*⏱چند دقیقه با کتاب⏱* *خوانش کتاب موعود ادیان* *فصل پنجم: تفاوت های ادعا شده بین امام زمان شیعه و مهدی موعود اهل سنت* «بخش نهم» *موضوع دوم: بررسی طول عمر و غیبت حضرت مهدی «بخش چهارم »* *دوم: طول عمر و غیبت حضرت مهدی (عج) در روایات اهل سنت* روایات وارد شده در کتب حدیث شیعه در این زمینه به حد تواتر است و نیازی به نقل آنها نیست، و صرفا به روایات وارد شده در کتب روایی اهل سنت اکتفا می‎شود: ۱- روایت ثقلین که بین شیعه و سنی متواتر است و قبلا ذکر گردید(محور دوم در فصل اول)، علامه سید میرحامد حسین هندی راویان اهل سنت این حدیث را ضمن دو جلد بزرگ جمع آوری نموده است. در این روایت پیامبر فرموده است: "و من دو چیز گران بها را بین شما بر جای می‎گذارم، و تا زمانی که به آن دو چیز چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد، و این دو چیز از یکدیگر جدا نخواهند شد تا در کنار حوض بر من برگردند". این حدیث در بسیاری از کتب اهل سنت نظیر: سنن ترمذی، السنن الکبری، المستدرک، المعجم الصغیر،مسند احمد حنبل، الدر المنثور، مجمع الزوائد، السنن الکبری (نسائی) و چندین کتاب دیگر ذکر شده است. *جدا نشدن قرآن از عترت همان متلازم بودن آن دو در عمود زمان است؛ و عترت در زمان ما همان امام زمان می‎باشد.* ۳- روایت ابن عباس از پیامبر در مورد سؤالات مرد یهودی به نام نعثل از آن حضرت - که سابقا ذکر شد - که فرمود: "حوادث و جریاناتی که در بنی اسرائیل اتفاق افتاده است مشابه آنها... در امت من نیز اتفاق خواهد افتاد. و همانا دوازدهمین فرزند من غایب خواهد شد و دیده نمی شود...". ۳- روایت جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر که بعد از نزول آیه شریفه: (یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الامر منکم)(نساء ، ۵۹) "ای مردم مؤمن دستورات خدا و رسول و صاحبان امر را اطاعت کنید". از مصادیق "أولی الامر" سؤال نمود و آن حضرت ائمه اثنا عشر را معرفی نمودند و پس از نام حضرت مهدی فرمود: "این همان کسی است که از چشم اولیای خود به نحوی غایب می‎شود که جز افراد اندکی که خداوند دلهای آنان را با نور ایمان امتحان کرده است به امامت او اعتقاد نخواهند داشت". ۴ - روایت جابر از پیامبر در مورد سؤالات مرد یهودی به نام جندل از اموری و از جمله اوصیای آن حضرت؛ در این روایت پیامبراکرم همه ائمه را نام برده و پس از نام حضرت مهدی فرمود: "سپس غایب می‎شود، و هرگاه قیام نمود زمین را از عدل پر خواهد کرد". ۵- روایت احمد بن اسحاق اشعری از امام حسن عسکری : "مثل او مثل خضر و ذی القرنین می‎باشد. به خدا قسم به نحوی غایب خواهد شد که جز کسانی که خداوند آنان را بر امامت او ثابت قدم نموده است از هلاکت نجات پیدا نمی کنند". آنگاه در جواب این سؤال که: آیا غیبت او طولانی می‎باشد، فرمود: "ای و ربی، حتی یرجع عن هذا الامر اکثر القائلین به... ." "بلی به خدا قسم، تا آنجا که اکثر معتقدانش از این عقیده برمی گردند". ۶- روایت عبد السلام هروی از دعبل خزاعی شاعر از حضرت رضا که فرمود: "... پس از حسن فرزند او حجت قائم است که در دوران غیبت، منتظر و در زمان ظهورش مطاع می‎باشد...". ۷- روایت جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر درباره حضرت مهدی: "... شبیه ترین مردم به من از نظر خلقت ظاهری و اخلاق می‎باشد. و برای او غیبتی همراه با حیرت مردم خواهد بود که معمولا امت ها گمراه خواهند شد...". ۸- روایت ابوبصیر از حضرت صادق از پیامبراکرم: "...مهدی از اولاد من است که اسم و کنیه او همانند اسم و کنیه من می‎باشد. شبیه ترین مردم در خلقت و اخلاق به من است. و برای او غیبتی است همراه با حیرت مردم...". ۹- روایت حسین بن خالد از حضرت رضا در جواب سؤال از قائم : "...چهارمین فرزند از صلب من است... و پیش از قیام دارای غیبت خواهد بود...". یادآوری می‎شود که در روایات ذکر شده هرچند تصریح به حیات حضرت مهدی نشده است، ولی کلمه "غایب" و "غیبت" بالاتر از آن دلالت بر زنده بودن دارد؛ و به کسی که هنوز متولد نشده، هرچند در آینده قطعا متولد شود، و یا کسی که از دنیا رفته و در آینده حتما رجعت نموده و دوباره زنده شود، غایب گفته نمی شود. 📚 موعود ادیان ، صفحۀ ۱۳۹ تا ۱۴۴ ادامه دارد... 🔹اسلام دین فطرت