═✧❁﷽❁✧═ ✍ اهل معرفت، آنها كه در عرفان خداوند از کمّل هستند، منتهای سير را ذكر يونسيه می‌دانند. مداومت به این ذکر در سجده، قلوب مستعدّین سير إلی اللّٰه را نورانی می‌کند. حضرت یونس -علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام- در زندانِ شكم ماهی گفت: ﴿لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ.﴾ سيدالشهدا علیه‌السلام در دعای عرفه بعد از اين جمله، يازده جمله‌ی ديگر اضافه كرد؛ معنايش اين است كه يونس در مرتبه‌ی اول و حسين بن علی علیه‌السلام در رتبه‌ی دوازهم است و فوق اين عدد ديگر رتبه نيست. تمام مراحل شهور معرفت كه باطن اين آيه است، در دعای عرفه طی شده است؛ در حقیقت امام حسین علیه‌السلام به یونس علیه‌السلام می‌فرماید: تو چنین گفتی: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»، ولکن مراتب دیگر مانده كه من بیان می‌کنم: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ‏ إِنِّي‏ كُنْتُ‏ مِنَ‏ الْمُسْتَغْفِرِينَ‏، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ…²» هر یک از اين جمله‌ها اقيانوسی از معارف الهی‌ می‌باشد كه هزاران جبرئیل و میکائیل و اسرافیل در اين دريای بی‌پايان مستغرق است. چه کسی درک می‌کند وقتی آن حضرت می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ»، چگونه دوازه مرتبه‌ی توحيد را طی می‌نماید؛ از توحيد در مقام احديّت، توحيد در مقام الوهيّت، توحيد در مقام ربوبيّت، تا به توحيد در مقام محبت رسیده و می‌فرماید: تَرَكْتُ الْخَلْق طُرّاً فِي هَوَاكَا و أيتمت العيال لكى أراكا فـلو قـطّعتنى فى الحبّ إربا لما حنّ الفؤاد إلى سواكا³ تمام عرفای اولين و آخرين در «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» اول او وامانده‌اند، تا چه رسد به مراحل بعدی که آن حضرت در بیانش طی کرده است 📚 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ۱۵/ اسفند/ ۱۳۸۰ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u