📚
روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼
قسمت ۱۵۴
🔰
بررسی آثار و منابع انقلاب مشروطه:
♦️منابع دست اول در تمامی کتاب های مشروطه به طور عمده توسط چهره های شاخص جریان منورالفکری حاضر در مشروطه نگاشته شده است. این منابع دارای محاسن و معایبی هستند که برای ادراک صحیح از جریان مشروطه، بایستی به آن ها توجه شود. غفلت از این معایب و اتکاء صرف به آن ها، تحقیقات و پژوهش ها را آسیب پذیر می نماید. همان مساله ای که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به آن اشاره نموده و تاکید دارند که در انقلاب اسلامی هم، هنوز شیخ فضل الله نوری کوبیده می شود! اتکا مطلق به این مورخین و دیدگاه های آنان بدون نقد و شناخت نقاط ضعف و کاستی ها شان- صرف نظر از موضوع غرض ورزی و نگاه جریانی معاند که متاسفانه هنوز هم دامنگیر برخی مورخین و منورالفکران هست- نتیجه ای جز تضییع حقوق شخصیت های موثر در مشروطه و ارائه نتایج نادرست به ملت و در حقیقت محروم کردن ملت از دستیابی به تاریخ صحیح و بی غرضانه و استفاده از درس ها و عبرت های آن برای رسیدن به پیشرفت و کمال، نخواهد داشت...
🔸ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی از جمله کسانی هستند که خود ناظر عینی و عضو انجمن های مخفی و به اصطلاح علمی آن دوران بوده اند. ناظم الاسلام مولف کتاب « بیداری ایرانیان» است و دولت آبادی مولف «حیات یحیی» است. این هردو روحانی بودند. دولت آبادی پدرش از ازلیان و خودش نیز اهل همین فرقه بود. آنان تجددخواه و سخت شیفته فرهنگ غربی بودند تا بدان حد که امثال ملکم خان، آخوندزاده و میرزا آقاخان کرمانی را ستوده و بیدار کننده ایرانیان می دانستند در حالی که این دو منورالفکر اخیر با صراحت و شدت به اسلام و احکام نورانی آن می تاختند و حتی تغییر الفبای اسلام را مدتها دنبال کردند بلکه بتوانند فرهنگ اسلامی مردم را از دسترس آنان خارج و به تاریخ بسپارند!
به همین جهت این دو نویسنده - به خصوص ناظم الاسلام - سخت به شیخ فضل الله نوری می تازند و هر اتهام و ناسزایی را به صرف «شنیدها» و «گفته ها»، به او روا می دارند.در عین حال هر دو به اعلمیت و حسن سلوک و هوشیاری شیخ معترفند. او را مرتجع، مستبد، دکاندار، رشوه ستان، هوسران، خواهان جاه و مقام و... می نامند. و در مقابل منورالفکران و حتی عناصر تروریست محافل مخفی ماسونی را به عنوان آزادیخواه و مشروطه طلب می ستایند و از هر عیب و زشتی تطهیر می نمایند!
🔹محمدعلی تهرانی(کاتوزیان) و دکتر ملک زاده ( فرزند ملک المتکلمین) نیز در نوشته های تاریخی خود- که هر دو هم به نام « تاریخ انقلاب مشروطیت ایران» نوشته شده اند- خالی از حب و بغض نسبت به جریانات و مباحث دوران مشروطه نبوده اند. مخصوصا ملک زاده در جای جای کتاب خود، مجموعه ی روحانیت و علما را مورد هجمه سخت قرار داده است.او تنها بخش کوچکی از روحانیون که همراه تام وکامل با منورالفکران بوده اند را آن هم نه به عنوان روحانی- که با قشر روحانی مخالف است- بلکه به عنوان مشروطه خواه مورد تمجید قرار می دهد!
♦️ملک المتکلمین از سوی علما به بابیگری متهم بود. او در سال 1318 ه.ق به همراه جمعی دیگر از منورالفکران کتاب رمان گونه ی «رویای صادقه» را بر ضد علمای اصفهان و ظل السلطان( حاکم اصفهان)، نوشت. در این کتاب به صراحت و بدترین شیوه و شکل علمای اسلام را مورد هتک حرمت و حرمت شکنی قرار داده اند.ملک المتکلمین عضو برجسته ی لژ بیداری ایران بوده و با «اردشیر جی» مهره ی فعال سازمان جاسوسی انگلیس در ایران در همین دوران مشروطه، دوستی و روابط نزدیک داشته است. این دوستی توسط پسرش مهدی نیز ادامه یافته است. تاریخی که این فرد در خصوص فراز و فرودهای مشروطه می نویسد از چنین دیدگاهی متاثر است. لذا در عین داشتن نکات و دقایق درست و سودمند، مشحون از قضاوت های نادرست و اطلاعات غلط است.
ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔
@Jarianshenasi