* 🔻براي هر کدام از اهل‌بيت يک مدل اذن دخول هست که اين هم قابل توجه است. مثلاً اذن دخول آقا اميرالمؤمنين علیه السلام، زيارت رسول خدا است و خيلي نکته در اين هست و اذن دخول براي پيامبراکرم صل الله علیه وآله، زيارت اميرالمؤمنين است. اين يک مدل اذن دخول است. بقيه هم هر کدام يک سرّي دارند. 🔸 اذن دخول حرم آقا اباعبدالله الحسين علیه السلام اين است که قبل از آن بايد به حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام رفت، نباید سر را پايين انداخت و به زيارت آقا سيدالشهداء رفت، چون بهره نمي‌برد، گاهي در بسته است. مي‌رود و مي‌گويد چرا ما چيزي نفهميديم، چون قواعد مراعات نمي‌شود. باب الحسين، آقا قمر بني‌هاشم است. البته منافاتي ندارد، آن اذن دخولي که وارد شده هم خوانده شود. ‌ ‌‌ ‌ 🔻حتي گفته‌اند وقتي وارد کربلا شديد، ابتدا چند بار به زيارت آقا قمر بني‌هاشم علیه السلام بروید و بارتان را ببندید، يعني جايي است که با يک بار هم نمي‌تواني حاضري را بزني و به حد اذن دخول برساني، باید چند بار اينجا آرام بگيري و خودت را نشان دهي و ورودت را اعلام کني و براي تشرف حرم آقا سيدالشهداء علیه السلام اجازه بگيري و بعد وقتي به حرم حضرت رفتي مي‌بيني که يک زيارت و عنايت ديگري است. 🔸 مثلا در باب زيارت و ادب ورود به حرم نکته ای که بايد مراعات شود اين است که از درهاي صحن که انسان مي‌خواهد وارد شود، از در بالاي سر وارد نشود، از پايين پا وارد شود. شخصي مراعات نمي‌کند و به حرم مي‌رود و متوجه نيست و يک سلام مي‌دهد و مي‌آيد. اهل‌بيت اين‌چنين سر پايين انداختن و مشرف شدن را از ما نمي‌خواهند. خود ما هم نمي‌خواهيم، مي‌خواهيم بهره ببريم، بايد با شرايط آن آشنا شويم. 🔻برخي از بزرگان گفتند: امام زمان عجل الله تعالی فرجه وقتي بخواهند به حرم امام رضا علیه السلام مشرف شوند، از در پايين پا وارد مي‌شوند و کفش‌هايشان را بيرون صحن درمي‌آورند. 🔸 اين‌ها شرايط ورود است ديگر. کسي که همين‌طور سر پايين مي‌اندازد و وارد مي‌شود، آن وقت چه اتفاقي مي‌افتد؟ حس مي‌کند که کسي در حرم نيست و خودش ضرر مي‌کند. 🔹 ممکن است گفته شود چرا بعضی افراد یا برخی عرب ها دیده شده که این آداب را رعایت نمی کنند و نتیجه هم می گیرند... و برخی با رعایت این آداب جواب نمی گیرند. 🔸 در جواب باید گفت: آداب بايد باشد و اگر باشد بهتر هم جواب مي‌دهد، به شرط اينکه دل هم ارتباط داشته باشد. آن عرب زاويه ارتباط دلي را خيلي دارد، اين‌ آداب را بلد نيست، اما با تمام وجود اعتقاد باطني او به اهل‌بيت بالاست. ما آن را هم نداريم. ما گاهي دو مورد از آداب ورود و ادب ورود را هم بلد نيستيم، اعتقاد باطني ما هم بالا نيست. 🔹 اگر به آن عرب، قسم حضرت ابوالفضل بدهيد، بدنش مي‌لرزد، يک عرب بَدوي خشن، نام آقا ابوالفضل که مي‌آيد، بدنش مي‌لرزد، اين هم به اين دليل است که زاويه اعتقادي آن‌ها بالاست و اگر هر دوي اين‌ها [اعتقاد محکم و رعایت ادب] با هم جمع شود خيلي خوب مي‌شود و اگر نباشد که ديگر هيچ. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری @mahdshahinshahr ‌ ‌