🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕚 *نکته یازدهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت آن است که مقصود از «الیوم» روز عرفه یعنی روز نهم ذیحجه سال دهم هجری است. اما این قول با چالشهایی مواجه است: 🟦 ۱. با متن آیه ناسازگار است: 🔻• اول آنکه آیه از یاس کفار در این روز خبر می‌دهد ، اما در نهم ذیحجه اتفاقی نیفتاد که کفار مایوس شوند. 🔻• دوم، آیه از کامل شدن دین در این روز خبر می‌دهد ، اما در عرفه دین تغییری نکرد. 🔻 • ممکن است گفته شود در عرفه احکام حج نازل شد و دین کامل شد! اما ☑️ *اولا* نزول برخی احکام حج ـ که البته عمده آن قبلا نازل شده بود ـ چگونه می‌تواند موجب یاس کفار از دین شود؟ ☑️ *ثانیا* آنچه از احکام حج در سوره مائده نازل شده تنها دو آیه است که مربوط به حکم کشتن صید در حال احرام است (آیه ۹۴ و ۹۵). آیا این حکم موجب یاس کفار و کامل شدن دین شده؟ ☑️ *ثالثا* اگر در این روز به علت این حکم دین کامل شده و کفار مایوس شدند چرا اعلام یاس کفار در کنار همان حکم نازل نشده و قرار نگرفته است؟ ☑️ *رابعا* مگر دین فقط احکام است که با نازل شدن یک یا چند حکم فقهی دین کامل شود؟ دین اگر با نزول چند حکم کامل می‌شد پس این همه احکام که در فقه حنفی و مالکی و شافعی و حنبلی به علت عدم بیان آن در کتاب و سنت ایجاد شده و هنوز هم می‌شود ، باید به معنای ناقص بودن دین و عدم اکمال آن باشد! 🔻• باز ممکن است گفته شود کثرت مسلمانان در عرفه و نبود کفار موجب یاس کفار از غلبه بر مسلمانان شد! اما ✅ *اولا* ممنوعیت کفار از حضور در حج و در مکه، سال قبل و با اعلان برائت حاصل شد؛ ✅ و از سوی دیگر آیه از یاس کفار از دین خبر می‌دهد نه از غلبه نظامی بر مسلمانان! ✅ همچنین این کثرت چه ربطی به کامل شدن دین و رضایت پروردگار از آن دارد؟! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44