👆👆👆
یکی از وکلای آن حضرت، «ابراهیم بن محمّد همدانی» است که بنا به روایت «کشی» چهل بار به زیارت حج مشرّف شده است . امام جواد (علیه السّلام) طی نامه ای به وی نوشت : «قَدْ وَصَلَ الْحِسَابُ ، تَقَبَّلَ اللّهُ مِنْکَ وَ رَضِیَ عَنْهُمْ وَ جَعَلَهُمْ مَعَنَا فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ» ؛ (وجوه ارسالی به من رسید ، خدا از تو قبول فرموده و از شیعیان ما راضی باشد و آنان را در دنیا و آخرت در جوار ما قرار دهد) .
از این روایت به طور صریح ، مسئولیت مالی این وکیل ، که اموالی را از شیعیان دریافت می کرد و برای امام ارسال می داشت ، استفاده می شود . امام در ادامه این نامه خطاب به وکیل مذکور می نویسد : «سفارش شما را به نضر [بن محمد الهمدانی] کرده و موقعیت تو در نزد خودم را به اطلاع وی رساندم و به او نوشتم که متعرّض شما نباشد . به ایوب [بن نوح بن دراج] نیز مانند همین دستور را داده ام ؛ همچنین به دوستان خود در همدان نامه ای نوشته و به آنان تأکید کردم که از شما پیروی نمایند ؛ زیرا من جز تو وکیلی در آن ناحیه ندارم» .
کتاب هایی که مشتمل بر احادیث امامان (علیهم السّلام) بوده و اصحاب آنان از زمان امام باقر (علیه السّلام) به بعد تنظیم کرده بودند و در واقع نشانگر توجه روزافزون امامان (علیهم السّلام) و شیعیان آنان به کار فرهنگی و فکری بود، نقش بسیار سازنده ای در ترویج عقاید و فقه شیعه در این مناطق بر عهده داشت . وقتی از امام جواد (علیه السّلام) درباره روایت از کتب اصحاب که به دلیل تقیه مخفی بوده سؤال شد ، فرمودند : «حَدِّثُوا بِهَا فَإِنَّهَا حَقٌّ» ؛ (از آنها روایت کنید که حق و صحیح است) . بدین گونه بود که شیعیان در نشر و احیای آثار سلف خود کوشیدند و بنیه فقهی شیعه را که در واقع اساس کار بود تقویت کردند . آنها همچنین وظیفه داشتند به آن قسمت از مسلّمات فقه که توسط منحرفان کنار گذاشته شده بود ، عمل کنند تا رواج یابد . از آن جمله حجّ تمتّع بود که پرفضیلت ترین عمل برای یک حاجی شمرده می شد . چنین تأکیدی درباره متعه نساء نیز شده است .
http://mk6.ir/UnKxH#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍