⁉️چرا به ائمه معصومین فرزندانِ رسولِ خدا می‌گوییم؟ در صورتی که طبق قاعده عرب فرزند از جانب پدر به پدربزرگ می رسد نه از مادر! ✅ این در زمان ائمه علیهم‌السلام هم مطرح بود؛ برای پاسخش، داستان جالبی نقل شده: 🔶روزی هارون الرشید (خلیفه عباسی) به امام کاظم علیه السلام گفت: چرا اجازه می دهید مردم شما را به پیغمبر صلی الله علیه و آله نسبت بدهند و به شما بگویند فرزندان پیغمبر؟ با اینکه فرزندان علی هستید، نه فرزندان پیغمبر! البته مسلم است شخص را به پدرش نسبت می دهند و مادر به منزله ظرف است و را پدر تولید می کند نه مادر. 🔷امام کاظم علیه السلام در پاسخ فرمود: خلیفه! اگر پیامبر صلی الله علیه و آله زنده شود و دختر تو را خواستگاری کند، به او می دهی؟ گفت: سبحان‌الله! چرا ندهم؟ البته که می دهم و بدینوسیله بر عرب و عجم افتخار می کنم. 🔶امام علیه السلام فرمود: اما پیغمبر هرگز از دختر من خواستگاری نمی کند و من نیز دخترم را به او تجویز نمی کنم! هارون گفت: چرا؟ امام کاظم علیه السلام فرمود: چون پیامبر (صلی الله علیه و آله) پدر بزرگِ دختر من است، من پسر پیامبر محسوب می شوم. 💠در کتاب شریف روضه کافی و کتاب احتجاج از اباجارود که از افرادی بود که با امام باقر(ع) مراوده داشت به استدلال دیگری نیز از ائمه بزرگوار معصومین(ع) اشاره شده است. 🔶یک روز اباجارود به نزد امام باقر علیه‌السلام می آید. امام علیه‌السلام از او می پرسد: نظر مخالفین ما در رابطه با امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) چیست؟ 🔷اباجارود گفت: آنها امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را فرزندان پیامبر(صلوات‌الله‌علیه‌وآله) نمی دانند! امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: تو به آنها چه می گویی؟ 💢 گفت: من با آیه 84 و 85 سوره مبارکه انعام جوابشان را می دهم. «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسي‏ وَ هارُونَ ... وَ زَکَرِيَّا وَ يَحْيي‏ وَ عيسي‏» حضرت عیسی (علیه‌السلام) که از جانب پدر به آنها ملحق نمی شد؛ بلکه از جانب مادر ملحق می شد. امام پرسیدند: آنها چه می گویند؟ گفت: آنها می گویند این حرف شما درست است، ولی حضرت عیسی(علیه‌السلام) پدر نداشت به همین دلیل به مادر ملحق می کنند. امام(علیه‌السلام) فرمودند: تو چه جوابی می دهی؟ 💢 گفت: من آیه را برایشان می خوانم. «... نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ...». یعنی ما فرزندان خود را می‌آوریم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را فرا مي خوانيم، شما هم زنان خود را، ما جان و نفس خود را دعوت مي کنيم، شما هم از جان و نفوس خود... که پیامبر(صلوات‌الله‌علیه‌وآله) به عنوان فرزندان امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) آوردند. امام باقر(علیه‌السلام) می فرمایند: خوب مخالفین ما چه می گویند؟ 💢 اباجارود گفت: قبول نمی کنند. می گویند در اینجا به عنوان فرزند واقعی نبوده است و در جایگاه فرزند استفاده شده است. امام(ع) می فرمایند: تو چه جوابی می دهی؟ اباجارود گفت: دیگر من چیزی نمی توانم بگویم. امام باقر علیه‌السلام میفرمایند: ببین من چه جوابی می دهم. جوابی می‌دهم که به جز کافر کسی نتواند آن را رد کند. 💢امام آیه 23 سوره مبارکه نساء را می خوانند. «حُرِّمَتْ عَلَيْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ ... وَحَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذينَ مِنْ أَصْلابِکُمْ ...» حرام شده است بر شما ازدواج با مادرانتان، دختران،خواهران، و ...و (همچنین) همسرهای پسرانتان که از نسل شما هستند... ⁉️حالا از آنها بپرس آیا پیامبر(ص) می توانست با همسران امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ازدواج کند؟ قطعا می گویند نمی توانست. طبق آیه «الَّذينَ مِنْ أَصْلابِکُمْ» آنها از صلب پیامبر(ص) بودند بنابراین فرزند پیامبر(ص) می شوند. ✅ تمام سادات فرزندان پیامبر(ص) هستند چه از جانب پدر و چه از جانب مادر. همانطور که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از جانب مادر به پیامبر(ص) ملحق می شوند. تمام افرادی که مادرشان، مادر بزرگشان یا مادر مادربزرگشان هم سید هستند از لحاظ احترامی هیچ فرقی با سید از جانب پدر نمی کنند. همانطور که ما باید جلوی پای کسانی که پدرشان سید است بلند شویم، جلو پای کسانی که مادرشان هم سید هستند باید بلند شویم. طبق نص صریح قرآن. از لحاظ اخلاقی هیچ فرقی نمی کنند. تنها جایی که تفاوت وجود دارد در زمینه فقهی است که سهم سادات به آنها نمی رسد، عمامه مشکی و شال سبز هم نمی توانند استفاده کنند. یعنی کسی که از جانب مادر سید است در مسائل فقهی حکم عام پیدا می کند و تنها کسانی که از جانب پدر سید هستند حکم سید را دارند. 💠 آیه ۲۳ سوره نساء ┈••✾•🌿🌸🌿•✾••┈ https://eitaa.com/MasjedjameEmamHasanAskary