ازدواجهایی که حرام ابدی اند: ۱) اگر مردی با علم به این که زنی شوهر دارد یا در عِدّه طلاق یا وفات به سر می برد وی را به عقد خود در آورد، و بداند عقد کردن زن در عده حرام است هم عقد باطل است و هم آن زن برای ابد به او حرام می شود خواه نزديکي کرده باشد يا نه. ۲) اما اگر مرد به موارد مزبور جاهل باشد یعنی نداند زن ، شوهر دارد یا عِدّه اش تمام نشده و زن را به عقد خود در آورد عقد باطل است ؛ اما می تواند پس از اتمام عِدّه ، زن را به عقد خود در آورد ولی اگر بین آنها رابطه زناشویی نیز برقرار شده باشد، زن بر وی حرام همیشگی خواهد شد. ولی اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. ۳) اگر مردی همسر دائمی اش را که مسلمان و عفیفه است لِعان کند یعنی به وی نسبت زنا دهد یا فرزندش را از خود نفی کند و این کار را با شرایطی نزد قاضی انجام دهد بین این زوجین برای همیشه جدایی واقع می شود و بر هم حرام ابدی می شوند. ۴) اگر مرد یا زنی در حال احرام ( حج) با فردی ازدواج کند و به حرمت این کار هم آگاه باشد بین آن دو حرمت ابدی حاصل می شود. ۵) اگر مردی با زن شوهر دار یا زنی که در عِدّه طلاق رجعی است زنا کند آن زن برای همیشه به وی حرام می شود. تذکر: بعضی از فقها این کار را موجب حرمت ابدی نمی دانند. ۶) اگر مرد بالغ با پسری لواط کند مادر و خواهر و دختر آن پسر بر وی حرام ابدی می شوند ؛ ولی مفعول می تواند با مادر و خواهر و دختر آن مرد ازدواج نماید. «توضیح المسائل مراجع معظم تقلید» 📡مکتب توحیدی🇮🇷 🆔 @TowhidiM