توصیفی مختصر ازشخصیت بی بدیل علامه حسن زاده آملی قدس الله نفسه به برنامه معرفتی کلمه شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی در بزرگداشت مقام علمی معنوی ایشان
بسم الله الرحمن الرحیم
اورا میتوان مجمع البحرین مکتب عرفانی نجف، که محصول سلوک توحیدی سلسه آخوند ملا حسینقلی همدانی ومکتب علمی تهران، که حاصل بزرگانی چون علامه فاضل تونی علامه شعرانی علامه رفیعی و مرحوم آشتیانی درهییت و ریاضی و نجوم و عرفان نظریی ودر نهایت اجتهاد در بیش از ۱۶ رشته علمیست دانست
این ویژگی، شخصیتی نادر از ایشان در بین عرفاای عصر اخیر ساخته است
که رهبری در پیامشان رحلتشان فرمودند
ایشان از جمله چهره های نادر و فاخری بودند که نمونه های معدودی از آنان در هر دوره چشم و دل آشنایان را مینوازد وتوامان عقل و دل آنان را بهره مند میسازد
ودر جای دیگر چنین مرقوم نمودند استادی کسی چون آقای حسن زاده آملی که میان مراتب عالیه علمی و مقامات وفتوحات معنوی و روحی جمع نموده اند برای هر موسسه علمی دانشگاهی وحوزه ای موجب افتخار است
مرحوم علامه طباطبایی در وصف ایشان فرمودند حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان
آری ایشان را به جهت قرائت ناب توحیدی از عرفان و سبک زندگی متکی به آن میتوان پرچم دار جریان خاص الخاص توحیدی در چندین دهه اخیردانست که غایت حرکت آن وصول به توحید محض و عبودیت تامه و نه رسیدن به کرامات و فضایل اخلاقیست است نام برد
غایت حرکت علمی وعملی در آثار ایشان وصول به توحید ناب است
که در این راستا رساله لقا الله و انه الحق را تألیف نمود ودر الهی نامه خود چنین فرمود
در الهی نامه (الهی همه از من برهان توحید خواهند و حسن دلیل تکثیر)
سرایزی شراب شهود در جام برهان در کتاب انسان در عرف عرفان از دیگر ابداعات این عارف عالم ذوفنون است تا عرفان عملی را در متن جامعه پیاده نماید
و خواب و بیداری انسانها را سبب شکار مشاهدات و مکاشفات الهی و معنوی معرفی کند
برترین کتاب در علم النفس ازجهت تحقیقات ابداعات از آثار اوست
جامع معقول و منقول و مشهود واز ذخایر نفیس و نادر جهان اسلام است
برای رفتن جامعه به سمت توحید راهبرد هاو راهکارهای فراوان داشت
از کلیدهای واژه ای او برای سعادت جامعه این بود که باید خودمان را برای ابد بسازیم و همه هممان رسیدن به توحید باشد
برای این مهم رشته تسبیح گفتارش در بیان و بنان این بود که علوم و معارف بذر مشاهدات و مکاشفات است که باید با مرکب عشق الهی همرا باشد
تمام دغدغه اش تحقق عینی قرآن در متن جامعه بود چرا که
سلوک و عرفان عملی را همان انجام نفس شریعت با قیود شرایط و ظرایف میدانست
که با تمامیت مقدمات ان رسیدن به نتیجه قطعیست ،وان شهود خداوند است
ومیفرمود دستور العملی انسان ساز القران مادبة الله را در متن زندگی پیاده نمایید و گزینه حسرتی عظیم در پیش خواهیم داشت
جریان سازی عرفان اسلامی بر محور معارف قرآنی را ترویج مینمود وبرای وصول به معرفت خداوند سالها دروس معرفت نفس تدریس نمود
چراکه سخت به روایات معتقد بود که من عرف نفسه فقد عرف ربه
قرآن عرفان وبرهان را در پاسخی قاطع به جمیع مخالفان عرفان اسلامی که سد طریق معرفت الله مینمودند تألیف نمود
وبرای آن به تحقیق و تدریس عرفان و حکمت پرداخت هر چند که در همه علوم در طراز اول بود
سخن آخر انکه سبک زندگی توحیدی ،مجاهدات معنوی ،تالیفات بیشمار در علوم مختلف،برخورداری از خلقیات والای انسانی و مواضع انقلابی الگویی جامع از ایشان ساخته است که بی شک میتوان ایشان را در عداد قله های تهذیب و معنویت در الگو گیری آحاد جامعه و خواص اهل علم قلمداد نمود
العبد ابراهیم طاهریان
@allame_hasanzadeh