🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
اراده تکوینی و تشریعی خداوند به چه معناست؟
🌺 پاسخ:
اراده خداوند متعال دو قسم است
1.📌 اراده تکوینی
مقصود از اراده تکوینی این است که شیء مراد در نظام تکوین و واقع تحقق پیدا کرده است، چنانکه در قرآن کریم آمده است: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون» (1)چون بخواهد چیزى را بیافریند، فرمانش این است که میگوید: موجود شو، پس موجود میشود». همچنین در آیهای دیگر میفرماید: «وَ إِذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ»؛(2) و چون خداوند برای گروهى بدى را اراده نماید، هرگز برگشتى نخواهد داشت».
✍️در ارادههای تکوینی، مراد هرگز تخلف پیدا نمیکند؛ یعنی اگر اراده خدا به چیزی تعلق گرفت، وجود آن چیز، حتمی و ضروری خواهد بود.
بنابراین، اراده تکوینی خدا، همان اراده فعل و عین تحقق فعل است؛ فعل خدا همین عالم خلقت است با همه ویژگیهایش؛ یعنی خدا اراده کرده است که عالم موجود شود؛ لذا موجود شد؛ خداوند به اراده تکوینی اراده کرده است که انسان خلق شود، و انسان خلق شده است.
🔹بر این اساس، هر موجودی متعلق اراده تکوینی خدا است و هیچ چیز از اراده تکوینی او خارج نیست. مختار بودن انسان نیز متعلق اراده تکوینی خدا است. خدا اراده کرده است که افعال ارادی انسان با اختیار خود وی پدید آید؛ لذا انسان به اراده خداوند مختار است و میتواند در دو راهههای مختلف زندگی، یکی را برگزیند و دیگری را کنار گذارد.
❄️البته، این بدان معنا نیست که خداوند هر چیزی را که اراده کرد، آن چیز بلافاصله موجود میشود، بلکه هر موجودی را هرگونه که اراده فرمود، آن موجود همانگونه تحقق مییابد. اگر موجودی را به صورت جسمانی اراده فرمود که به تدریج و در مدت معیّنی خلق شود، آن شیء به این صورت آفریده میشود. مثلاً اراده نمود که انسان در مدت 9 ماه در رحم مادر تکوّن یابد، حتماً چنین میشود.
2.📌 اراده تشریعی
مقصود از اراده تشریعی این است که خداوند متعال از لحاظ تشریع و جعل قانون چیزی را اراده نموده است؛ یعنی چیزهایی را که میخواسته مردم انجام دهند تا به کمال و سعادت برسند. قرآن کریم در اینباره میفرماید: «مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ»؛(3)
🌸خدا نمیخواهد شما در رنج افتید، بلکه میخواهد که شما را پاکیزه سازد و نعمتش را بر شما تمام کند».
در اراده تشریعی مراد حقتعالی در نظام تشریع و قانونگذاری تحقق پیدا کرده و طبق مراد و خواستهاش دستور نموده است.
🍀در نظام تشریع عسر و حرج وجود ندارد، بلکه طهارت و اتمام نعمت است. به عبارت دیگر؛ خدای سبحان از انسان آزاد و مختار میخواهد که کارهایی را انجام دهد و از کارهایی پرهیز کند. اگر انسان به دستورات الهی با حُسن اختیار خود گردن نهاد، پاداش الهی را خواهد چشید و اگر با سوء اختیار خود، از دستورات الهی سرپیچی نمود، کیفر خواهد شد. تخلف از اراده تشریعی خداوند ممکن است؛ زیرا خداوند به اراده تکوینیاش اراده کرده انسان با اختیار، مسیر سعادت یا شقاوت خود را برگزیند.
پی نوشت:
1. یس، 82.
2. رعد، 11
3. مائده، 6.
@Ganje_arsh
#اعتقادی