جهاد تبیینJahaadtabyyn
هدایت شده از آمران معروف
🕋 آیه صبحگاهی 📚 تفسیر نور آیه الله قرائتی 📖 سوره الزمر 🪴⚘️🌷 «٧» ﺇِﻥ ﺗَﻜْﻔُﺮُﻭﺍْ ﻓَﺈِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻨِﻲٌّ ﻋَﻨﻜُﻢْ ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺮْﺿَﻲ ﻟِﻌِﺒَﺎﺩِﻩِ ﺍﻟْﻜُﻔْﺮَ ﻭَﺇِﻥ ﺗَﺸْﻜُﺮُﻭﺍْﻳَﺮْﺿَﻪُ ﻟَﻜُﻢْ ﻭَﻟَﺎﺗَﺰِﺭُ ﻭَﺍﺯِﺭَﺓٌ ﻭِﺯْﺭَ ﺃُﺧْﺮَﻱ ﺛُﻢَّ ﺇِﻟَﻲ ﺭَﺑِّﻜُﻢ ﻣَّﺮْﺟِﻌُﻜُﻢْ ﻓَﻴُﻨَﺒِّﺌُﻜُﻢ ﺑِﻤَﺎ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﺗَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ ﺇِﻧَّﻪُ ﻋَﻠِﻴﻢٌ ﺑِﺬَﺍﺕِ ﺍﻟﺼُّﺪُﻭﺭِ ﺍﮔﺮ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﻛﻨﻴﺪ، ﭘﺲ (ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﭘﺴﻨﺪﺩ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﻲ ﭘﺴﻨﺪﺩ ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﻱ ﺑﺎﺭ (ﮔﻨﺎﻩ) ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﺳﭙﺲ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺧﺒﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﺳﺖ ﺑﺲ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. 👁👁ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺭﺯﻕ ﻣﺎﺩﻱ ﺍﻭ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﺳﺖ. ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﻔﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻛﻔﺮﺍﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﺗﺸﻜّﺮ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻭ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﻭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻧﻤﻲ ﭘﺴﻨﺪﺩ ﻭﻟﻲ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﭘﺴﻨﺪﻳﻢ. ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ، ﺁﻳﻪ ﺑﺎ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺍﻧّﻪ ﻋﻠﻴﻢ ﺑﺬﺍﺕ ﺍﻟﺼﺪﻭﺭ» ﭘﺎﻳﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺩﺍﻭﺭِ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﻤﻪ ﻱ ﭼﻴﺰﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ. 👇ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻧﻴﺎﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﻥ ﺗﻜﻔﺮﻭﺍ ﻓﺎﻥ ﺍﻟﻠّﻪ ﻏﻨﻲٌّ» (ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻧﻴﺎﺯ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻓﺎﻥّ ﺍﻟﻠّﻪ ﻏﻨﻲٌ ﻋﻦ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ»(١٠٥)). ٢- ﻛﻔﺮ ﻭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺸﻴّﺖ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﻧﺪﻫﻴﺪ. (ﺑﺮﺧﻲ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ، ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ). «ﻟﺎ ﻳﺮﺿﻲ ﻟﻌﺒﺎﺩﻩ ﺍﻟﻜﻔﺮ» ٣- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻨﺤﺮﻓﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻨﺪﻩ ﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ. «ﻟﻌﺒﺎﺩﻩ ﺍﻟﻜﻔﺮ» ٤- ﺷﻜﺮ، ﻛﻠﻴﺪ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﺍﻥ ﺗﺸﻜﺮﻭﺍ ﻳﺮﺿﻪ ﻟﻜﻢ» ٥ - ﺩﺭ ﺷﻴﻮﻩ ﻱ ﺩﻋﻮﺕ، ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﻢ. ﮔﺎم ﺍﻭّﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻭ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ، ﮔﺎم ﺩﻭّم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻭ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺿﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﮔﺎم ﺳﻮم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺷﻜﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺑﺘﺎﻥ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ. «ﻏﻨﻲ ﻋﻨﻜﻢ - ﻟﺎ ﻳﺮﺿﻲ - ﻳﻨﺒّﺌﻜﻢ» ٦- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺟﺰﺍﻱ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ. «ﻟﺎ ﺗﺰﺭ ﻭﺍﺯﺭﺓٌ» ٧- ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ. «ﻭ ﻟﺎ ﺗﺰﺭ ﻭﺍﺯﺭﺓ ﻭﺯﺭ ﺍﺧﺮﻱ» ٨ - ﺩﺭ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻫﺸﺎﻥ ﻗﻄﻌﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺭﺍﻩ ﻋﻔﻮ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮔﺬﺍﺭﻳﺪ. (ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻳﻨﺒﺌﻜﻢ» ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﺯ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﺗﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﻤﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﺗﺎﻥ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ). ٩- ﻣﻘﺪﺍﺭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩ ﻣﺎ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻣﺎ ﻛﻨﺘﻢ ﺗﻌﻤﻠﻮﻥ» ١٠- ﺩﻗّﺖ ﺩﺭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ، ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﺩﻗﻴﻖ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧّﻪ ﻋﻠﻴﻢ ﺑﺬﺍﺕ ﺍﻟﺼﺪﻭﺭ» ١١- ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻬﻲ، ﻫﻢ ﻋﻤﻴﻖ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ، ﻫﻢ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻦ. «ﺑﺬﺍﺕ ﺍﻟﺼﺪﻭﺭ» ١٢- ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴّﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ. «ﻋﻠﻴﻢ ﺑﺬﺍﺕ ﺍﻟﺼﺪﻭﺭ