🔻حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی: ✅ قصاص حکم صریح قرآن برای حفظ کرامت انسان است ◻️ اسلام برای حفظ و انسان و پرهیز از هرج‌ومرج در جامعه برای قتل عمد قانون را گذاشته است. ◻️ انکار این حکم انکار ضروری دین است. شهید مطهری می‌فرماید که اگر قصاص در جامعه نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. علامه طباطبایی نیز می‌فرمایند قصاص برای جلوگیری از ناامنی در جامعه است. ◻️ برخی از روی ناآگاهی می‌گویند سیره پیامبر(ص) عفو و گذشت بوده است، سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) بوده و امام حسن علیه السلام ابن‌ملجم را قصاص کرد. ◻️امام خمینی(ره) در ۲۵ خرداد سال ۱۳۶۰ صریحا در پاسخ به جبهه ملی که قرار بود بر علیه حکم قصاص راهپیمایی راه بیندازند فرمودند افرادی که در مقابل حکم قصاص بایستند مرتداند. ◻️ درست است که خود قران توصیه به می‌کند و پیامبر(ص) هم در فتح مکه همه را عفو کرد ولی نباید قصاص را انکار کنیم و اصل حکم را زیر سؤال ببریم بلکه قصاص حق خانواده مقتول است ولی اگر عفو کنند بهتر است. ◻️ خلاف قرآن حرف زدن و طرفدار جمع‌کردن با ایستادن در مقابل قرآن درست نیست. ◻️ کسی که حمله به جان، مال و ناموس مردم می کند حکم را دارد. قرآن در آیه ۳۳ سوره مائده در مورد افرادی که با خدا و رسول می‌جنگند و در زمین فساد می‌کنند صریحا حکم قتل، اعدام، بریدن دست و پا و نفی بلد داده است و هیچ اشاره‌ای به عفو نکرده است. ◻️ فقط در یک مورد داریم که پدر در قتل اولاد قصاص نمی‌شود، در چنین مواردی هم حاکم شرع می‌تواند با حکم ثانوی حکم به قصاص کند. ◻️ مرحوم شهید مطهری قران را «ولکم فی القصاص حیات یا اولی الالباب» دانسته‌اند. در ادامه همین آیه آمده است که حکم قصاص برای تقوا و پرهیز از قتل است. •┈┈••✾••┈┈•