﷽؛
كتاب دختران به عفاف روي ميآورند، يكي از 10 جلد كتابي است كه اداره مطالعات زنان و خانواده نهاد رهبري در دانشگاهها، در راستاي تحقّق نقد برونديني فمينيسم ارائه داده است.
اين كتاب ترجمه و تلخيص دو جلد كتاب با عنوانهاي زير است:
1. Girls gone mild؛ دختران به عفاف روي ميآورند، نويسنده: خانم وندي شليت،1 ترجمه و تلخيص: سمانه مدني،
تاريخ انتشار در امريكا 2007 ميلادي.
2. Becoming a woman Of discretion in sensual World؛ زن، آگاه شدن در دنياي شهواني، نويسنده: خانم نانسي لي دموس،2 ترجمه و تلخيص: پريسا پورعلمداري، تاريخ انتشار در امريكا 2003 ميلادي.
در مقدّمه اين كتاب، وندي شليت، نخست به انتقاد از عروسكهاي جديدي ميپردازد كه در چند سال اخير به بازار آمدهاند.
يكي از اين عروسكها كه به ظاهر، گوي سبقت را از عروسكهاي
#باربي ربوده، براتز نام دارد و براي دختران چهار ساله طراحي شده، ولي بين دختران 2 ـ 3 ساله نيز خيلي رواج دارد.
پوشش و آرايش اين عروسكها بسيار زننده است. حتي چهره عروسك نوزاد هم بزك كرده و رنگ آرايش چهره با رنگ لاستيكي نوزاد هماهنگ شده است.
مانند ديگر محصولات كشورهاي غربي، اين عروسكها هم به تنهايي به بازار نيامدهاند. مجلهاي براي طرفداران براتز چاپ ميشود كه براي بچّهها نقش مجلات مبتذل بزرگسالان را ايفا و بچهها را به پوشيدن لباسهاي جلف تشويق ميكند. كتابهاي همراه، فيلم، بازيهاي رايانهاي و آلبومهاي موسيقي هم از روي اين عروسكها ساخته شدهاند.
در ادامه، وندي شليت به نقد لباسهاي مبتذل و جلف مختص كودكان ميپردازد كه در فروشگاهها عرضه ميشود.
او ميگويد هنگامي كه عروسكها و برنامههاي كودك، فيلمها، موسيقيها، مجلهها و بازيهاي رايانهاي سرشار از مسائل جنسي تا اين حد در جامعه فراگير شده است، از اينكه لباسهاي بسيار مبتذل در اندازه دختر بچّهها ارائه ميشود، نبايد تعجّب كرد.
نويسنده همچنين به مسائل جنسي به تصوير كشيده شده در برنامههاي كودك و اينترنت اشاره ميكند و ميگويد:
مطالعات نشان ميدهد كودكان به طور ناخواسته روز به روز بيشتر در دام هرزهنگاريهاي اينترنتي گرفتار ميشوند.
سپس شليت از برخورد سطحي و محافظهكارانه برخي كارشناسان با اين مسائل انتقاد ميكند و نشان ميدهد كه چگونه بعضي از نويسندگان با وجود مطرح كردن مشكلات مربوط به افراطگرايي دختران امروز در حوزه مسائل جنسي، در نقد و بررسي اين معضل و ارايه راه حل براي آن سست عمل ميكنند.
او در اين زمينه چنين ميگويد: «انگار ديگر اين توانايي را نداريم كه بگوييم برخي اسباببازيها، لباسها، شعرها و موسيقيها و يا برنامهها و فيلمها براي كودكان نامناسب هستند. چرا؟»
شليت معتقد است دليل اصلي مخالفت نكردن والدين با چيزهاي مبتذل، اين است كه جايگزيني براي آنها نمييابند و در ادامه ميگويد: «به نظر ميرسد، ما به الگوهاي رفتاري جديد نيازمنديم و اين نياز، خيلي آني و ضروري است. اگر دختران بخواهند (در زندگي خود) تصميمها و انتخابهاي معنادار داشته و به زندگي اميدوار باشند، گزينه دختر غير عفيف نبايد تنها گزينه فراروي آنها باشد.» بنابراين، در اين كتاب، صداي زنان جواني را كه تصميم گرفتهاند، قيام كنند خواهيد شنيد.
آنها به روشهاي گوناگون در برابر پيامهاي فرهنگي جامعه كه مردم را به بد بودن تشويق ميكند، ميايستند. در ادامه، تجربه و تحليل نويسنده را از آنچه در جامعه ميگذرد، خواهيد خواند.
در پايان مقدمه، نويسنده، انگيزه اصلي خود را براي نگاشتن اين كتاب چنين شرح ميدهد:
ما از نظر فرهنگي در لحظه حسّاسي قرار گرفتهايم. دو حركت به طور همزمان در جامعه جريان دارد. همانگونه كه روشن است، بيماريهاي جنسي، موسيقيهاي زننده و خشن، عروسكهاي بيش از اندازه تحريك كننده و چيزهاي مشابه، روز به روز بيشتر ميشوند، اما با وجود اين چيزها و شايد هم به علت وجود اين چيزها يك شورش آغاز شده است. بدون شك، يكي از دلايلي كه مرا به نگارش اين كتاب ترغيب كرد، صحبتهايي بود كه با اين زنان جوان شورشگر داشتم.
اميدوارم شما هم از مطالعه درباره آنها لذّت ببريد و البته به طور قاطع معتقدم كه جهتگيري جامعه به شما خواننده بستگي دارد. اين جهتگيري بستگي دارد به اينكه ما مردم به چه چيزي بها دهيم و چه چيزي را كمارزش قلمداد كنيم و سرانجام حتي اگر بتوانم، فقط يك نفر را كه قصد داشته «دختر عفيف» را به سخره بگيرد و تحقير كند، قانع كنم كه در رفتار خود تجديد نظر كند، احساس ميكنم همه زحماتي كه كشيدهام، ارزشمند بوده است.
☪✝
eitaa.com/Debate