خدمات هویدا به بهائیت
امیرعباس هویدا وسیله و ابزار برآمدن فرقه بهائیت در حیات اجتماعی و سیاسی ایران بود؛ ابزاری که میبایست در خدمت به این فرقه ادای وظیفه میکرد. در بین دولتمردان رژیم پهلوی، امیرعباس هویدا از جمله افرادی است که در مدت حدود سی و اندی حضور در مصادر مختلف اداری و سیاسی، که مهمترین آن نخستوزیری بود، حضور و بستر برآمدن بهائیت را در حیات اجتماعی و امر سیاستگذاری فراهم کرد و به تأثیرگذارترین چهره این فرقه سیاسی تبدیل شد.
نکته بعدی، رابطه فرقه با فراماسونری است. عضویت هویدا در لژ فراماسونری و شرکت در جلسات لژهای لایت، تهران و... و مأموریت وی در بروکسل و استخدام و ارتباط او با هگ گدهارت، از فراماسونریهای معروف بینالملل، پیامدی جز بهکارگیری هشت تن از اعضای تشکیلات فراماسونری در کابینه وی نداشت. برای نمونه، منوچهر پرتو، وزیر دادگستری، عضو لژ مولوی و لژ کورش بود. ایرج وحیدی، وزیر کشاورزی، عضو لژ اهواز (از مؤسسان)، فروغی، خیام (استاد لژ)، دانش، آریا، فارابی، خوزستان و انجمن آزادی بود. عضویت در فراماسونری، قرارگیری مدفن پدر و پدربزرگ او در «عکا» ــ یکی از شهرهای مقدس فرقه بهائیت ــ و اهدای فرش منقوش به چهره هویدا به معبد یادشده در اسرائیل، نزدیکی فرقه بهائیت به صهیونیسم و استفاده ابزاری از هویدا برای حفظ منافع فرقه و اسرائیل در ایران را نشان میدهد. با توجه به همین استفاده ابزاری بود که هویدا در مصاحبه با مجله آلمانی «هوبی»، در پاسخ به پرسش خبرنگار، که در صورت منازعه جدید بین اسرائیل و اعراب، ایران در تحریم نفتی شرکت خواهد کرد یا نه؟ گفت: ما در تحریم نفتی شرکت نمیکنیم و صادرات نفت ما لاینقطع مسیر خود را ادامه خواهد داد.
خدمت به منافع اسرائیل، بهعنوان سرزمین پدری فرقه بهائیت، محدود به سیاست خارجی و مؤلفههای قدرت نمیشود، بلکه در جبهه فرهنگی تلاش برای اباحهگری و تضعیف ارزشها، راهبرد اصلی همپیمانان این فرقه در جامعه داخلی است.
البته اقدامات امیرعباس هویدا به جنبه فرهنگی و اجتماعی محدود نبود، بلکه براساس سند ساواک، در جلسهای که با شرکت دوازده نفر از بهائیان شیراز تشکیل شد، هویدا را «یکی از بهترین خادمین امرالله» خواندند که «امسال مبلغ پانزدههزار تومان به محفل ما کمک نموده است. آقایان بهائیان نگذارید کمر مسلمانان راست شود. چرخ اقتصاد این مملکت به دست بهائیان و کلیمیان میچرخد. تمام سرمایههای بانکی و ادارات و رواج پول به دست ما صورت میگیرد».
همین اقدامات باعث شد امام خمینی دولت هویدا را نقد و در نامهای سرگشاده او را نصیحت کند. امام در این نامه فرمودهاند: «جناب آقای هویدا! حکومت پلیسی و غیرقانونی شما به اسم تعالیم عالیه اسلام، یکیک احکام اسلام را زیر پا گذاشته و اگر خداینکرده فرصت یابید، خواهید گذاشت. جشنهای غیر ملی برگزار شد جز هوس و شهوت و بازی با احساسات ملت، چیز دیگری نیست». امام در ادامه افزودند: «این جشنها هتک نوامیس مسلمین و اسلام بوده است. آقای هویدا! با اسرائیل، دشمن اسلام و مسلمین پیمان برادری نبندید، دست اسرائیل را به بازار مسلمین بیش از این باز نکنید».
دولت هویدا، آمریکا و اسرائیل، فرقه بهائیت و مخالفان دین اسلام، همگی یکصدا بر قدرتگیری این فرقه در دهههای 1340 و 1350 تأکید داشتند؛ بهطوریکه چه در آغاز زندگی، و چه در دوران خدمت سیزدهساله امیرعباس هویدا، خدمات متقابل او و بهائیت بهخوبی مشهود است.
منبع:
پژوهشکده تاریخ معاصر
https://www.iichs.ir/fa/article/25007/