شماره شبهه:2287 🔆متن شبهه: استاد ما میگوید: هیچ باور و ایمانی، یقینی نیست و متغیر و محل نقد میباشند، چون یقین باعث کردن عقاید و بر آنها میگردد. و بدترین نوع این عقاید، آنست که به صورت ایدئولوژی و شکل حکومتی درآید و حقوق مردم تا حق حیات را از آنها سلب کند. 🔆پاسخ شبهه 🔮از استاد بپرسید: آیا دلیلی هم دارید، یا چون شما میگویید، یقینی است و ما نیز باید بپذیریم و به گفته شما ایمان نیز بیاوریم؟! استاد شما (مانند بسیاری از اساتید رشته‌ های علوم انسانی [به ویژه علوم سیاسی]، این همه مقدمه را بافته تا نتیجه بگیرد و بگوید که "حکومت نباید دینی باشد"؟ 1⃣نظریه‌ پردازان پست مدرن و البته وابسته به قدرت غرب، چون در مقام اثبات و استدلال عقلی، حرفی نداشتند، یا عقلانیت را به طور کلی رد کردند، و یا گفتند: «هیچ چیزی یقینی نیست»! و کسی هم از آنها نمی‌پرسد که «آیا هیچ چیزی -یقینی نیست، خودش یقینی هست یا خیر»؟! 2⃣بنابراین، حرف‌های شعاری استاد شما [که از چند جزوه‌ ی خارجیِ دیکته شده یاد گرفته و خودش هم نمی‌داند که چه می‌گوید]، قبل از آن که بر خلاق عقاید دینی ما باشد، بر خلاف "عقل" است، و چون دین مبین اسلام، مبتنی بر عقل و حکمت میباشد، پس بر خلاف دین اسلام نیز می‌باشد. و البته چون قبل از هر دینی، در ردّ ادعای خودش است، نقض غرض نیز می‌باشد. اگرچه قصد و غرض فقط سیاسی در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی میباشد، اما در بررسی مفاد ادعا، به این چند پرسش دقت نمایید و آنها را از تکرار کنندگان این شعارهای تقلیدی بپرسید : 3⃣آیا استاد شما، برای آن چه مدعی شده، دلیل و برهان و استدلالی هم آورده و یا فقط چون غربی ‌ها گفتند و او فعلا در جایگاه استاد، طوطی ‌وار تکرار میکند، باید چون وحی مُنزَل پذیرفت؟! 4⃣آیا استاد شما، خودش به همین قاعده ‌ای که میگوید، "باور و یقین" دارد یا خیر؟ اگر یقین دارد، نباید بگوید «هیچ چیزی یقینی نیست»؛ و اگر خودش نیز باور و یقین ندارد، پس چرا به دیگران میگوید؟! مگر آن که بگوید: فقط آن چه ما به شما القا و دیکته می‌کنیم، یقینی است! 5⃣آیا عقیده‌ و عقاید استاد شما نیز متغیر و محل نقد است یا نیست؟! اگر بگوید: نیست، اوج تقدس بخشیدن و تعصب خشک جاهلانه و متکبرانه است، و اگر بگوید: هر آن چه من میگویم و باور دارم نیز متغیر و قابل نقد هست؛ اولاً ممکن است عقیده استاد شما تا چند روز یا چند ماه دیگر و با دو تغییر شغل یا ... متغیر گردد، و ثانیاً هر چه فعلاً میگوید نیز محل نقد است و ثالثاً هیچ دلیل عقلی و علمی و بالتبع حجیتی ندارد که مورد پذیرش قرار گیرد؛ فقط ادعاست! 6⃣ظاهراً استاد شما نمی‌داند که "نقد" یعنی چه! و گمان دارد که لابد به معنای "رد کردن" است؛ در حالی که نقد یعنی شکافتن و هیچ اشکالی ندارد که کسی تمامی آیات قرآن کریم را به نقد بکشد، بشکافد، موشکافانه مطالعه نماید، اگر پرسشی یا حتی مخالفتی [که اصطلاحاً نقد می‌گویند] برایش پیش آمد، بدون تعصب جاهلی و پیش‌ داوری متکبرانه تحقیق و سؤال نماید، اگر پاسخ منطقی و معقول یافت، بپذیرد و اگر پذیرفت، عمل کند. اکنون همین نوشته‌ ی حاضر، نقد سخنان آن استاد می‌باشد که البته از خودش نیست. آیا سخنان ایشان صرف آن که نقد شد باطل است، و یا در نقد نیز باید دلایل و ادله ‌ی معقول اقامه گردد؟ 7⃣نام "تعصب" را روی ایستادگی و استقامت بر مواضع حق گذاشته‌ اند تا از یک سو نوعی واکنش منفی در اذهان ایجاد نمایند، و از سویی دیگر تعصبات خود را پوشش دهند و کسی نفهمد! در حالی که انسان عاقل، اگر به دلیل عقلی، علمی و عینی (شهودی) رسید، قبول میکند و البته متزلزل و مشکوک نمی‌ماند، بلکه پس از شناخت درست، یقین نیز می‌آورد. 8⃣اتفاقاً "تعصب مذموم" بیماری کفار است که از ابلیس لعین و تمامی آدمیان کافر و مشرک، به آن مبتلا بوده و هستند. انصافاً خیلی تعصب کور دارند که به رغم این همه دلایل عقلی و علمی، حق را رد و انکار میکنند، اما روی اعتقادات جاهلانه ‌ی خود، بدون هیچ دلیلی این همه پافشاری متعصبانه می‌نمایند. پرسش‌ های دیگر : آیا اگر کسی بگوید من با دلایل عقلی و علمی، یقین آوردم که عالم هستی، آفریدگاری علیم، حکیم و قادر دارد، متعصب است؟ اما اگر کسی بگوید: من بدون هیچ دلیلی از عقل و علم، میگویم: هیچ خدایی در کار نیست و همه چیز از هیچ آمده و به هیچ می‌رود و محکم روی این عقیده‌ ی خود ایستاده‌ام، "متعصب، خشک و دگم" نیست؟! 🔆ادامه پاسخ در پست بعدی 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634