شماره شبهه: 2274
🔆متن شبهه:
آیا تا کنون فکر کرده اید چرا
ملا و آخوندی در ایران نیست که پسوند فامیلش به گونه ای با یکی از شهرهای ایران در هم نیامیخته باشد؟ موسوی خمینی . موسوی اردبیلی- آذری قمی – بیات زنجانی – محمدی گلپایگانی – مصباح یزدی – مکارم شیرازی – موسوی تبریزی – طباطبایی قمی و زین العابدین لنگرودی و هاشمی رفسنجانی و کاظمی بروجردی و مطهری شبستری و علی خامنه ای و هزاران ملا و آخوند دیگر
و این ماجرا به هنگام روزگار ملا محمد باقر شفتی میرسد . مردم بجان آمده از ستم تازیان هر جا آخوندی را میدیدند عمامه اش را به گردنش پیچیده و آویزانش میکردند و ایرانیها میدانستند که آخوندهاعراقی یا سوری و یا لبنانی و یا بیگانه اند و این امر باعث شده بودکه مردم نسبت به آنها کنجکاو شوند. آخوندها مخفیانه به گرد هم آمدند و دست به دامن سفارت عظمی انگلیس و بازاری های کلیمی شدند و در این گیرو دار یک آخوند عراقی که مادرش انگلیسی بود بدست مردم افتاد و در حین درگیر ضرب و شتم توسط مردم – کلیمی ها بدادش رسیدند و به مردم خشمگین گفتند که وی ایرانی است مردم بجان آمده از او خواستند اگر راست میگوید به مردم بگوید که زاده کجاست آخوند زالو پیشه پس از مکثی گفت که اهل شفت آباد در گیلان است شگفتی و هیجان توام با سردر گمی مردم نا آگاه را فرا گرفت و ملا از این معرکه جان سالم بدر برد. انگلیسیها و همدوشان سرمایه گزار کلیمی که اوضاع را پس دیدند و بفوریت دستبکار شدند و برای درستی آخوند انگلیسی شبانه به چند خانواده با دادن خرجی و اندکی پول به محلی ها در قریه ای در گیلان و با نصب تابلویی در آن ده دور افتاده آنجا را شفت آباد نامیدند بدین وسیله آخوند عراقی انگلیسی دارای شناسنامه ایرانی شد و این شیوه و سنت فریبنده در میان همه آخوندهای وارداتی از عراق و سوریه و افغان و لبنان و عربستان و کشورهای دیگر رواج یافت و آنها ایرانی شدند و ما که هفتاد پشتمان از تالگان(طالقان)و دماوند و توس(طوس) نیشابور و بوکان بود بیگانه شدیم...
( خلاصه شده )
🔆پاسخ شبهه:
🔮 اول از همه، از نویسنده ی متن به سبب کشف این حقایق بزرگ، کمال تشکر را داریم. واقعا چنین داستان خیالی و مضحکی، حاصل چیزی جز تراوشات ذهن بیمار امثال وی، نبوده و نیست.
در رد این داستان پردازی خیالی، کافی است بدانیم که:
1⃣ شهرت علمای دینی و روحانیان با نام محل سکونت یا زادگاهشان، منحصر به آنان نبوده و بزرگان علم و ادب و فرهنگ نیز از دیرباز با اسامی شهرها و قریه هایی که زادگاه یا محل زندگی اشان بوده شناخته می شده اند.
👈 مانند: فردوسی توسی، سعدی شیرازی، وحشی بافقی، عطار نیشابوری، نظامی عروضی سمرقندی، محمد بن زکریای رازی، خوارزمی و ...
2⃣ "سید محمدباقر شفتی"، فقیه شیعی دوره ی قاجاریه، نه عراقی یا انگلیسی، بلکه زاده ی روستای "چرزه" از توابع طارم زنجان بوده و به دلیل مهاجرت به شفت به "شفتی" شهره شده است.
🔗
yon.ir/GmFSo
3⃣ شفت از آبادی های بسیار قدیمی گیلان و به همین نام شهره بوده است. "سید اصیل الدین زوزنی" که در نیمه ی اول قرن هفتم، از این قصبه دیدن کرده، در نوشته های خود مشخصاً از "شفت" و حاکمان محلی آن، نام می برد.
🔗
yon.ir/3SlwX
4⃣ شهرت عالمان بزرگوار به نام محل زندگی اشان، مربوط به دوره ی سیدمحمدباقر شفتی نبوده و لااقل از قرن سوم تا یازدهم هجری، نمونه های فراوانی از علما این ویژگی را داشته اند.
علی بن مهزیار اهوازی. ۲۵۴ هـ . ق.
ابو علی محمد بن اشعث کوفی (زنده در ۳۱۳ هـ. ق.)
علی بن بابویه قمی. ۳۲۹ هـ .ق.
عیاشی سمرقندی. ۳۶۸ هـ. ق.
قطب الدین راوندی. ۵۷۳ هـ. ق.
ابن شهر آشوب مازندرانی. ۵۸۸ هـ. ق.
علی بن حسن طبرسی. ۵۴۸ هـ .
قرضی الدین استرآبادی. ۶۸۸ هـ. ق. (مقدس اردبیلی). ۹۹۳ هـ. ق.
ملا فتح الله کاشانی. ۹۹۸ هـ. ق.
تقی الدین ابراهیم کفعمی. ۹۰۵ هـ. ق
قاضی نورالله شوشتری. ۱۰۱۹ هـ. ق.
محقق سبزواری. ۱۰۹۰ هـ. ق.
و آقا حسین خوانساری. ۱۰۹۹ هـ. ق.
5⃣ در زمان حیات سید محمدباقر شفتی، هنوز حوزه ی علمیه ی قم به شکل فعلی تاسیس نشده بود و علمای ایران عمدتاً در حوزه ی علمیه ی نجف تحصیل می کردند، بنابراین علمای دیگر بلاد، در شهرهای ایران، حضور چشمگیری نداشته اند.
6⃣ مردم مسلمان ایران نه در دوره ی قاجار، بلکه در روزگار بنی امیه، تحت ستم و تبعیض حاکمان اموی بوده اند. همچنین نفرت از حاکمان عرب، دلیلی بر تنفر از علمای دینی نبوده و ایرانیان مسلمان بر اساس پیوندهای دینی و مذهبی، در طول تاریخ رابطه ای بسیار عمیق و صمیمی با علمای شیعه داشته اند.
منبع:آنتی شبهه
@Antishobheh
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در سروش 👇
http://sapp.ir/gharargahshayat
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634