🔷🔶 بزرگداشت حکیم : (یادداشت دوم) ✍ یکی دیگر از وجوه مهم فقهی شیخ بهایی آنست که نسبت به که سر منشأ آن را یونان می‌داند جبهه گیری می‌کند و معتقد است ما مسلمین می‌بایست با نگاه وارداتی از مغرب زمین و نگاه قرآنی خودمان تمایز قائل شده و آلوده به آن نشویم. 🔸به ویژه در کتاب "کشکول" ایشان از تلاش دامنه دار حکیمی یاد کرده‌اند که می‌خواهد میان فلسفۀ فیلسوفان غربی و گفتار انبیاء سازگاری ایجاد کند؛ حال اینکه شیخ بهائی معتقد است که این امر موجب به تکلّف افتادن حکیم مزبور شده و منجر به انحراف وی گشته است. چرا که: 💡 کلام انبیاء از وحی نشئت گرفته  و همان که متقن است را می‌بایست مبنای اندیشه قرار داد. ایشان در اینجا سوال مهمی مطرح میکنند که: چرا سخنان برخی فلاسفه با میزان قرآن سازگاری ندارد؟ 🔹 امروز در عصر انقلاب اسلامی نیز یکی از مهمترین کارهای ما همین تمییز بین فلسفۀ غربی و حکمت الهی ست. چرا که با موج شدیدی از غرب گرایی در مقابل اندیشۀ ناب انقلاب اسلامی درگیر هستیم. اندیشه ناب انقلاب اسلامی همین تمایزاتی است که شیخ بهایی نیز بر آن تاکید داشتند و نمونه آن حکمت ناب را در برخی آثار معماری، اختراعات، و یا در کتب و تربیت شاگردان ایشان به درستی میتوان مشاهده نمود. 🔸 در واقع این حکمت، برگرفته از قرآن است که بر اساس همان حکمت اقتصاد، حکمت معماری، حکمت سیاست ورزی، حکمت فرهنگ و سایر حکمت های مضاف پایه گذاری شده و کم کم شکل گرفته و عملی می‌شوند. اکنون پرسش خوبی است اگر جویا شویم که: وقتی ما در قرآن سراغ از معماری می‌گیریم، باید معماری را با همان متر و مکیال و نگاه رایج امروزی مطالعه کنیم یا اینکه قرآن با نگاه دیگری آن را مورد مداقّه قرار داده است؟ مسلم است که معماری در قرآن تنها به ساخت بناها و طراحی آنها به شیوۀ اندیشۀ امروزی ما نپرداخته. بلکه معماری انسان و جامعه و بناها و ... را نیز در بر میگیرد. در ادامه به شرح آن و روش مطالعۀ قرآنی معماری خواهیم پرداخت. 🏙 🔻عضویت در کانال🔻 @Maalekalmolk