💠 عقل و ایمان
✂️
#برشی_از_کتاب
🔸از جملهٔ شبهاتی که در برخی آثار کلامی غربیها نیز آمده این است که دین و ایمان با برهان و استدلال پیوند مستقیم ندارد، زیرا بسیاری از کسانی که به گمان خود از شناخت علمی و برهانی نسبت به مبادی دینی برخوردار هستند، فاقد ایمان دینی بوده و رفتار مشرکانه و الحادی دارند؛ چنان که بسیاری از مؤمنان نیز نسبت به آنچه به آن ایمان دارند، توان اقامه برهان و استدلال را ندارند.
🔹پاسخ گفتار فوق، از تمایز میان عقل نظری و عقل عملی در مورد علم و ایمان آشکار میشود. چون علم و ایمان دو مقوله جدای از یکدیگر هستند،
علم و آگاهی به عقل نظری، و ایمان به عقل عملی انسان مربوط است.
🔸با توجه به تفکیک فوق کسانی که از شناخت شهودی و حضوری نسبت به حقایق آفرینش محروم هستند، جز از طریق عقل، راهی برای تشخیص صحت و سقم اصول و بنیادهای دینی افراد وجود ندارد؛ زیرا ا
یمان گرایشی نفسانی است و این گرایش در صورتی صحیح است که به امری صحیح تعلق گرفته باشد و به دلیل قدرتی که عقل در شناخت و آگاهی نسبت به قضایا و گزارههای دینی دارد و در نتیجه به دلیل تأثیری که علم در تقویم و پالایش ایمان صحیح و سالم دارد بین علم و ایمانِ صحیح ، تلازم وجودی بوده؛ ولی ملازمه عدمی نیست.
🔹بر همین اساس در بسیاری از متون دینی ایمان و عبودیت افراد در گرو آگاهی و علم آنها قرار داده شده است: «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» (فاطر /28) ؛ به درستی که از بندگان خدا فقط عالمان هستند که از خداوند سبحان خشیّت دارند.
🔸تلازم وجودی علم و ایمان ، بدین معناست که
مراتب عالیه ایمان، هرگز بدون مراتب عالی علم تحصیل نمیشود، از این جهت، در تعقیب ایمان سالم از تحصیل دانش و علم گریزی نیست و برای دفع این حقیقت ، هرگز نمیتوان به ایمان انبوه جاهلان یا فسق فراوان عالمان استشهاد ورزید؛ زیرا موارد انفکاک و نفی پیوند سلبی علم و ایمان ، سلب تلازم وجودی بین آن دو را نتیجه نمیدهد.
🔹غفلت از تلازم وجودی علم و ایمان موجب میشود که راه برهان و دانش حصولی برای اثبات مبادی دینی ناتمام یا آنکه فصلی زائد شمرده شود. وقتی که عقل از موضع داوری نسبت به مبدا و معاد بازمانده و گزارههای متافیزیکی مهمل و بیمعنا خوانده شوند، علم نمیتواند بر صلاح دین و فساد آن داوری کرده و ایمان صالح و سالم را از ایمان فاسد و تباه جدا سازد؛ در این حال
فرقی بین ایمان به طاغوت و ایمان به خداوند باقی نمیماند.
🔸در نتیجه ایمان بیفروغ و کور در انتخاب بین الههها و خداوندگاران متفرق، سرگردان و حیران باقی میماند و این جدیترین آسیبی است که ایمان، با از دست دادن پایگاه و سنگر عقلی خود میبیند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕منبع: آیتالله جوادی آملی، تبیین براهین اثبات خدا (سلسله بحثهای فلسفه دین)، فصل دوم: علم و ایمان، صفحه ۱۱۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عقل_و_ایمان #عقل_و_دین #ایمان #فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #آیتالله_جوادی_آملی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📬 کانال فلسفه دین اسلامی
|
ایتــــا |
تلگرام |
اینستاگرام |
آپارات |
یوتیوپ|