پسر زیاد و پسر سعد و دیگران نیستند. از این نظر قهرمان داستان پسران على هستند، حسین بن على است، عباس بن على است، دختر على زینب است، یك عده از مردان فداكار درجه اوّلى هستند كه خود حسین كه حاضر نیست یك كلمه مبالغه و گزاف در سخنش باشد آنها را ستایش مى‏كند. 2. نهضت حسینى، حماسه‏اى مقدس ص :35 😭🏴🕊🌷😭🏴🕊🌷 @BasirateRoz