#سلسله_یادداشت
🔻
یادداشت دوم: بازگشت به قرآن
🔴کلیدهای فهم مسائل زنان اصول شش گانه ای است که سید کمال حیدری برای ورود به مباحث زنان توجه به آنها را لازم میداند. ایشان در تبیین مسائل زنان از بازگشت به قرآن و اصالت و محوریت آن سخن میگوید.
لکن در عین حال در مواجهه با برخی آیاتی که ناظر به تفاوتهای میان زنان و مردان است، از مبنای خود عدول کرده و میگوید چون شرایط عصر صدور تحمل استیفای کامل حقوق زن را نداشته، اسلام کف حقوق زن را بیان کرده است. برای مثال در مساله قوامیت ایشان بیان میفرمایند که حقوق و مسئولیتها متناسب با فهم انسانها بیان میشود و چون زنِ زمان رسول خدا از جهت فرهنگی وضعیت ضعیفی داشت، قوامیت برای او وضع شده بود اما زن امروز دچار تغییر شده است و متناسب با میزان این تغییر و فعالیت اجتماعی زن، قوامیت نیز کم میشود.
⁉️حال این سوال برای مخاطب ایجاد میشود که آیا میتوان نسبت به احکام الهی نگاه حداقلی داشت؟
🔻برای پاسخ به این سوال توجه به چند مقدمه ضروی است:
- رگ حیات نواندیشی دینی، تفکر در بستر مدرنیته و اقتضائات لاینفک آن از زندگی بشر امروزی است. بازنمایی اندیشه در این فضا محصولی جز پیوستهای فکری-فرهنگی متناسب با اصول لیبرالیسم را در پی نخواهد داشت. تنها اذهانی میتوانند خود را از این سراب رها سازند که به بستر تنفس خود التفات و توجه ویژه داشته باشند.
- خواستگاه نواندیشی دینی در مسائل زنان به کشورهای عربی و بعد از آن به آمریکاییهای مسلمان بازمیگردد. افرادی که گاهی صراحتا و گاهی ضمنی، بازاندیشی خود را به بستر فمنیسم ربط میدهند. و البته برخی از این اشخاص با اینکه از عنوان فمنیسم دوری میجویند اما نمیتوان آنها را خالی از مسمی دانست. چهرههای شناخته شدهای چون نصر حامد ابوزید، قاسم امین، آمنه ودود و.. از پیشگامان این وادی هستند.
- اندیشه ورزی در حوزه مسائل زنان، همچون راه رفتن بر لبه تیغ میماند؛ اذعان و توجه دائمی به اصالت خود و طرد دیگریهادر عین کنار زدن غبار بسترهای فکری از گوهر اصلی دین، خود پروژهای است که کمتر فردی میتواند در این بزنگاه از آن رها شود.
ادامه دارد...
👇👇👇