⚪️
اشکالات برهان وجودی (۲)
🔰
اشکال خلط حمل اولی و حمل شایع
برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۴۶_۴۴۷
🔰
بیان اشکال
اشکال این است که عنوان واجب الوجود اگرچه به حمل أولى واجب الوجود است و بر خودش حمل میشود اما به حمل شایع ممکن الوجود است نه واجب الوجود؛ زیرا مفهومی است که نفس آن را ایجاد کرده است؛ از این رو نمیتوان از عنوان واجب الوجود، وجود خارجی آن را نتیجه گرفت؛ نظیر مفهوم جزئی و شخصی که اگرچه به حمل ولی جزئی و شخصی هستند ولی به حمل شایع جزئی و شخصی نیستند .
🔰
پاسخ
این اشکال نیز نمیتواند صحیح باشد؛ زیرا همان طور که بیان شد مقصود از حمل اولی و شایع در برهان وجودی کاربرد دوم آن است که بر اساس آن حمل اولی و حمل شایع قید مفرد (موضوع تنها یا محمول تنها )هستند نه قيد كل قضیه و در این کاربرد منظور از حمل ،اولی مفهوم و منظور از حمل شایع معناست؛ از این رو واجب الوجود به حمل أولى مفهوم واجب الوجود و واجب الوجود به حمل شایع معنای واجب الوجود است؛ منتها از آنجاکه حکایت هر مفهوم از معنای خود حکایتی بالذات و بالفعل است و با آن ملازمه دارد مفهوم واجب الوجود (واجب الوجود به حمل أولـی) نیز از معنای واجب الوجــود (واجب الوجود به حمل شایع) حکایت کرده و با آن ملازمه دارد و این نوع ملازمه یعنی ملازمه مفهوم و معنا نه تنها اشکالی ندارد بلکه امری ضروری و ذاتی است؛ از این رو واجب الوجود به حمل أولى (مفهوم واجب الوجود) با واجب الوجـود بـه حمل شایع( معنای واجب الوجود) ملازمه ذاتی دارد و اتفاقاً صحیح است.
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔
@FayaziPhilosophicalSchool