🚩چالش‌های تبلیغ دینی: محتوای نادرست، تربیت اشتباه 🔻استاد علیرضا پناهیان در نشست علمی مرکز تخصصی تبلیغ: 🔸برداشت‌های ناصواب از دین می‌تواند به به‌کارگیری روش‌های نادرست در تبلیغ منجر شود. اصل مشکل، در محتوا نهفته است؛ اگر محتوا با دقت انتخاب نشود و فاقد جهت‌گیری صحیح و زبان مناسب باشد، تبلیغ، که به‌عنوان ابزاری برای انتقال تربیت شناخته می‌شود، به‌درستی سامان نخواهد یافت. 🔸برای انتقال صحیح دین به جامعه، باید درکی دقیق و درست از آن وجود داشته باشد. والاترین درک از دین، همان ولایت است که در بُعد اجتماعی نمود می‌یابد. 🔸محتوای صحیح باید وجوه سیاسی دین را از جنبه‌های فردی آن متمایز کند و بر آن برتری بخشد. این رویکرد باید مدنظر تمام تولیدکنندگان محتوا قرار گیرد. 🔸تربیت دینی باید با مطالعه تاریخ انبیاء آغاز شود؛ چراکه تاریخ انبیاء نشان‌دهنده کشمکش‌های اجتماعی آنان است. پس از آن، سایر باورها باید به فرزندان آموزش داده شود. آموزش ناصحیح که همان محتوای نادرست است، می‌تواند به ایجاد فاصله بین نسل‌ها بینجامد. 🔸بسیاری از والدین می‌پرسند که چگونه می‌توانند فرزندان خود را با خدا آشنا کنند. این پرسش دقیق نیست؛ زیرا محوری‌ترین شعار دین، "لا إله الا الله" است که معنای آن نفی تمام خدایان باطل است. 🔸تربیت دینی باید در متن درگیری اجتماعی میان جبهه حق و باطل به فرزندان آموزش داده شود، که والاترین مصداق آن ولی خداست. تمام جهت‌گیری‌های تربیتی باید بر اساس ولی خدا تنظیم شوند. 🔸به‌عنوان نمونه، در خانواده‌ای با چند فرزند، می‌توان مفهوم تبعیض را که از شئون امام است، آموزش داد؛ به این معنا که ولی تعیین می‌کند چه چیزی به چه کسی داده شود و از چه کسی گرفته شود. همان‌طور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: "وَاللهُ فَضَّلَ بَعضَكُم عَلَى بَعضٍ فِي الرِّزق." 🔸در هفت سال ابتدایی زندگی، باید قدرت و رحمت امام به فرزند آموزش داده شود و در هفت سال دوم، اطاعت از امام به او آموخته شود. این نوع تربیت می‌تواند از طریق اطاعت اعضای خانواده، به‌ویژه مادر از پدر، تجلی یابد. 🔸خانواده باید مرکز آموزش باشد، همان‌گونه که امام رضا (ع) فرمودند: "امام مانند مادری مهربان است." 🔸وقتی پدر و مادر درکی صحیح از دین داشته باشند، می‌توانند این درک را به‌درستی به نسل بعد منتقل کنند. 🔸در تربیت دینی، بُعد سیاسی دین—که هدف آن پرهیز از طاغوت است—باید در اولویت قرار گیرد. پرهیز از طاغوت همواره همراه با مبارزه است، همان‌طور که خانواده‌ها در یمن فرزندان خود را از ابتدا با این شیوه آموزش می‌دهند. 🔸سه شأن اساسی از شئون امام را می‌توان در همین دوره‌های تربیتی آموزش داد: کرامت، اطاعت، و مواسات. 🔸مادران، با عشق و محبت، می‌توانند دین را به فرزندان منتقل کنند و این تربیت باید به‌سادگی و سهولت انجام پذیرد. نبود این محبت در خانه به‌سختی در مدرسه یا جامعه جبران می‌شود. 🔸روش‌های تربیت باید بر اساس شئون امام طراحی شوند. همان‌گونه که امام هرگز اهل تحقیر نبودند، در خانواده نیز نباید هیچ نشانه‌ای از تحقیر وجود داشته باشد. 🔸فقدان تربیت صحیح دینی که همان ولایت‌پذیری از امام حق است، می‌تواند به ضعف در فرزند منجر شود. این ضعف در آینده، با کمترین فشاری که از سوی قدرتی در برابر او اعمال شود، می‌تواند او را به تسلیم وادارد. 🔸در هفت سال اول زندگی، فرزند از طریق پدر و مادر حس قدرت را تجربه می‌کند. اما در هفت سال دوم درمی‌یابد که آنان قدرت مطلق نیستند. در این مرحله، پدر و مادر باید قدرت مطلق را به او معرفی کنند و نباید فرزندان را به سوی قدرت‌های پوشالی هدایت کنند تا مبادا آن‌ها را به‌عنوان الگوی قدرت بپذیرند. ✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه ایتا |‌تلگرام | بله | اینستاگرام |‌آپارات | سایت | یوتیوب @Hawzah_Panahian