⚪️
تبیین چگونگی عینیت صفات با ذات
برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۴۵۷_۴۶۲
در مورد این مسیله که چگونه صفات مختلف خداوند نظیر علم، قدرت و حیات در مصداقی بسیط جمع شدهاند اختلاف نظر وجود دارد که به سه تبیین در این مورد می پردازیم:
1⃣
مفهوم و مصداق واحد: ابن سینا معتقد است صفات خداوند، مفهوم و مصداق واحد دارند. از نظر وی تنها با این توجیه می توان بساطت مصداق خداوند را حفظ کرد.
2⃣
مفهوم متکثر و مصداق واحد
بر اساس این تبیین، صفات خداوند، مفاهیم متکثری هستند که مصداقی واحد دارند.مفهوم علم غیر از مفهوم قدرت و غیر از مفهوم حیات و اراده است ولی مصداق صفات واحد است به این بیان که هنگامی که عقل، صفات کمالی را در نظر می گیرد، بالاترین درجه آن را به وجود واحد خداوند نسبت می دهد و آنها را از مصداق واحد خداوند انتزاع می کند که البته این انتزاع مفاهیم مختلف سبب تکثر در ذات خداوند نمی شود.
3⃣
تبیین مختار استاد فیاضی: معانی متکثر و مصداق واحد
صفات خداوند معانی متکثری هستند که در عالم خارج، مصداق واحدی دارند. صفات خداوند مفهوم نیستند، بلکه معانی مختلفی هستند که در ظرف خارج، به عین مصداق خارجی خداوند موجودند . طبق این تبیین
۱.الفاظ صفات خداوند متکثرند.
۲.مفاهیم صفات خداوند نیز متکثرند.
۳.معانی صفات نیز متکثرند.
۴. این صفات متکثر، مصداق واحد دارند.
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔
@FayaziPhilosophicalSchool