✍️شهید سلیمانی، چگونه به چهره ای ملی و محبوب تبدیل شد؟
🔰واقعیت این است که در قواعد الهی عالَم، کسانی می توانند محبوبیت پایدار و همیشگی داشته باشند که اولاً زیست مردمی داشته باشند، در میان مردم باشند، دغدغه مردم داشته باشند و خلاصه، به تعبیر قرآن کریم، «از جنس مردم» باشند:
🔸«لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ؛ رسولى از جنس خود شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است، و نسبت به (هدايت و رفع مشکلات شما) حریص است و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.» (توبه: 128)
و ثانیاً به تکلیف و وظیفه الهی اش عمل نماید، حتی اگر دشمنان و طواغیت عالم خوششان نیاید:
🔸«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند، خداوندِ رحمن محبت آنها را در دلها مىافكند.» (مریم: 96)
و این همان مضمون بیان امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه است که فرمود:
🔸«مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ هرکس که رابطه میان خود و خداوند را اصلاح نماید، خداوند رابطه میان او با مردم را اصلاح می¬کند.»(نهج البلاغه؛ حکمت 89)
🔰آری! منافقان و بیماردلان، عزت و محبوبیت ملّی را در اتصال و دوستی با کدخدا و قدرتمندان عالَم جستجو می کنند:
🔸«الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً؛ (منافقان) همانانی هستند كه كافران را، بجاى مومنان، دوست خود بر مىگزينند، آيا اينان مىخواهند از آنان كسب عزت و آبرو كنند با اينكه همه عزتها مخصوص خدا است؟!» (نساء: 139)
🔸«وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا؛ آنان غير از خدا معبودانى براى خود انتخاب كردند تا مايه عزتشان باشند.» (مریم: 81)
شهید سلیمانی، درست در نقطه مقابل، عزت را در اتصال به «خدا» و «ولایت» و «مردم» جستجو می کرد و خداوند هم او را به چهره ای ملی و محبوب تبدیل کرد:
🔸«وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ؛ عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمىدانند.» (منافقون: 8)
❇️
@Esfbasijrohani
❇️
@Esfbasijrohani