📕مجله «پژوهشنامه معارف حسینی» از سال 1395 به صورت تخصصی مقالاتی در حوزه های ترویج فرهنگ حسینی منتشر می کند. سردبیر مجله دکتر محمدحسین مردانی نوکنده است.
یکی از مقالات منتشر شده در شماره یازده این مجله، مقاله « سیر تاریخی سرگذشت حضرت رقیه علیها السلام در منابع تاریخی» است.
(برای دریافت مقاله
اینجا کلیک کنید)
🖌 نویسندگان این مقاله «دکتر سید ضیاء الدین علیانسب» و «رویا رحیمی قاضی» هستند.
این مقاله همانگونه که از عنوان مشخص است در مورد حضرت رقیه به نگارش در آمده؛ از نتائج عجیب این نوشته آن است که نگارندگان با شیوه کتابخانه ای به این نتیجه رسیده اند که «رقیه» همان فاطمه بنت الحسین و مادرش نیز ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه است!!!!
نویسندگان معتقدند ایشان در سال 57 یا 58 به دنیا آمده و در واقعه عاشورا چهارساله بوده و در ماه صفر سال 61 (یعنی حدودا چهار سالگی) در شام وفات کرده است.
⁉️ جدای از اشکالات دیگر این مقاله، سوال اساسی این است که مگر فاطمه فرزند ام اسحاق، همان همسر حسن مثنی نیست؟ و مگر عبدالله محض و ابراهیم الغمر از فرزندان فاطمه نیستند که از مادر خود نیز روایت نقل کرده اند؟ پس چگونه دختر چهار ساله که ازدواج نکرده است چنین فرزندانی می تواند داشته باشد؟!!!!
❓❓فاطمه بنت الحسین دو فرزند به نام عبدالله محض و ابراهیم الغَمر داشت، فرزند ابراهیم نیز اسماعیل دیباج است، اسماعیل دارای دو فرزند به نام ابراهیم طباطبا و حسن است که سادات طباطبائی از نسل ابراهیم طباطبا هستند. حال آیا دختر چهار ساله می تواند مادر نسل سادات طباطبائی باشد که در کشورهای مختلف زندگی می کنند؟!
فاطمه بنت الحسین ⬅️ عبدالله محض
↙️ ابراهیم الغَمر ⬅️ اسماعیل دیباج ⬅️ حسن
↙️ابراهیم طباطبا ⬅️ سادات طباطبائی
❗️لازم به ذکر است که این نظر قبلا در برخی از خبرگزاری ها منتشر شده است و توقع از یک مقاله علمی آن است که تمام پیشینه مطالب را دیده باشد تا مطلب تکراری به عنوان نظریه جدید منتشر نگردد.
این نظر در خبرگزاری جهان نیوز سال 1389 (دریافت
آدرس) و شبستان سال 1392 (دریافت
آدرس) منتشر شده و در سال 1386 در سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی (دریافت
آدرس) نیز اشاره گردیده است.
(در صورتی که مسئولان نشریه یا نویسندگان توضیحی در این باره داشتند در همین کانال قابل انتشار است)
✅ نکته اساسی این است که وقتی کتاب هایی مانند «المنتخب للطُریحی» و «اسرار الشهادة» نوشته می شدند، شاید هیچ گاه نویسندگان آنها فکر نمی کردند که بعد از 350 سال، آن کتاب ها جزء منابع اصلی مقتل خوانی، برای برخی شوند. ممکن است بعد از چند سال، مقاله منتشر شده در مجله تخصصی معارف حسینی، نیز جزء منابع اصلی مقتل خوانی محسوب شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith