محیــــا
⚫️قسمت9⃣2⃣ ✳️ نظر علامه طباطبایی درباره ثواب عزاداری: 🖍مرحوم علامه طباطبایی که خود بسیار اهل گریه
⚫️ قسمت0⃣3⃣ ↩️ در قسمت قبل راجع به دفع یک توهم یعنی گریه توجیه کننده گناه نیست. 🔶نکته اول آثار گریه بود، که اثر اول آن توضیح داده شد و اما ادامه مطلب... 🔸۲.گریه بر حضرت در مرحله بعد و بالاتر، روح ظلم ستیزی و تنفر از دشمنان حضرت وطاغوت ها را افزایش می دهد و موجب می شود که عزادار از اعمال و اخلاق زشت آنها و پیروانشان و انحرافاتی که به آنها دچار هستند،دوری گزیند. 🔸۳.گریه بر سیدالشهدا موجب سنخیت و شباهت با اهل بیت علیه السلام می شود و اینکه عزادار مورد پسند و رضای خدا و اهل بیت قرار گیرد،به الگوگیری از زندگی آنها می پردازد و در سایه ی این الگوگیری به خودسازی و سازندگی های زیادی دست می زند. ⬅️ بنابراین گریه بر حضرات معصومین صرف یک عمل احساسی و عاطفی نیست. بلکه یک روند عاطفی و معرفتی است که مرحله به مرحله ، و قدم به قدم ، عزادار را از مرتبه اول به مراتب بالاتر راهنمایی می‌کند. ✅ به عبارت دیگر عزاداری یک سیر و سلوک و یک مکتب انسان ساز است. نکته دوم ⬅️ تبعیت و تقوا، لازمه محبت: 🔻گریه بر اهل بیت زمانی سازندگی و اثر خواهد داشت که شخص در درون خویش تصمیم و علاقه به خوب بودن و پاک شدن داشته باشد و از طرف دیگر اصرار بر گناهان و مخالفت با امر خدا نداشته باشد. ❌ ولی اگر در درون خود هیچ علاقه و تصمیمی به خوب بودن و پاک شدن و پاک ماندن نداشته باشد، و همچنان بر گناهان اصرار داشته باشد، نه تنها با این گریه ها و سایر عبادات نجات پیدا نمی‌کند، بلکه دچار قساوت قلب بیشتر و دوری از خدا و اهل بیت خواهد شد 📕 عزادار حقیقی. محمد شجاعی _________⏳📙__________ 🆔 @MAHYA_BAN00