باسمه تعالی
در روزهای اخیر، پیامهای تسلیت برخی مراجع معظم تقلید برای درگذشت حجتالاسلام افتخارزاده، پرسشهایی را درباره علت صدور چنین پیامهایی مطرح کرده است.
حوزههای علمیه در طول تاریخ، سنتهای خاص خود را برای تعاملات اجتماعی خود فراهم آوردهاند که بر مبنای اصول اخلاقی و توجه به اشتراکات دینی و صنفی استوار بوده است. یکی از این سنتها، "تکریم" و احترام است.
فلذا صدور این پیامها، برای درگذشت یک روحانی شناخته شده در حوزه، یک اقدام مرسوم است که ریشه در مناسبات طلبگی دارد.
البته صدور پیام تسلیت بر اساس سنت تکریم در حوزه علمیه نباید بهمعنای تأیید مطلق فرد، جایگاه یا عملکرد مرحوم تلقی شود و نباید علت نفی کسانی که این پیامها را صادر میکنند قرار گیرد چرا که این پیامها، بر اساس احترام به جایگاه حوزوی و صنفی افراد صادر شده است. بهترین دلیل بر این مساله تفاوتهای فراوان فقهی و اعتقادی بعضی مراجع تقلیدی است که پیام صادر کرده اند.
البته انتظار همه علاقه مندان مراجع انقلابی این بود که با توجه به تواصی دلسوزان آگاه، کاری نکنند که علی رغم نیت صالح آنان منجر به سوء برداشت از عملکردشان گردد.
مسلما این کارها، به جایگاه این بزرگان صدمه وارد می کند خصوصا که انجمن حجتیه نشان داده نگاه ابزاری به مراجع عظام تقلید دارد.
اساسا بزرگان باید التفات بفرمایند که ملاحظات ارتباطی در زمان تشکیل حکومت اسلامی با قبل از آن متفاوت است و خاصه آنچه رسانه ای شود به گونه دیگر تفسیر خواهد شد.
در نهایت مشکل ما با انجمن حجتیه تفسیر متحجرانه از روایات، نفاق در لوای شعار عدم دخالت در سیاست، ملاطفت در برابر حکومت طاغوتی شاه و تهاجم به تنها حکومت مجتهدین شیعه، توهین و دشمنی با بزرگان عقلانیت شیعه در میراث عقلی اسلام و جذب و تخدیر نخبگان به نام مبارک امام زمان عج است.
نمونه روشن تفسیرهای متحجرانه انجمن را در برداشت از روایات قیام قبل از ظهور امام زمان عج و حکم به شرک و نجاست بزرگان عقلانیت شیعی می توان دید و برای ضعف این نظرات کافیست نظرات فقیهی مثل آیت الله خویی را با حرفهای سران انجمن حجتیه مقایسه کرد تا فهم متحجرانه از این روایات روشن شود.
و السلام
خاک پای مراجع تقلید
سلمان رئوفی
۲/بهمن/۱۴۰۳
۲۰ رجب ۱۴۴۶
☀️اجتهاد روشمند
☀️ @salmanraoufi